Byggahus.se

Vattenskada badrum, vad måste man acceptera !?

1. TobbeMieden
    Medlem · 30 inlägg

TobbeMieden

Medlem
    Hej alla

vi har haft en lite märklig vattenskada, vi anlitade en byggfirma för att dom skulle bygga ett mindre badrum på övervåningen 2016 !

när detta var klart fortsatte bygget med att inreda resten av övervåningen under följande år med några avbrott för barn osv
    Så badrummet användes inte i någon högre grad än att vi duschade där om vi hade jobbat med bygget !

nu till toaletten så köpte byggfirman en inbyggd toalett från Cersanit ( Polsk tillverkare ) som vi nu har upptäckt har läckt från en koppling bakom själva panelen som spolknapparna sitter i ( se bild nedan ) där man tror att läckaget i koppling sprutat mot baksidan av panelen och läckt mellan skarv mellan kakel och cistern och runnit mellan kakelplattorna och tätskiktet!

vi upptäckte detta genom att det rann vatten varje gång vi spolade toaletten i skarv mellan golv och vägg !

Nu efter vi anmält detta till Trygg-Hansa så har både besiktningsman och deras byggfirma varit här och undersökt och kommit fram till nedan lösning :

man föreslår att man monterar bort befintlig stol och låter cisternen sitta kvar och monterar en vägghängd toalett och använder då befintlig avlopp och montage punkter som den gamla stolen har
    Via detta säger byggfirman att om detta inte går kommer man som förslag att man sätter dit en vanlig golvmonterad stol som då tyvärr skulle hamna på en konsol som stolen skulle stå på för att matcha avlopp vilket medför att sitthöjd skulle öka med 23cm samt att kommod som sitter mitt emot stolen skulle då hamna ivägen då man skulle slå i knäna ( då avstånd mellan stol och kommod minskar

efter detta har jag hört mig för där vissa säger att man kan inte borra hål genom vägg och tätskiktet då med dagens byggnorm skulle anses vara våtzon 1

Sen skulle lösningen med en golvmonterad stol på en 23cm hög konsol skulle se konstigt ut !

min fråga är vilka krav vi kan ställa på deras lösningar !?
    Och vilka garantier som gäller om dom ändå skulle borra i vägg för att montera en vägghängd utanpåliggande cistern !?

vi köper inte riktigt att man monterar en konsol och genom detta ökar sitthöjd med 23cm!

2. S
    Medlem · Dalarna · 3 141 inlägg

SueCia

Medlem
    Haha dom kan ju för fan inte öka sitthöjden med 23 CM, det skulle jag aldrig gå med på.
    Uppfyller det ens kraven på tillgänglighet som finns idag? Visst att det är övervåning, men 23CM högre toastol kan ju för fan t.o.m utesluta personer som klarar att gå i trappor.

3. C
    Medlem · 10 211 inlägg
    Men vari består vattenskadan?
    Vad är det som är skadat?
    Är det inte bara att fixa den läckande spolanordningen?

• Laddar…
  4. TobbeMieden
    Medlem · 30 inlägg

TobbeMieden

Medlem
    Det faktum att firman som byggde badrummet som har sen några år sen gått i kk kan man inte få tag i delar och att man är rädd att mer saker går sönder om man försöker laga läckaget

5. S
    Medlem · Västernorrland · 6 636 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Fast även en polsk toalett måste väl vara servicevänlig? Det som är trasigt måste väl gå att byta ut genom öppningen? Kan ju rimligen inte vara engångsgrejer...........Eller finns inte tillverkaren kvar?

6. Düsseldorff
    Byggnadsvårdare · Bromma · 638 inlägg

Düsseldorff

Byggnadsvårdare
    Du skriver att vatten runnit mellan kakel och tätskikt. Det är så det är tänkt att fungera. Finns det några andra tecken på skada? Om det varit ett omfattande läckage bör det finnas spår exempelvis i tak på våningen under. Luktar det vattenskada?

7. TobbeMieden
    Medlem · 30 inlägg

TobbeMieden

Medlem
    nej dom har försökt undersöka och fuktmäta och inget utslag men dom vet inte säkert !
    Dom säger att för att vara säkra måste man riva badrum !

man anser också att anledningen till att man vill byta stol är att hela montaget är byggfusk rak genom och ej utfört enligt byggnorm

8. C
    Medlem · 10 211 inlägg
    Låter jättekonstigt!

För det första förstår jag inte varför det inte skulle gå att få tag i reservdelar för att byggfirman gått i KK? Finns ju massor med ställen som säljer Cersanit i Sverige och om inte annat måste det väl gå att beställa från Polen?

För det andra förstår jag inte vad försäkringsbolaget har med saken att göra om det inte uppstått någon faktisk skada?

9. A
    Medlem · 1 427 inlägg
    En röd ring runt där de läcker skulle uppskattas

10. TobbeMieden
    Medlem · 30 inlägg

TobbeMieden

Medlem
    försäkringsbolaget har redan klassat detta som en vattenskada hur dom kommit fram till detta får man fråga dom om

mitt inlägg handlar om man man ska acceptera som lösning för att åtgärda vattenskador!

11. Düsseldorff
    Byggnadsvårdare · Bromma · 638 inlägg

Düsseldorff

Byggnadsvårdare
    Förslaget på lösning är helt värdelöst. Jag skulle aldrig acceptera det.

• Laddar…
  12. C
    Medlem · 10 211 inlägg
    Jo jo, visst, men det verkar ju snarare handla om hur man byter ut WC-fixturen till ett annat fabrikat med minimal åverkan på badrummet i övrigt.

Om det är målet och inga andra lösningar är aktuella skulle jag själv inte acceptera något annat än att riva inbyggnaden, byta ut den befintliga fixturen och återställa, Klart man måste borra i väggen om man skall montera en utanpåliggande fixtur.

13. S
    Medlem · Dalarna · 3 141 inlägg

SueCia

Medlem
    Om försäkringsbolaget inte vill göra korrekta åtgärder pga. Kostnader med hänvisning till byggfusk hade jag tagit vad jag kan få därifrån o sen gjort om rummet korrekt, en överenskommelse alltså

14. T
    Medlem · Sö · 2 599 inlägg

TheGame

Medlem
    Inte första gången jag läser/hör om läckage med dessa polska inbyggdnadsfixturer.
    Verkar vara en tickande bomb.

Borde finnas reservdel

• Laddar…
  15. OlssoniVallby
    Allvetare · Trelleborg · 163 inlägg

OlssoniVallby

Allvetare
    Utrymmet bakom stolen är också ett våtutrymme och skall ha ett tätskikt och skvallerrör för att just läckage i en cistern inte skall orsaka skada och vattnet skall synas där röret går ut.
    Då borde inte nämnda fuktskada uppstå. Är det det som är ”byggfusket”?
    Men som svar på din fråga; Nej 23 cm är inte ok. Bland det dummaste jag hört…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.