Hej

För att få så lite synliga rör i vårt badrum som möjligt tänkte jag dra prisolrören för varm och kallvatten i bjälklaget och låta de komma upp ur golvet i duschen rakt under blandaren.

Går detta eller är det risk för problem, golvet i duschen är ju det våtaste området i hela badrummet?

/Zeb

Det är nog ej att föredra, tror ej att ett försäkringsbolag gillar den lösningen. Det är en risklösning som ingen fackman skulle gilla.
Du borde kunna dra rören inne i väggen till blandaren, då får du inga synliga rör!
Om väggen är massiv kanske du kan regla ut med stålreglar så att du får en plats att gömma rören i.

/ PJ

antingen dold anslutningen, om man nu föredrar det.
Själv skull jag låta rören gå ut precis under taket och gå ned.
Sett denna lösning på flera ställen, tycker det ser ganska bra ut + att man har koll på alla koplingar mm.

PatrikJ skrev:
Du borde kunna dra rören inne i väggen till blandaren, då får du inga synliga rör!
Om väggen är massiv kanske du kan regla ut med stålreglar så att du får en plats att gömma rören i.

/ PJ
Väggen är massiv. Jag har för mig att krökningsradien på rören är 7 cm och så mycket vill jag inte regla ut pga ett begränsat utrymme i badrummet. Alternativet får bli att släppa ner rören från taket eller att komma upp ur golvet någon annan stans där det inte är lika utsatt för väta.

/Zeb

Jag tror inte att golvet är att rekommendera, ens någon annanstans i badrummet. Jag skulle nog rekommendera taket. Kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller. När det gäller väggen: Går det inte att fräsa ut ett spår och stoppa in röret?

Jag hade ett liknande problem.
Jag borrade rakt igenom till rummet brevid (ett kök) och fräste in rören de 2 dm som behövdes för att få ut dem under diskbänken där jag fortsatte.
Du kan säkert hitta någon liknande lösning.
Rören upp i golvet går fetbort som de säger här i huvudstan.
Branchreglerna är stenhårda på området.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.