M
E-post från Sveaskog till privatperson om vattenanvändningsansvar. Datum, avsändare och mottagares information visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett dokument om händelse, vattenskada, beskrivande text, märkning, informationsblad, crumpled, svenska, ofullständig synlighet.
Skapa konto

Satellitbild på skogsterräng med markerade områden, några anlagda vägar och öppna ytor.
Skapa konto

Är det en skog kan det mycket möjligt vara så att det rinner vatten längs marken utan att det är skyldighet för grannen att åtgärda det.

Har du utrett möjligheten att dränera din tomt ut mot cattendraget bredvid din fastighet?

Här är det väldigt blöta marker då vi ligger i avvattningen från "berg" och om man inte dränerar via diken eller markdränering så får man vattensjuka tomter vid kraftig nederbörd.

Men av det du skickat så tycker jag sveaskog agerat rätt

@Claes Sörmland brukar ha bra tankar om jag tänkt helt fel :)

M Maria Olsson2 skrev:
Att deras granne kan dränera still vatten via en vägtrumma så det rinner ner till mig vart ska jag göra med allt vatten ?
Du har ju ett vattendrag som är granne med din tomt.

Det bästa är att leda ut vattnet i det.

har du gjort några ansträngningar för att dränera din tomt? Eller har du bara drivit mot sveaskog?

För oftast är det nog enklare att bara ta tag i problemet än hålla på och "processa" i flera år som man ser av dina dokument :)

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Principen är väl att om det varit så "alltid" så är det ok. Om det tillkommit som resultat av att någon hårdgör ytor och låter dagvatten rinna till grannen är det inte OK.

Nu pratar vi om skogsmark med sjöar och vattendrag och dessutom så blöt mark att det är utmärkt på kartor så om inte någon dämt upp vatten nedströms eller hårdgjort marken "uppströms" så är det väl svårt att göra något åt?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M Maria Olsson2 skrev:
Att deras granne kan dränera still vatten via en vägtrumma så det rinner ner till mig vart ska jag göra med allt vatten ?
Den grannens vatten har nog "alltid" tagit den vägen mot din tomt. Men när man byggt vägen så har denna skapat en fördämning som måste lösas genom en trumma.

Claes Sörmland
Ja, svaret på frågan är att markägare inte ansvarar för vatten som rör sig naturligt i terrängen om det rinner nedströms över en fastighetsgräns.

Om fastighetsägaren istället vidtar en åtgärd och ändrar på förhållandena gällande utsläpp av vatten så finns ansvar. T ex om fastighetsägaren anlägger ett nytt dikessystem som orsakar skada på nedströms fastighet. Det gäller då att agera inom rimlig tid, att t ex hävda att väldigt gamla diken plötsligt en dag efter kanske 30, 50 eller 100 år är ett problem är det det svårt att nå framgång med rättsligt. Fastighetsägaren har också ansvar att rensa diken och ledningar - att hålla dem funktionella - så att skada inte orsakas av vattnet hos grannen. D v s underlåtenhet att agera kan också ge ansvar.

Jag tittade på kartan och din fastighet @Maria Olsson2 är ju formad som en gryta höjdmässigt. Ditt hus står i grytan och omges av högre liggande mark i öst med skog. D v s dagvatten kommer att röra sig ned till ditt hus. Fastigheten den ligger på samma höjd som närliggande sjö i väster så det ser ut som att hela området borde vara sumpigt under vinterperioden.

• Älska
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag ser att jag troget svarar samma sak om och om igen utan att minnas de tidigare trådarna.

Det är nog så enkelt att det inte finns några enkla lösningar för dessa frågor eftersom ingen hoppar in med kreativa lösningar. Det som krävs är diken, ledningar och pumpar.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tyvärr tror jag den lösning som krävs är en nytt system för vattenledning ner till sjön. Det kan t ex vara ett öppet dike eller en rörledning. Detta eftersom din fastighet ligger som i en gryta och är en naturlig lågpunkt. Så här tänker jag:

Detaljerad karta, fastigheter, vägar, vattenledning, "Här behövs vattenledning" anteckning, områdesbeteckningar.
Skapa konto

Det kan lösas genom att avtala om en rätt att lägga detta dike på grannfastigheterna. En annan variant är en anläggningsförrättning för en gemensamhetsanläggning.

M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tyvärr tror jag den lösning som krävs är en nytt system för vattenledning ner till sjön. Det kan t ex vara ett öppet dike eller en rörledning. Detta eftersom din fastighet ligger som i en gryta och är en naturlig lågpunkt. Så här tänker jag:

[bild]

Det kan lösas genom att avtala om en rätt att lägga detta dike på grannfastigheterna. En annan variant är en anläggningsförrättning för en gemensamhetsanläggning.
Min mark är torr så länge det inte rinner in vatten utifrån
Får ej tillstånd att dika okänt vatten ner i ån

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.