Nu behöver jag er hjälp!

Jag har en köksbänk som är 1 cm högre än köksbänken precis vid vasken. Här skvätter det ofta vatten och det har legat en glasskiva här, men det har kommit in fukt under och jag var tvungen att ta bort den idag, vilket skapade lite ful fönsterbräda, men det går ju fixa, ingen fuktskada.

Frågan är, skall jag bara ersätta med en ny glasskiva? HUR får man det tätt från fukt. Den som satt där var limmad och sen tätad med silikon - ändå kom vattnet åt.

Vad är era tips?
Kanske en helt annan lösning?

• Köksbänk med skador och fukt vid fönsterbräda efter borttagen glasskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av fönsterbrädan och köksbänk med rester av silikon och fuktrelaterade skador.
    Skapa konto
  • Köksbänk med fuktskador och rester efter borttagen glasskiva vid fönsterbräda.
    Skapa konto
  • Köksbänk med vattenstänk och rester från borttagen glasskiva, vid en rostfri diskho under fönster.
    Skapa konto
H
Kanske byta till en fönsterbräda i sten / marmor?

ClasseClas
Det ser ut som du har en målad MDF-skiva under glasskivan vilket är värdelöst så nära kranen. Byt ut MDF-skivan mot en marmorskiva som passar färgmässigt i smygen eller så väljer du en granitskiva identisk med den granitskiva du redan har.

På vilket sätt löser det problemet? Det kan väl ändå komma fukt ner under stenenen likväl som under glaset?

Man kanske måste lära sig att inte slabba så mycket?

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
J
rockin_john rockin_john skrev:
På vilket sätt löser det problemet? Det kan väl ändå komma fukt ner under stenenen likväl som under glaset?
Jo men MDF suger ju åt sig vatten som en svamp. Några droppar vatten i det fria eller på sten gör ju ingen skada. Eller var menar du att allt vatten kommer ifrån?

J Jocke Best skrev:
Jo men MDF suger ju åt sig vatten som en svamp. Några droppar vatten i det fria eller på sten gör ju ingen skada. Eller var menar du att allt vatten kommer ifrån?
Det kommer från skvätt från diskhon. Men MDFen var ju skyddad av en glasskiva, så det kom aldrig vatten direkt på mdf, utan det har ju letat sig ner i skarven mellan den lilla kanten och glasskivan - trots lim och silikon.

J
Det kommer från skvätt från diskhon. Men MDFen var ju skyddad av en glasskiva, så det kom aldrig vatten direkt på mdf, utan det har ju letat sig ner i skarven mellan den lilla kanten och glasskivan - trots lim och silikon.
Ja och dom små dropparna kommer inte skada något i sten. Vad tror du själv är en bra lösning, så kan vi andra kanske bedöma förslaget. Känns som vi debatterar i blindo.

J Jocke Best skrev:
Ja och dom små dropparna kommer inte skada något i sten. Vad tror du själv är en bra lösning, så kan vi andra kanske bedöma förslaget. Känns som vi debatterar i blindo.
Nej, dropparna skadade inte på glaset heller - det var vattnet som letade sig ner under tätningen som oroade mig.
Om jag lägger en sten är väl den fukten fortfarande ett problem, bara att jag inte ser den?

Har du en stenskiva där måste du ju ösa på vatten för att det ska bli ett problem, några stänk torkar ju ut på nolltid.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Okej, hur får jag tätt mellan bänken och stenskivan då?

Bästa svaret

Nej, dropparna skadade inte på glaset heller - det var vattnet som letade sig ner under tätningen som oroade mig.
Om jag lägger en sten är väl den fukten fortfarande ett problem, bara att jag inte ser den?
Lägg ett tätskikt liknande våtrum under stenskiva finns sådana som penslas ut och sedan silikonfog.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Fäster du fönsterbrädan med silikon så dra då också en sådan längs hela undersidan mot köksbänken.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
och viktigast av allt - ta bort spånskive-fönsterbänken och ersätt den med sten

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Tack för era tips. Så här blev det :)

Nyinstallerat fönster med utsikt över gräsmatta och trottoar.
Skapa konto

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.