3 723 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Vattenmantlad insats, råd, referens, tips?
Sida 1 av 2
Har idag en insats från kratki https://biz.kratki.com/sklep/en/gallery/38/fireplace-inserts/item/101/zuzia-pw-19-tunnel?page=5
Är långt ifrån nöjd med den.
-Sotar igen
-Dålig förbränning
-Låg effektivitet
-Hög rökgastemperatur
+Mysigt att elda
+Elden syns från båda sidor (när den är nystädad.
Går i tankarna att byta ut den där insatsen mot en med bättre förbränning.
Någon här som är nöjd med sin insats och kan dela med sig av positiva och negativa egenskaper?
Vi har idag en acktank på 750l.
Har sett att det finns insatser med dubbelglas som bör minska värmen mot rummet.
Tror även att vi får en effektiva förbränning med glas åt ett håll istf åt två håll, stämmer detta?
Sneglat lite på denna:
https://kratki.com/en/water-fireplace-aquario-a18-pw-glass-25588
Verkar ha ett annat förbränningssystem än den vi har idag. Då själva förbränningskammaren är isolerad och värmen mot vattnet tas upp ovanför kammaren.
Finns det någon återförsäljare som är förbaskat bra på vattenmantlade kaminer och insatser?
Planen är att behålla så mycket vi kan då installationen är relativt ny (10 år).
Ös på med ideér och tips, det uppskattas!
Jag har några månader på att bestämma mig, innan eldningssäsongen drar igånr
Är långt ifrån nöjd med den.
-Sotar igen
-Dålig förbränning
-Låg effektivitet
-Hög rökgastemperatur
+Mysigt att elda
+Elden syns från båda sidor (när den är nystädad.
Går i tankarna att byta ut den där insatsen mot en med bättre förbränning.
Någon här som är nöjd med sin insats och kan dela med sig av positiva och negativa egenskaper?
Vi har idag en acktank på 750l.
Har sett att det finns insatser med dubbelglas som bör minska värmen mot rummet.
Tror även att vi får en effektiva förbränning med glas åt ett håll istf åt två håll, stämmer detta?
Sneglat lite på denna:
https://kratki.com/en/water-fireplace-aquario-a18-pw-glass-25588
Verkar ha ett annat förbränningssystem än den vi har idag. Då själva förbränningskammaren är isolerad och värmen mot vattnet tas upp ovanför kammaren.
Finns det någon återförsäljare som är förbaskat bra på vattenmantlade kaminer och insatser?
Planen är att behålla så mycket vi kan då installationen är relativt ny (10 år).
Ös på med ideér och tips, det uppskattas!
Jag har några månader på att bestämma mig, innan eldningssäsongen drar igånr
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
Har inte så mkt att komma med ang val tyvärr.
men hur matar ni 750-n-+ laddomat?
ju varmare vattnet är i manteln desto "effektivare" blir det i förbränningen/sotet minskar
- dålig förbränning, fuktigt virke?. för grovt virke?...
-hög rökgas, har ni mätt?, minska förbränningshastigheten...
men hur matar ni 750-n-+ laddomat?
ju varmare vattnet är i manteln desto "effektivare" blir det i förbränningen/sotet minskar
- dålig förbränning, fuktigt virke?. för grovt virke?...
-hög rökgas, har ni mätt?, minska förbränningshastigheten...
Japp kör laddomat. Har testad patroner från 55 grader upp till 78 grader. Men gör ingen större skillnad på sotet på glas eller i kamin.M MagicFingers skrev:
Både kört smått och större.
Smått ger snabb förbränning, höga temperaturer.
Större brinner i början men tappar intensitet.
Blandar mest nu för att få ok brinntid.
Ja det sitter en termometer ca 50cm ovan förbränningen.
Når ibland 450grader. När jag följer tillverkarens råd om vedmängd.
Vid övertändning, när rökgaserna förbränns så blir det väldigt varmt I skorstenen.
Konstruktionen av kaminen gör att röken kan passera 5st rör med vatten men sedan är det direkt ut i skorstenen.
Gissar att det hade varit mer effektivt att få röken att vända i kaminen innan den når skorstenen.
Google förde mej hit. Tror du är något på spåren - inte bra om det brinner i värmeväxlaren. Jag är också nyfinen på om aquario är en bra ide.
Och jag är nyfiken på om det öht finns nån vettig insats med vattenmantel, och mycket mysglas.
Håller på att undersöker.
