Hej!
Är i färd med att få in kommunalt vatten. Vi har två hus på tomten. En stuga där vattnet kommer komma in och vårat hus. Vi har en vattenmätarkonsol i vårat hus som vi först tänkte använda men det var lite väl klena dimensioner på den. I och med att vi kommer ha 32 mm hela vägen så tycker jag det låter dumt att begränsa det precis vid inkommande. Vi har dessutom en nivåskillnad upp till vårat hus sen på 5-6 meter.
Nu till frågan. Tycker det verkar svårt att hitta en vattenmätarkonsol där alla anslutningar är 32 mm. Kanske är vanligare att man går ned i dimension i och med att man brukar ha konsolen i egna huset?
Skulle någon kunna hänvisa mig till en komplett vattenmätarkonsol där alla anslutningar är 32 mm så jag inte får nån strypning?
Är i färd med att få in kommunalt vatten. Vi har två hus på tomten. En stuga där vattnet kommer komma in och vårat hus. Vi har en vattenmätarkonsol i vårat hus som vi först tänkte använda men det var lite väl klena dimensioner på den. I och med att vi kommer ha 32 mm hela vägen så tycker jag det låter dumt att begränsa det precis vid inkommande. Vi har dessutom en nivåskillnad upp till vårat hus sen på 5-6 meter.
Nu till frågan. Tycker det verkar svårt att hitta en vattenmätarkonsol där alla anslutningar är 32 mm. Kanske är vanligare att man går ned i dimension i och med att man brukar ha konsolen i egna huset?
Skulle någon kunna hänvisa mig till en komplett vattenmätarkonsol där alla anslutningar är 32 mm så jag inte får nån strypning?
Du behöver inte oroa dig över dimensionerna där. Om du har klent över längre sträckor får du ev störande tryckfall inte över din konsol och mätare. Dessutom väljs mätarna mindre för att de ska mäta rätt vid små flöden som sett över tid är de sannolika för de flesta kunder.I Inodlog skrev:
Är det så? Tycker det borde bli en flaskhals om allt i systemet är 32 mm och så blir det en avsmalning till 20 (tror jag). Kan tänka mig att det är värre om det är längre sträckor men ändå...GK100 skrev:
Ja så är det. Givetvis inga extrema strypningar med öppning på några mm då är det en annan sak men dina är helt normala i sammanhanget de är i samma storleksordning med anslutningsnummer i samma härad. Det är så det görs normalt sett även vid större anslutningar och flera mindre mätare parallellt långt från att summera till ledningsdimensionerna före och efter.I Inodlog skrev:
Så att ledningen på 32 mm som ligger före och efter mätaren är relativt lång och med höjdskillnad spelar ingen roll i sammanhanget? En avsmalning på en sträcka av typ 20 cm spelar ändå ingen roll?GK100 skrev:
Ja så är det. Givetvis inga extrema strypningar med öppning på några mm då är det en annan sak men dina är helt normala i sammanhanget de är i samma storleksordning med anslutningsnummer i samma härad. Det är så det görs normalt sett även vid större anslutningar och flera mindre mätare parallellt långt från att summera till ledningsdimensionerna före och efter.
Nej som sagt så länge den avsmalningen är kort och inte direkt extremt avvikande i dimension är det i dammanhanget försumbart. Bidraget i tryckfall är flödesberoende och i princip kvadratiskt proportionellt därför så länge flödet är normalt eller lågt är tryckfallet över den delen obetydligt.I Inodlog skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Får man dra egna 32mm avloppsrör själv
Vatten & Avlopp -
Hur många hushåll kan dela på en 32mm PEMslang för inkommande vatten?
Vatten & Avlopp -
Koppla in hydropress på 32 mm plaströr
Vatten & Avlopp -
Grästrimmer RYOBI One+ OLT1832 inkl original laddare och batteri
Köpes, Hyres & Bytes -
PEM32 till Vattett fördelare med anslutning för 22 mm kopparrör
Vatten & Avlopp