Byggahus.se
Grannen har dränering via en vägtrumma som mynnar ut på en obebodd tomt ägare Svea skog och det här vattnet rinner i ett dike ca:20 meter och vidare ner till min tomt och det blir blött och vattnet kan rinna genom ett dike som sveaskog grävt men långt ifrån allt vatten rinner ner i ån utan stannar och anlägger blötmark
Jag vill inte ha vattnet och har inte skrivit på avtal inget muntligt heller
Vad gör man
 
Claes Sörmland
Det absolut effektivaste är att du gräver ett avskärande dike inne på din fastighet. Den uppgrävda jorden kan läggas som en vall mot gränsen så att vatten stannar kvar hops grannen. Den åtgärden har du full kontroll över och kan därmed snabbt och effektivt genomföras. Du blir mer oberoende av grannens vatten.

Den andra vägen att gå är att få Svea skog att åtgärda sina diken på något sätt. Enklast genom att tala med deras tjänstemän.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det absolut effektivaste är att du gräver ett avskärande dike inne på din fastighet. Den uppgrävda jorden kan läggas som en vall mot gränsen så att vatten stannar kvar hops grannen. Den åtgärden har du full kontroll över och kan därmed snabbt och effektivt genomföras. Du blir mer oberoende av grannens vatten.

Den andra vägen att gå är att få Svea skog att åtgärda sina diken på något sätt. Enklast genom att tala med deras tjänstemän.
[QUOTE Fuktig betongplatta i skog med mossa och omgivande vildgräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten som rinner ut från ett avloppsrör bland löv och skum på marken
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
[/QUOTE]
 
Skiljetecken är en rätt bra uppfinning.

Jag gissar att Sveaskog har en skogsfastighet och inte en tomt. Jag har ingen aning om de lokala förutsättningarna. Men av naturhänsyn är det inte alltid tillåtet att dika ur mark.
 
Tack
Diket måste då grävas på min mark en trädgårdstomt
Jag har inget avtal med vattenägaren
Som anser sig ha rätt att leda in vattnet
Skickar man fakturan till Svea skog ?
 
D Daniel 109 skrev:
Skiljetecken är en rätt bra uppfinning.

Jag gissar att Sveaskog har en skogsfastighet och inte en tomt. Jag har ingen aning om de lokala förutsättningarna. Men av naturhänsyn är det inte alltid tillåtet att dika ur mark.
Det vet jag ska ringa länstyrelsen
 
Claes Sörmland
M Maria Olsson2 skrev:
Tack
Diket måste då grävas på min mark en trädgårdstomt
Jag har inget avtal med vattenägaren
Som anser sig ha rätt att leda in vattnet
Skickar man fakturan till Svea skog ?
Precis, du håller dig på din tomt där du har full rådighet.

Skickar du en faktura till Sveaskog för ett arbete som du har låtit utföra på din tomt så lär de bara bestrida den. De står inte för åtgärder som du har beställt till din tomt.

Jag ser att du redan har utrett om Sveaskog är villiga till åtgärder och att de inte är det. Då får du laga efter läge. Få det där avskärande diket grävt, en litet dike längs en tomtgräns är grävt på ett par timmar med maskin. Kostnaden för detta är verkligen försumbar jämfört med vad ett högst osäker civilrättslig tvist skulle innebära. Särskilt som Sveaskog är ett stort bolag med typ oändliga juristresurser.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Maria Olsson2 skrev:
Det vet jag ska ringa länstyrelsen
Förvänta dig inte för mycket. Länsstyrelsen har inget att göra med civilrättsliga tvister gällande dagvattenledning. De ser till det allmänhetens bästa, typ naturvård. De är inte där för att ta ställning i enskilda markägares tvister om diken och dagvatten.
 
  • Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
Måste spränga längs med tomtgränsen men behöver tillstånd från länstyrelsen att gräva ett djupare dike som mynnar ut i en å med flodpärlmusslor
 
Claes Sörmland
M Maria Olsson2 skrev:
Måste spränga längs med tomtgränsen men behöver tillstånd från länstyrelsen att gräva ett djupare dike som mynnar ut i en å med flodpärlmusslor
Oj då, en å, låter som strandskyddsområde. Då ökar ju komplexiteten i regleringarna.

Annars krävs det inte generellt tillstånd för att dränera tomten eller leda vatten kring sitt bostadshus. Det ses som avloppsvatten juridiskt men är så rent att det inte behöver särskild rening som t ex avloppsvatten från husets spillvatten kräver. Annat är det med markavvattning i skog och mark, där klickar miljöbalken in och Länsstyrelsen måste involveras.
 
Är det verkligen det ditledda vattnet som är ditt problem i grunden, eller är det naturligt låglänt mark som i sig har tendens att vara fuktig oavsett vilket vatten det är som tillförs i de aktuella dikena?
 
R Räknenisse skrev:
Är det verkligen det ditledda vattnet som är ditt problem i grunden, eller är det naturligt låglänt mark som i sig har tendens att vara fuktig oavsett vilket vatten det är som tillförs i de aktuella dikena?
Vattnet dräneras in till mig via en vattentrumma 70 % rinner vidare oc 30 % stannar kvar
Vatm
R Räknenisse skrev:
Är det verkligen det ditledda vattnet som är ditt problem i grunden, eller är det naturligt låglänt mark som i sig har tendens att vara fuktig oavsett vilket vatten det är som tillförs i de aktuella dikena?
 
Claes Sörmland
M Maria Olsson2 skrev:
Vattnet dräneras in till mig via en vattentrumma 70 % rinner vidare oc 30 % stannar kvar
Vatm
Det där diket som leder vattnet från trumman hos grannen Sveaskog, går det över fastighetsgränsen in på din tomt? Eller svämmar det helt enkelt över eller infiltrerar hos grannen Sveaskog och tar sig sen in som dag- eller markvatten till din tomt?
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det där diket som leder vattnet från trumman hos grannen Sveaskog, går det över fastighetsgränsen in på din tomt? Eller svämmar det helt enkelt eller infiltrerar över hos grannen Sveaskog och tar sig in som dag- eller markvatten till din tomt?
Om 30% av flödet stannar så är det en kontinuerligt ökande vattennivå med andra ord.
 
D Daniel 109 skrev:
Om 30% av flödet stannar så är det en kontinuerligt ökande vattennivå med andra ord.
Ja det har bara varit så här sedan förra våren , så det är geggigt trots torkan
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det där diket som leder vattnet från trumman hos grannen Sveaskog, går det över fastighetsgränsen in på din tomt? Eller svämmar det helt enkelt eller infiltrerar över hos grannen Sveaskog och tar sig in som dag- eller markvatten till din tomt?
Det kommer från dränering av en tomt ut i en vägtrumma som mynnar på Sveaskogs mark går fram i ett dike som sedan rinner med vatten från två läckande nerlagda trekammarbrunnar och rinner sedan in till mig och genom min mark i ett grävt dike av sveaskog och sedan tillbaka till Sveaskogs mark och vidare ner i ån på två ställen ( diket som är grävt är grunt och om det inte är mycke vatten ca 25 cm djup svänger det själv av och går in på min baksida nära min vattenbrunn och då vidare ut i ån )
Något tillstånd finns inte för diket, och fastigheten som dränerar sin mark har inte tillstånd av mig att dränera vatten ner till mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.