Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Nu behöver jag er hjälp!
Jag har en köksbänk som är 1 cm högre än köksbänken precis vid vasken. Här skvätter det ofta vatten och det har legat en glasskiva här, men det har kommit in fukt under och jag var tvungen att ta bort den idag, vilket skapade lite ful fönsterbräda, men det går ju fixa, ingen fuktskada.
Frågan är, skall jag bara ersätta med en ny glasskiva? HUR får man det tätt från fukt. Den som satt där var limmad och sen tätad med silikon - ändå kom vattnet åt.
Vad är era tips?
Kanske en helt annan lösning?
Jag har en köksbänk som är 1 cm högre än köksbänken precis vid vasken. Här skvätter det ofta vatten och det har legat en glasskiva här, men det har kommit in fukt under och jag var tvungen att ta bort den idag, vilket skapade lite ful fönsterbräda, men det går ju fixa, ingen fuktskada.
Frågan är, skall jag bara ersätta med en ny glasskiva? HUR får man det tätt från fukt. Den som satt där var limmad och sen tätad med silikon - ändå kom vattnet åt.
Vad är era tips?
Kanske en helt annan lösning?
Det ser ut som du har en målad MDF-skiva under glasskivan vilket är värdelöst så nära kranen. Byt ut MDF-skivan mot en marmorskiva som passar färgmässigt i smygen eller så väljer du en granitskiva identisk med den granitskiva du redan har.
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
På vilket sätt löser det problemet? Det kan väl ändå komma fukt ner under stenenen likväl som under glaset?
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Det kommer från skvätt från diskhon. Men MDFen var ju skyddad av en glasskiva, så det kom aldrig vatten direkt på mdf, utan det har ju letat sig ner i skarven mellan den lilla kanten och glasskivan - trots lim och silikon.J Jocke Best skrev:
Ja och dom små dropparna kommer inte skada något i sten. Vad tror du själv är en bra lösning, så kan vi andra kanske bedöma förslaget. Känns som vi debatterar i blindo.rockin_john skrev:
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Nej, dropparna skadade inte på glaset heller - det var vattnet som letade sig ner under tätningen som oroade mig.J Jocke Best skrev:
Om jag lägger en sten är väl den fukten fortfarande ett problem, bara att jag inte ser den?
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Okej, hur får jag tätt mellan bänken och stenskivan då?
Bästa svaret
Lägg ett tätskikt liknande våtrum under stenskiva finns sådana som penslas ut och sedan silikonfog.rockin_john skrev:
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Klicka här för att svara