2 749 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Vattenrören i samma ränna i plattan ?
Hej!
Har idag gjutit grunden till vårt tvåplanshus. Entrepenören som gjort grunden har lagt vattenledningarna i en ränna i isoleringen under golvvärmen, ca 1dm djup. Det är någon typ av rör-i-rör system. Både kallvatten och varmvatten ligger i samma ränna. Därefter är grunden gjuten ovanpå golvvärmen.
Nu läser jag överallt att det skall vara draget separat kall- och varmvatten för att det skall bli riktigt, hur orolig skall jag vara? Kommer det att ta tid att få varmvatten/kallvatten? Bör vi slå på bromsen på bygget och stoppa husleveransen (som kommer om en vecka) eller är det ok att ha det som det är gjort hos oss ?? Borde ledningarna legat längre ner i isoleringen?
Tacksam för råd och svar!!!!
Har idag gjutit grunden till vårt tvåplanshus. Entrepenören som gjort grunden har lagt vattenledningarna i en ränna i isoleringen under golvvärmen, ca 1dm djup. Det är någon typ av rör-i-rör system. Både kallvatten och varmvatten ligger i samma ränna. Därefter är grunden gjuten ovanpå golvvärmen.
Nu läser jag överallt att det skall vara draget separat kall- och varmvatten för att det skall bli riktigt, hur orolig skall jag vara? Kommer det att ta tid att få varmvatten/kallvatten? Bör vi slå på bromsen på bygget och stoppa husleveransen (som kommer om en vecka) eller är det ok att ha det som det är gjort hos oss ?? Borde ledningarna legat längre ner i isoleringen?
Tacksam för råd och svar!!!!
Tack för snabbt svar! Vår säljare sa innan att man skulle lägga fogskum i rännan runt rören, för att de skulle bli isolerade från betongen som golvvärmen ligger i. Det har man inte gjort, tror du fortfarande att det är ok? Nu kommer alltså rören att ligga i den uppvärmda betongen, fast i en ränna nere i isoleringen.
Det är helt okej att förlägga vatten ledningen på det sättet
Det enda som gäller är att man inte ska förlägga rören så att tex varmvattnet kan bli nerkylt av kv ledningen
Jag utgår att man annvänder pex RiR?
Det enda som gäller är att man inte ska förlägga rören så att tex varmvattnet kan bli nerkylt av kv ledningen
Jag utgår att man annvänder pex RiR?
Jo, det är någon typ av Pex-RiR, tror att det är LK-universal A rör. Varm- och kallvatten ligger dock i samma ränna, är detta ok så länge det är RiR? Flera varmvattenrör (två radiatorrör + varmvatten) ligger bitvis i samma ränna som kallvattenröret.
Tusen tack för snabba svar! =D
Tusen tack för snabba svar! =D
Klicka här för att svara