53 573 läst ·
53 svar
54k läst
53 svar
Vattenmätarkonsol - Någon VVS-are?
Väcker en gammal tråd, då kommunen (grannkommun till gbg) just har varit här och bytt vattenmätare och han som bytte gav precis samma varning som i de första inläggen och rekommenderade starkt att jag skulle byta ventilerna. Mina ser ut som på den översta bilden och de fungerar bra att stänga och öppna. Är de i den översta bilden i tråden de som är riskabla? Om inte, skulle någon kunna länka till dem som varningen gäller för?
Redigerat av moderator:
Här har vi något:
http://www.norrvatten.se/Tjanster-och-service/Vattenmatarservice/Bokning-av-matarbyten
"Champagnekorken", hmm...
http://www.norrvatten.se/Tjanster-och-service/Vattenmatarservice/Bokning-av-matarbyten
"Champagnekorken", hmm...
Och gissa vad jag hittade i tvättstugan... LK580 står det på dem, grr...
Men detta är i Göteborg och de bytte mätaren precis härom månaden utan att säga något. Finns det olika modeller av LK580 tro? Denna är från 1982, tror jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men detta är i Göteborg och de bytte mätaren precis härom månaden utan att säga något. Finns det olika modeller av LK580 tro? Denna är från 1982, tror jag.
Det är just den sorten som är farlig. Rör inte skiten utan byt den. Som några sagt i tråden så byter vi mätaren om fastighetsägaren stänger och öppnar själv.
Två stycken som vart styva i korken och stängt själva har även fått dyra vattenskador när jag vart med.
Två stycken som vart styva i korken och stängt själva har även fått dyra vattenskador när jag vart med.
Av dessa som visas i tråden är det den sista som är kass. Dom andra är väl kanske inte så bra som ventiler kanske men dom flyger inte isär som den siste gör.
Är väl lite så med LK att man får det man betalar för. Deras blandningsventiler för varmvatten brukar ju även dom småläcka lite och sluta fungera i termostaten efter nån vecka..
Är väl lite så med LK att man får det man betalar för. Deras blandningsventiler för varmvatten brukar ju även dom småläcka lite och sluta fungera i termostaten efter nån vecka..
Ojdå 
Lite roligt är det att kommun skickade ett brev före mätarbytet och bad fastighetsägaren att kontrollera att avstängningsventilerna verkligen fungerade innan montören skulle komma. Lydig och ovetande som jag är gjorde jag så. Sedan stängde montören kranarna själv vid bytet. Jaja, det finns golvbrunn...
Är det förresten någon som vet om den här typen av ventiler kan rosta invändigt? Jag har lite rostflagor i (kall)vattnet efter att jag själv stängt av det med kranen på "min sida" av mätaren, och kan inte begripa varifrån de skulle komma.
Lite roligt är det att kommun skickade ett brev före mätarbytet och bad fastighetsägaren att kontrollera att avstängningsventilerna verkligen fungerade innan montören skulle komma. Lydig och ovetande som jag är gjorde jag så. Sedan stängde montören kranarna själv vid bytet. Jaja, det finns golvbrunn...
Är det förresten någon som vet om den här typen av ventiler kan rosta invändigt? Jag har lite rostflagor i (kall)vattnet efter att jag själv stängt av det med kranen på "min sida" av mätaren, och kan inte begripa varifrån de skulle komma.
Vet inget om just dessa ventiler men rent allmänt är det rätt vanligt att rost/skit rivs loss av "tryckstötar" i samband med att man stänger av och öppnar "vatteninstallationer". Spola ett tag så försvinner det nog.svartöra skrev:
Har du aldrig sett ett tappvattenrör på insidan så försök undvika det.
Redigerat:
AJ konsoll är det bästa som jag ser det och jag möter ppå mängder med ventiler varje år. AJ Armatur Johnsson.
Fick svar från LK idag på min fråga om det enbart var LK580 som var drabbad av problem och om ALLA LK580 berörs av detta samt fråga om de känner till detta problem med ventilerna och om de instämmer i rekommendationerna att byta ut dessa.
Tycker LK struntar i att förstå att deras ventil är något exceptionellt i detta sammanhang... champagnekorken, jo man tackar.
Hmmm... Om LK's utgångspunkt är att saker skall bytas ut efter 20 år, så tror jag att jag skall låta bli att köpa LK i fortsättningen. Vem byter rutinmässigt ut sina vattenmätarkoppel vart 20:e år, räcker upp en hand tack! I en annan fastighet jag har så har jag gamla skjutventiler med stora metallvred. Skulle tro att de är 60 år nu, men det vet jag inte. Han som bytte vattenmätaren varnade inte alls för den typen av ventiler och sa bara att man skulle passa på och motionera dem när man läste av vattenmätaren. Men ingen varning om att de skulle flyga i luften och skapa en fontän spontant när som helst.LK System skrev:Beronde på ålder och underhåll är det svårt att säga när man skall byta ut ventiler. Det framgår inte när du installerade din avstängning. Den slutade att tillverkas 1984 och är då minst 28 år gammal. Min personliga åsikt är att det är dags att byta om du är osäker, jobbade tidigare som rörläggare och bytte alltid ut om det var mer än 20 år oavsett fabrikat. Tiden går fort och det är viktigt att det sluter tätt samt att det går att stänga av fort om något annat i anläggningen springer läck. Man byter däck olja mm för flera tusen om året men av någon anledning får inte inte huset samma uppmärksamhet med ett service konto för el vatten mm.
Tycker LK struntar i att förstå att deras ventil är något exceptionellt i detta sammanhang... champagnekorken, jo man tackar.
Jo AJ verkar svåra att hitta men dom är bra.
Jag vill faktiskt lyfta ett varningens finger för buelco med.
Deras kulventil som såldes fram tills för tio år sedan har börjat på egenheten att innehållet i ventilen följer med kulan runt så att den varken stänger helt eller går att öppna igen.
Har börjat bli besvärande många av det fabrikatet som felar nu.
Dom ventilerna är verkligen viktigt att dom får motion ofta. Dom senare buelco vet jag ju inte hur dom är än då dom inte hunnit bli tio år än men jag hoppas dom är bättre.
Satan vad jag känner mig negativ...
Jag vill faktiskt lyfta ett varningens finger för buelco med.
Deras kulventil som såldes fram tills för tio år sedan har börjat på egenheten att innehållet i ventilen följer med kulan runt så att den varken stänger helt eller går att öppna igen.
Har börjat bli besvärande många av det fabrikatet som felar nu.
Dom ventilerna är verkligen viktigt att dom får motion ofta. Dom senare buelco vet jag ju inte hur dom är än då dom inte hunnit bli tio år än men jag hoppas dom är bättre.
Satan vad jag känner mig negativ...