Hej, ny på forumet och är amatör på detta med att bygga hus. Är mitt uppe i ett bygge av fritidshus och uppskattar verkligen allt nytt man får lära sig. Bakgrunden till frågorna är att vi ville flytta väggen något vilket födde idéen om vägghängd toa mm.

Vill ställa frågor om badrum och vad som gäller med väggar. På bilden ser man en tänkt placering av en innervägg (C, mellan de vita linjerna), där avloppen för handfat (B) och toalettstol (E) går inuti väggen till vägghängd toa. Detta är vad jag förstår inget konstigt, men tacksam om jag missuppfattning något kopplat till detta. Finns t.ex. något tips kring hur man ska sätta reglerna i förhållande till avloppsrören eller liknande? Avstånd från kant, höjd eller något kring stabilitet.

Vattnet kommer in i (A) och min fråga är helt enkelt om det är OK att dra den genom väggen och då ut till badrummet för att anslutas till t.ex. varmvattenberedare? Finns några problem eller saker att tänka på avseende detta?
Avseende (D) så är det ett rör till en utkastare en bra bit utanför huset och något som också behöver gå genom väggen då, om det är ok?

Badrummets våtskikt ska fixas av behörig person, det blir också någon form av matta (ej kakel, klinikel).

Tacksam för svar

• Inbyggnadsrör markerade för tänkt vägghängd toalett och handfat i ett pågående byggprojekt av fritidshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Tappvattenrör ska alltid komma in i badrum via väggen och aldrig via golvet. Avloppsrör får gå genom golvet, men måste inte göra det, och när de kommer via golvet så finns det ett minimiavstånd mellan röret och väggen för att säkerställa att det går att få det helt tätt mot röret.

Vet inte om du menar en vägghängd toalett som har en synlig cistern eller en som är bakom väggen, men cisternen till en vägghängd toalett ska vara på insidan av tätskiktet så om man har den inuti väggen måste också tätskiktet vara inuti väggen.

Du behöver läsa på om Säkert vatten.

Tänk på att ljudet från toalettens avloppsrör hörs mycket mer om det inte finns någon isolering mellan det och rummet bredvid toaletten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.