Ungefär samma som jag gjorde, fast jag blåste ånga i slangen istället.
Jag provade det, men med 10 m slang så var det ingen ånga kvar i andra änden av slangen...

har någon testat http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=133294182. Jag har nästan samma problem. Saken är att jag tömmer hela systemet men när jag kommer tillbaka så kan det ligga små isproppar och blockera. Det handlar om ungefär 2 meter kopparrör, att föra in en släng till "proppen" är omöjligt men eftersom det är så kort avstånd så borde det räcka att blåsa in varmluft. Har någon testat varmluftpistolen?

Tydligen bör det räcka med vanligt kompressor luft.

Alvar:Akta så du inte bränner sönder något, samma gäller om du tinar med brännare.

Bäst är varmvatten det går snabbt, nr två är en ånggenerator och tre är hårtork. Hårtork bränner inte sönder saker så lätt nämligen.

Hej,

jag testade varmluftpistolen. Det kunde verkligen bli varm upp till 600 grader! Hursomhelst, så var jag klok nog att köpa den "dyrare" varianten den går att ställa 60-600, då körde jag "bara" 60 grader och det räckte, ingenting blev bränt. Det tog ca. 2-3mintuter så var den lilla isproppen borta, sedna märkte jag att man inte skall köra mer än så. Den finns en billigare varmluftpistol. Den skall man INTE köpa eftersom den kan endast ställa in mellan 300-600 grader. Det blir för varmt.

/Alvaro

Nu har jag testat i stort sett alla tricks i tråden, men inget verkar hjälpa.
Våran inkommande vattenledning har frusit ca 13 meter från huset.

Jag har skickat in en trädgårdsslang och pumpat in kokande vatten, blåst luft med kompressor och även med en värmekabel i röret.

Inget verkar bita på proppen.
Värmekabeln har suttit ett par dagar och jag kan mata in den ett par cm/dygn.

Några fler tips?
Har varit utan vatten sen nyårsafton, så man börjar tröttna något...

magnusj skrev:

Några fler tips?
Ring en rörkrökare som kommer och ångar upp röret åt dig!
Fixar inte dom det så är det till att vänta på att tjälen tinar ner till proppen,
slutet på maj början av juni handlar det då om om du bor i norra sverige.

magnusj skrev:
Våran inkommande vattenledning har frusit ca 13 meter från huset.

Jag har skickat in en trädgårdsslang och pumpat in kokande vatten, blåst luft med kompressor och även med en värmekabel i röret.

Inget verkar bita på proppen.
Värmekabeln har suttit ett par dagar och jag kan mata in den ett par cm/dygn.

Några fler tips?
Jag tycker synd om Dig!
En sak är säker! Installera värmekabel sen när du kan det!
Det MÅSTE gå att ånga bort proppen! Kör in en slang i röret och forsätt med hett vatten eller ångan. Kör du utan en slang i, hinner vattnet eller ångan att kylas ner. En slang i slang isolerar värmen! Det bara måste gå!!!

En idé jag fick var att skjuta in salt i ledningen mha kompressorn.
Dvs fylla lite salt i trädgårdslangen, in med den i ledningen och mata på med tryckluft.
Kan det funka?
Och kommer saltet att spolas bort helt sen? Vill ju inte ha saltvatten i kranarna...

Tjolahopp,
Jag har precis åkt på en propp! Trodde faktiskt jag kulle klara mig..
Jag har haft en förut, på värmeledningen tilll duschblandaren.. Löste det med varmvaten och en blå bränsleslang till en eberspächer dieselvärmare som var lagomt styv att dra ner i pexledningen.

Men nu har jag propp i inkommande vattenledning i huset, detta är ett gammalt galvat järnrör, som sista biten är skarvat med PEX-slang.. MEN problemet är att skarven är av en 90graders vinkel om jag inte minns fel... och sitter under badrumsgolvet, som nu är igengjutet, belagt med golvvärme och nybyggt i huset som vi renoverar.. GAH! Hur i h-e ska jag komma förbi 90graders böjen? har 1½ dygn på mig nu sen måste jag ge upp för då ska jag in och operera diskbråck och blir nog inkapabel ett bra tag, så snabba lösningar emottages tacksamt :P

//Erik

Blås in luft. Luften fortsätter förbi böjen. Eller rimg en VVSare med rätt utrustning. Du har ont om tid. Sen låter du lite vatten rinna. Har du tur, bildas inha nya proppar om vattnet rör på sig. Sen under sommaren kan du blåsa genom en tunn fiskelina med vars hjälp drar du in en värmekabel.

Varmvatten är bättre än luft med en faktor 200 ungefär.

Tunn slang så långt in det går har man en styv slang och den är tunn kan man göra en knix på den och ev tom komma förbi 90 gradaren. Jag har själv klarat detta utan problem dock är det ytterst svårt när det är mer än en böj.

Pumpar gör jag med en sån blåsa man har på båttanken. Dock får man inte ha för varmt vatten då bränner man sig på blåsan om man inte har handskar ;)

jo jag kör med sån bollpump men kommer inte igenom 90graders böjen som sitter som skarv precis mellan galvat rör och PEX-slangen.. Det är 4meter ca från slangkopplingen jag kan dela ner till första 90böjen. (PEX-slangen ligger under/i det gjutna badrumsgolvet) och galvröret går lodrätt rakt ner i backen, förmodligen en 90vinkel längst ner där med. Men bara jag kommer ner till den kan jag ju pumpa ur kallvatten och pumpa i hetvatten och få cirkulation i det som löser proppen.
blåser jag i luft, går det verkligen förbi böjen och ner? Låter långsökt nästan tycker jag.. skulle kunna tänka mej att röret går ner en 1½ meter lodrätt sen nämligen till nästa böj.

Jag kör me blå 6mm pneumatikslang nu..

//Erik

nylondraglina för el, sån tunn variant med fjäder i änden går igenom böjen.
Dock mycket svårt att få slangen att gå igenom, med draglinan lyckades jag få igenom den en meter typ, men det är ändå för lite.

//Erik

Jag har iaf en tunn slang 4-5 mm som jag snedskurit för att den inte ska haka i, man får prova olika en del gånger går det att vässa dem i pennvässaren andra gånger skär man den i 30°, man får vara envis.

Ibland så funkar det att pumpa varmvatten så slangen blir mjuk andra gånger så låter man den vara kall så att den är så styv som möjligt.

I ditt fall kanske man kunde tejpa fast slangen på ett metspö eller nåt liknande för att den inte ska ta emot innan den kommer till kröken, andra tillhyggen kanske kan vara ett elrör de borde också vara styvt nog.

Det gäller att trilskas på och tillslut går det.

Jag har personligen aldrig fått det att fungera med tryckluft. Prova blås på is så ser du hur mycket det tinar, enligt mina beräkningar skulle då en ispropp på någon dm ta timtal att komma igenom. Med blåsan+varmvatten kan man avverka kanske en ½meter på några minuter, största abret brukar vara slut på varmvatten :)

Sen beror det också på omgivande temp ligger röret fritt i -20 så är det svårt att tina utan rejält med effekt och här har varmvatten en stor fördel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.