Vi var först inne på insats, sedan fristående och nu är vi tillbaka på insats igen.
Väntar på offert på några insatser.
Evacalor, thermorossi och caminetti montegrappa.
Visst glaset är inte lika stort som på en vedeldad insats, men det minskar ju värmen till luften också.
Vi var först inne på insats, sedan fristående och nu är vi tillbaka på insats igen.
Väntar på offert på några insatser.
Evacalor, thermorossi och caminetti montegrappa.
Visst glaset är inte lika stort som på en vedeldad insats, men det minskar ju värmen till luften också.
Mycket glas = mycket jobb
Låter ändå som att ni hittat några kandidater att välja bland. Har ni några länkar till de som ni kollar på?fgo skrev:
Uppdatera gärna när ni fått offerterna.
Absolut återkommer när vi fått offert.V Vardagsrum skrev:
Dock verkar det som Italien har semesterstängt under augusti. Så jag håller tummarna att den kommer snart.
Dessa tre ser jag som alternativ:
https://www.caminettimontegrappa.it...ace-for-water-heating/mb-pellet-w_mb-pellet-w
Denna är huvudalternativet just nu.
https://palazzettigroup.com/product...a-inserimento-idro-steel-black-19-5-kw-water/
Hittade denna när jag surfade runt. Tyvärr verkar det inte finnas någon ÄF i Sverige, Men har mailat tillverkaren samt en ÅF i Italien för att få lite info om det går att skicka hit.
Snyggaste insatsen i mina ögon.
Håller tummarna att vi kan få tag i denna.
https://www.evacalor.com/index.php?id=292&lang_id=eng
Ser inte lika trevlig ut, men kan vara ett alternativ
https://www.thermorossi.com/2/39/en/products/Pellet/insert-line-idra
Ser trevlig ut, men dyr verkar det som (70'+)
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vågar inte svara på din fråga här över, men gällande modeller av insatser, har ni kollat här? http://selmac.se/
fgo skrev:
Har idag en insats från kratki [länk]
Är långt ifrån nöjd med den.
-Sotar igen
-Dålig förbränning
-Låg effektivitet
-Hög rökgastemperatur
+Mysigt att elda
+Elden syns från båda sidor (när den är nystädad.
Går i tankarna att byta ut den där insatsen mot en med bättre förbränning.
Någon här som är nöjd med sin insats och kan dela med sig av positiva och negativa egenskaper?
Vi har idag en acktank på 750l.
Har sett att det finns insatser med dubbelglas som bör minska värmen mot rummet.
Tror även att vi får en effektiva förbränning med glas åt ett håll istf åt två håll, stämmer detta?
Sneglat lite på denna:
[länk]
Verkar ha ett annat förbränningssystem än den vi har idag. Då själva förbränningskammaren är isolerad och värmen mot vattnet tas upp ovanför kammaren.
Finns det någon återförsäljare som är förbaskat bra på vattenmantlade kaminer och insatser?
Planen är att behålla så mycket vi kan då installationen är relativt ny (10 år).
Ös på med ideér och tips, det uppskattas!
Jag har några månader på att bestämma mig, innan eldningssäsongen drar igånr
Ang kratkis kassetter så frågade jag tillverkaren om det är lätt att rengöra värmeväxlaren eftersom det är svårt att se på bilderna hur det går till.
"Hello, there is no need to clean the heat exchanger".
Tvekar efter det
Ja jag hade tvekat på det.L LinaoMarkus skrev:
På vår kamin (som snart åker ut) är det tuber som går tvärs över förbränningskammaren.
Rengör de med en lång grillborste jag vinklat.
Det är skitigt som tusan.
När jag rengjorde första gången satt det säkert 5mm hårt sot på de. Knackade för att det skulle lossna
-hur gick det?fgo skrev:
Absolut återkommer när vi fått offert.
Dock verkar det som Italien har semesterstängt under augusti. Så jag håller tummarna att den kommer snart.
Dessa tre ser jag som alternativ:
[länk]
Denna är huvudalternativet just nu.
[länk]
Hittade denna när jag surfade runt. Tyvärr verkar det inte finnas någon ÄF i Sverige, Men har mailat tillverkaren samt en ÅF i Italien för att få lite info om det går att skicka hit.
Snyggaste insatsen i mina ögon.
Håller tummarna att vi kan få tag i denna.
[länk]
Ser inte lika trevlig ut, men kan vara ett alternativ
[länk]
Ser trevlig ut, men dyr verkar det som (70'+)