8 300 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Vattenmätaren rör sig :o fast den inte borde ...
HEJ!
Upptäckte i går kväll att vattenmätaren långsamt, långsamt rullar framåt. Vi har testat att stänga av tvättmaskinen, vi har dragit åt alla kranar så hårt vi kan. Vad gör vi nu?? Hur i hela friden sak man kunna ta reda på var det är?? Vi har elelement, varmvattenberedare och platta på mark, med ingjutna rör! I ett hus från '72
MedVänligakutHälsning Fiddeli
Upptäckte i går kväll att vattenmätaren långsamt, långsamt rullar framåt. Vi har testat att stänga av tvättmaskinen, vi har dragit åt alla kranar så hårt vi kan. Vad gör vi nu?? Hur i hela friden sak man kunna ta reda på var det är?? Vi har elelement, varmvattenberedare och platta på mark, med ingjutna rör! I ett hus från '72
MedVänligakutHälsning Fiddeli
Börja bums söka efter läckage, någonstans så försvinner ju vattnet.
Om du har övervåning stäng av vattnet dit och kolla om den slutar rulla, om inte så testa dig fram steg för steg.
Kolla tex om det rinner i toastolen eller någon kran droppar, trasig packning e. dyl för det behövs inte många droppar från tex en vattenkran för att det ska märkas på vattenmätaren. Kolla även ev. diskmaskin där kan det stå och droppa en längre tid utan att man märker det.
Hittar du ingen sådan enkel förklaring så blir det till att söka på "tråkigare" ställen.
MVH/Christina.
PS: Hoppas du hittar felet på ett lätt ställe utan vattenskador/DS.
Om du har övervåning stäng av vattnet dit och kolla om den slutar rulla, om inte så testa dig fram steg för steg.
Kolla tex om det rinner i toastolen eller någon kran droppar, trasig packning e. dyl för det behövs inte många droppar från tex en vattenkran för att det ska märkas på vattenmätaren. Kolla även ev. diskmaskin där kan det stå och droppa en längre tid utan att man märker det.
Hittar du ingen sådan enkel förklaring så blir det till att söka på "tråkigare" ställen.
MVH/Christina.
PS: Hoppas du hittar felet på ett lätt ställe utan vattenskador/DS.
Hej!
Per timme - 0,0048kubikm, om jag tänkt rätt är det 4,8l?? Det är en toalett som är misstänkt ... har haft mycket strul med den innan också - men även fast vi skruvar ner vattentillförseln till toaletten fortsätter vattenmätaren att röra sig, jag blir osäker på om toaletten fortfarande tar in vatten ....
MVH Fiddeli
Per timme - 0,0048kubikm, om jag tänkt rätt är det 4,8l?? Det är en toalett som är misstänkt ... har haft mycket strul med den innan också - men även fast vi skruvar ner vattentillförseln till toaletten fortsätter vattenmätaren att röra sig, jag blir osäker på om toaletten fortfarande tar in vatten ....
MVH Fiddeli
Då finns det väl ingen annan lösning än att koppla från toastolen, plugga röret, slå på vattnet igen och kolla samtidigt som man håller tummarna 
MVH/Christina.
MVH/Christina.
Hej och tack för alla svar!
När vi tog loss vattenanslutningen rann det ut en massa smuts ur avstängningsmekanismen och efter noggrann rengöring av denna, samt, när vi ändå höll på, ny slang, så fungerar vår gamla toastol igen!! (tai trä, taiträ...) Konstigt, men bra!
Fiddeli
När vi tog loss vattenanslutningen rann det ut en massa smuts ur avstängningsmekanismen och efter noggrann rengöring av denna, samt, när vi ändå höll på, ny slang, så fungerar vår gamla toastol igen!! (tai trä, taiträ...) Konstigt, men bra!
Fiddeli
Vad skönt för er
Härligt att det inte var någonstans där det blir vattenskada av det.
MVH/Christina.
MVH/Christina.
Klicka här för att svara