Byggahus.se

Uterum vår-höst

1. H
    Medlem · Västra Götaland · 2 214 inlägg

HEM2121

Medlem
    Ska bygga ett uterum på 20 kvadrat i anslutning till huset. Gjuten platta. Dock inte vinterbonat uterum.
    Har tänk att lägga värme i golvet. Behöver råd, el- eller vattenburen värme. Är vattenburen värme ens lämpligt när det inte är ett vinterbonat uterum?
    Hade först tänkt klinker med el-värmeslingor, frågan är finns snygga det klinkers som klarar frost?
    Sen blev jag osäker, kanske är det bättre att lägga trägolv, tjockare brädor med isolering under, plastad foam lär väl också behövas, jag vill inte ha springor mellan brädorna. Vad finns det för lämpligt brädor och träslag för detta? Värmen från el-slingor eller vattenburen värme lär väl inte gå igenom brädorna?

2. L
    Husägare · Skåne · 3 358 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Jag byggde vår ”pensionärerskuvös” 2015 med gjuten platta med vattenburen golvvärme 400mm L-stöd från FINJA
    Höganäs klinker 600x600 mm WillabGarden vår/höst glasparti. Är det plusgrader ute är det inga problem att hålla 21˚C året runt. Jag värmen med fjärrvärme som är helt separat från husets uppvärmning, då kan man ha varma golv även på sommaren.
    Kolla på inlägg #10
    https://www.byggahus.se/forum/threa...um-ska-det-vara-sa-grovt.294161/#post-2705731

3. H

HEM2121

Medlem
    Tack!!Inga problem att vattnet den vattenburna slingan fryser? I vårt fall blir det bergvärme.

4. L

Leif i Skåne

Husägare
    Då jag har en separat slinga som värmer minipoolen på 40˚C så tar LK vatten från denna slinga.
    Hela detta system är fyllt med brine (vatten med sprit som rörfirman hade med sig)
    Det är en stor fördel om denna slinga är helt separat från elementslingan i huset.

5. H

HEM2121

Medlem
    Tack! Då förstår jag att det är ett helt eget slutet system. Det kommer att vara separat slinga men frågan är hur man separerar vattnet, kan ju inte hälla något medel i det heller, det ju samma vatten i huset. Känns ju inte helt lätt men så är jag ju inte helt kunnig på detta heller. Tror du det är möjligt med vattenburet med sprit i under mina förutsättningar eller är det elslinga som gäller?

6. stefancrs
    Medlem · Västra Götaland · 1 921 inlägg

stefancrs

Medlem
    Om det är en separat slinga är det inte samma vatten som i huset. Det finns motsvarande lösningar (brine eller dylikt, inte rent vatten) för att värma upp uppfarter etc så klart det går lösa. Men det är ju en merkostnad i att fixa en helt separat slinga förstås.

7. L

Leif i Skåne

Husägare
    Här är en bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-11-4_17-13-5.jpeg

Jag har fjärrvärme in men med en värmepump är det samma, man använder en plattvärmeväxlare, det är den med 2 termometrar. Tempen upp till vänster är utgående på slingan med brine som har egen cirkulationens pump och matar en likadan växlare till poolvattnet som håller 1˚C under vad det står på denna mätare åretrunt.
    Från denna slinga matas golvvärmens LK regelering med en egen cirkulationspump.

Priser: växlare + isolering c:a 1200kr/st alla rördelar samt golvärmepaketet från RinkabyRör. All installation och montage har jag gjort själv, utom hårdlödning av fjärrvärme delen och presskopplingar som en VVS firma fixade på en förmiddag samtidigt som jag fyllde brine med en pump som VVS killen hade med sig.

Redigerat 4 nov 2020 17:53
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.