8 432 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Vattenmantel i kökspanna eller kamin?
Det är på 270 kvadrat inklusive 40 kvadrat garage. 30 cm i golv, 28.5 cm i väggar och 50 cm isolering i taket. Det är något tunnare väggar i garaget. (19.5 cm har jag för mig) Garage porten är det stora syndaren verkar det som.
Vi har oxå ett hus på 270M2 varav 40 är garage (17 grader). Ner till 4-5 grader utomhus klarar Nibe 360 Flvp som oxå värmer en ack-tank på 500 l. Sedan får vi stötta med kakelugnen Julia som har en tank på 200 l + 500 l ack-tank, eldar vi på kvällen 18.00 - 22.00 så klarar sig huset utan elpatron natten och fm.
Med Julia är det inga problem att få upp 200 + 500 L till 70-80 grader på en kväll.
Vi förbrukar ganska mycket varmvatten.
Beräknad tot årsförbrukning ca 14-16000 kWh. Utfall hittills i år Juli-Dec (5,8 mån) är 6000 kWh.
Med Julia är det inga problem att få upp 200 + 500 L till 70-80 grader på en kväll.
Vi förbrukar ganska mycket varmvatten.
Beräknad tot årsförbrukning ca 14-16000 kWh. Utfall hittills i år Juli-Dec (5,8 mån) är 6000 kWh.
Vi verkar tänka likadant!dogen skrev:Helt klart. Talar man kökspanna talar man om föråldrad teknik.
---8<---
Den kan man sedan klä in efter behag, men köper du en ny vill du förmodligen ha en sån där riktigt fin pjäs med mässingdetaljer osv och kanske glaslucka så du ser mer av elden - kanske med en kombinerad spis och ugn?
Hur som hellst behöver du inte tvivla på om det funkar i ett modernt hus.
---8<---
Själv anser jag att mysfaktorn är en stor del i att jag tycker att kökspannan är bättre. Annars jag nog haft svårt att tänka på besparingen med vedeldningen. Det hade varit enbart tråkigt (men billigt) om man haft ett speciellt pannrum, göra iordning ved och sedan gå en eller ett par gånger till pannrummet. Köket går man som regel förbi lite nu och då och då fyller man på med ved, då man eldar dvs. Räkna hem investeringen ekonomiskt kommer ni säkerligen göra, men att det blir jobbigare med en kökspanna än en modern panna i ett pannrum är ett faktum, rent fysiskt. Har man sedan acktank och vattendragen värme så kan ju vem som hellst komplettera med det de vill. Förbered gärna för att kunna ansluta solvärme.
Tänk igenom noga bara. Behoven, förutsättningarna osv är det enda man kan vara säker på ATT de kommer förändras. Åtminstone vet vi att vi en dag blir gamla och skröpliga![]()
Visst är det en stabil pjäs med spis och ugn vi har tänkt oss, och visst är det trivsamt att elda i köket, där man ju gärna hamnar (även om vi är på det klara med att det blir en del ved som ska släpas in). Vi förbereder för solslingor, och ser till at det ska gå att installera en riktig panna i garaget nån gång i framtiden, dit vi ändå tänkt dra kulvert.
Kåken är på 176 kvadrat, och en sidobyggnad (garage/förråd/gästrum) på c:a 90.
Just det faktum att förutsättningarna ändras är något som vi tror att vi har tänkt på. Denna lösning känns lite som en "helgardering".
Om jag vore ni skulle ja satsa på en "riktig" vedpanna i garaget o kamin i huset..Niklas L skrev:Vi förbereder för solslingor, och ser till at det ska gå att installera en riktig panna i garaget nån gång i framtiden, dit vi ändå tänkt dra kulvert.
Kåken är på 176 kvadrat, och en sidobyggnad (garage/förråd/gästrum) på c:a 90.
Just det faktum att förutsättningarna ändras är något som vi tror att vi har tänkt på. Denna lösning känns lite som en "helgardering".
Som kulvert ta en aquawarm kopparflex ingen kass pexslang o om det inte är allt för långt till garaget skippa då tekniktanken i huset..
Du kan även läsa under tråden "solvärme via kulvert"
OK. Kan du ge lite mer info om varför du tycker att en riktig panna är bättre i det här fallet? Jag inser att den ger högre efftekt, men det kostar ju en hel del att installera en sådan och bygga skorten även i garaget.2an skrev:
Har inte börjat forska så mycket i vilken kulvert som ska användas än, men du verkar ju väldigt nöjd med Aquawarm. Har du provision?
Då ni har rätt stort hus så lär det gå x antal m3 ved som ska in i köket o som bekant blir det rätt mycket bås av veden.. Nu skulle jag oxå vilja ha en kökspanna men enbart för att spettsa då jag har pellets... Men inte som värme källa då jag tror att de blir rätt mycket elpatronen som får gå då man inte ids bära in ved i köket hela tiden o båsa ner.. Min syster har kökspanna så jag vet både hur de blir då man bär in ved o vad elförbrukningen blir..Niklas L skrev:OK. Kan du ge lite mer info om varför du tycker att en riktig panna är bättre i det här fallet? Jag inser att den ger högre efftekt, men det kostar ju en hel del att installera en sådan och bygga skorten även i garaget.
Har inte börjat forska så mycket i vilken kulvert som ska användas än, men du verkar ju väldigt nöjd med Aquawarm. Har du provision?![]()
Då du skriver att ni ska förbereda för kulvert varför ta en dålig då jag tycker de ska va ordentliga grejer då man liks investerar o ja har inte provision.. Men den va inte svårare att lägga än pex o den är effektivast av alla ja har hittat iaf..
Extra kostnaden för skorsten täcker ju klimp bidraget på 15000:-
Sen är det betydligt bekvämare med hantering av både ved o eldning med en ordentlig panna o priset för en sådan är inte så mycket högre än en kökspanna men betydligt effektivare..
Tack 2:an för bra svar!
Tycker nog ändå att det känns som lite overkill att skaffa en riktig panna, eftersom vedeldningen mest ska vara tillskott som hjälper FVP:n.
Men jag ska definitivt ha dina idéer i åtanke, och de kan mycket väl bli aktuella när jag låter nån VVS:are börja räkna ordentligt på detta.
Tycker nog ändå att det känns som lite overkill att skaffa en riktig panna, eftersom vedeldningen mest ska vara tillskott som hjälper FVP:n.
Men jag ska definitivt ha dina idéer i åtanke, och de kan mycket väl bli aktuella när jag låter nån VVS:are börja räkna ordentligt på detta.
Niklas L skrev:
Tänk bara på att fvp bara ger 2 kW (som en elberedare) så det räcker bara till vv produktionen o säger nån nå annat så är det lögn.. Så direkt de blir några minus går elpannan/patronen o värmer huset.. Men du har ju tid att tänka både en o 2 ggr innan våren då vintern är lång..
Ny byggda hus på 120-130 m2 i umeå med fvp uppges en för brukning på 16-22000 kWh beroende på hushållsel.. De tycker jag är direkt dåligt.. >
Har själv efter byte av vitvaror o lampor (lågenergi) knappt 3400 kWh/år + naturligt vis pelletsen 4,9 ton senaste året...
Har nu efter issolering av tanken inga problem med att elda upp till 70-80 grader i kakelugnen. Under ungeför halva januari till halva februari har värmepumpen inte värmt mer än varmvattnet i princip.
Funkar KANON mao!
Orkar man inte elda, eller är borta så tar värmepumpen över och sköter resten.
Olof
Funkar KANON mao!
Orkar man inte elda, eller är borta så tar värmepumpen över och sköter resten.
Olof
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden