H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Ska bygga ett uterum på 20 kvadrat i anslutning till huset. Gjuten platta. Dock inte vinterbonat uterum.
Har tänk att lägga värme i golvet. Behöver råd, el- eller vattenburen värme. Är vattenburen värme ens lämpligt när det inte är ett vinterbonat uterum?
Hade först tänkt klinker med el-värmeslingor, frågan är finns snygga det klinkers som klarar frost?
Sen blev jag osäker, kanske är det bättre att lägga trägolv, tjockare brädor med isolering under, plastad foam lär väl också behövas, jag vill inte ha springor mellan brädorna. Vad finns det för lämpligt brädor och träslag för detta? Värmen från el-slingor eller vattenburen värme lär väl inte gå igenom brädorna?
Har tänk att lägga värme i golvet. Behöver råd, el- eller vattenburen värme. Är vattenburen värme ens lämpligt när det inte är ett vinterbonat uterum?
Hade först tänkt klinker med el-värmeslingor, frågan är finns snygga det klinkers som klarar frost?
Sen blev jag osäker, kanske är det bättre att lägga trägolv, tjockare brädor med isolering under, plastad foam lär väl också behövas, jag vill inte ha springor mellan brädorna. Vad finns det för lämpligt brädor och träslag för detta? Värmen från el-slingor eller vattenburen värme lär väl inte gå igenom brädorna?
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jag byggde vår ”pensionärerskuvös” 2015 med gjuten platta med vattenburen golvvärme 400mm L-stöd från FINJAH HEM2121 skrev:Ska bygga ett uterum på 20 kvadrat i anslutning till huset. Gjuten platta. Dock inte vinterbonat uterum.
Har tänk att lägga värme i golvet. Behöver råd, el- eller vattenburen värme. Är vattenburen värme ens lämpligt när det inte är ett vinterbonat uterum?
Hade först tänkt klinker med el-värmeslingor, frågan är finns snygga det klinkers som klarar frost?
Sen blev jag osäker, kanske är det bättre att lägga trägolv, tjockare brädor med isolering under, plastad foam lär väl också behövas, jag vill inte ha springor mellan brädorna. Vad finns det för lämpligt brädor och träslag för detta? Värmen från el-slingor eller vattenburen värme lär väl inte gå igenom brädorna?
Höganäs klinker 600x600 mm WillabGarden vår/höst glasparti. Är det plusgrader ute är det inga problem att hålla 21˚C året runt. Jag värmen med fjärrvärme som är helt separat från husets uppvärmning, då kan man ha varma golv även på sommaren.
Kolla på inlägg #10
https://www.byggahus.se/forum/threa...um-ska-det-vara-sa-grovt.294161/#post-2705731
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Tack!!Inga problem att vattnet den vattenburna slingan fryser? I vårt fall blir det bergvärme.L Leif i Skåne skrev:Jag byggde vår ”pensionärerskuvös” 2015 med gjuten platta med vattenburen golvvärme 400mm L-stöd från FINJA
Höganäs klinker 600x600 mm WillabGarden vår/höst glasparti. Är det plusgrader ute är det inga problem att hålla 21˚C året runt. Jag värmen med fjärrvärme som är helt separat från husets uppvärmning, då kan man ha varma golv även på sommaren.
Kolla på inlägg #10
[länk]
Då jag har en separat slinga som värmer minipoolen på 40˚C så tar LK vatten från denna slinga.H HEM2121 skrev:
Hela detta system är fyllt med brine (vatten med sprit som rörfirman hade med sig)
Det är en stor fördel om denna slinga är helt separat från elementslingan i huset.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Tack! Då förstår jag att det är ett helt eget slutet system. Det kommer att vara separat slinga men frågan är hur man separerar vattnet, kan ju inte hälla något medel i det heller, det ju samma vatten i huset. Känns ju inte helt lätt men så är jag ju inte helt kunnig på detta heller. Tror du det är möjligt med vattenburet med sprit i under mina förutsättningar eller är det elslinga som gäller?L Leif i Skåne skrev:
Om det är en separat slinga är det inte samma vatten som i huset. Det finns motsvarande lösningar (brine eller dylikt, inte rent vatten) för att värma upp uppfarter etc så klart det går lösa. Men det är ju en merkostnad i att fixa en helt separat slinga förstås.
Här är en bild.
Jag har fjärrvärme in men med en värmepump är det samma, man använder en plattvärmeväxlare, det är den med 2 termometrar. Tempen upp till vänster är utgående på slingan med brine som har egen cirkulationens pump och matar en likadan växlare till poolvattnet som håller 1˚C under vad det står på denna mätare åretrunt.
Från denna slinga matas golvvärmens LK regelering med en egen cirkulationspump.
Priser: växlare + isolering c:a 1200kr/st alla rördelar samt golvärmepaketet från RinkabyRör. All installation och montage har jag gjort själv, utom hårdlödning av fjärrvärme delen och presskopplingar som en VVS firma fixade på en förmiddag samtidigt som jag fyllde brine med en pump som VVS killen hade med sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har fjärrvärme in men med en värmepump är det samma, man använder en plattvärmeväxlare, det är den med 2 termometrar. Tempen upp till vänster är utgående på slingan med brine som har egen cirkulationens pump och matar en likadan växlare till poolvattnet som håller 1˚C under vad det står på denna mätare åretrunt.
Från denna slinga matas golvvärmens LK regelering med en egen cirkulationspump.
Priser: växlare + isolering c:a 1200kr/st alla rördelar samt golvärmepaketet från RinkabyRör. All installation och montage har jag gjort själv, utom hårdlödning av fjärrvärme delen och presskopplingar som en VVS firma fixade på en förmiddag samtidigt som jag fyllde brine med en pump som VVS killen hade med sig.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden