444dali
Nytt Prevex vattenlås installerat enligt instruktion. Ingen skit någonstans i rören. Ändå rinner inte vattnet ner ordentligt. Det känns som ett övertryck och om jag lirkar på slangen nere vid golv så rinner vattnet ner med ett sugande ljud.
Inget avlopp i resten av huset krånglar.
Detta vattenlås fungerade i två veckor utan problem.

Bild skulle underlätta.

Hur är det med böjar på flexslangen?

Finns breddavlopp anslutet, var i så fall?

Hur lirkar du på slangen nere vid golvet?

444dali
Demmpa Demmpa skrev:
Bild skulle underlätta.

Hur är det med böjar på flexslangen?

Finns breddavlopp anslutet, var i så fall?

Hur lirkar du på slangen nere vid golvet?
Jag lirkar eller drar lite upp och ner på slangen precis vid anslutningen i golvet. Antar att gummipackningen rör sig lite då och släpper in luft för då hörs det hur vattnet rinner ner och ett sugande ljud hörs.

• Grå flätad slang ansluten till golvanslutning, del av diskussion om gummipackning och luftläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under diskbänken med synliga röranslutningar och en grå avloppsslang kopplad till tvättställ.
    Skapa konto
där brukar finnas två storlekar på den man stoppar i golvavloppet 50-40 mm
om du har en har en 50mm böj i golvet och inte sågat av 40mm delen på slangen så rinner vattnet dåligt ner

444dali
Röret är 50 och sitter direkt ner i anslutning vid golv tillsammans med en gummipackning enligt instruktionerna.

Ser inte ut att vara enligt instruktion vid golvet... Fick du några grejer över från avloppspaketet?

• Gilla
tergo
  • Laddar…
444dali
M _Mannen skrev:
Ser inte ut att vara enligt instruktion vid golvet... Fick du några grejer över från avloppspaketet?
Ja en anpassning för smalare avlopp som inte behövs. Röret passar och är ditsatt enligt instruktioner. Med gummipackning ca 4-5 cm upp.

444dali
Definitivt nåt slags över/undertryck. Vattnet rinner så fort jag bara trycker lite på slangen längst ner. Då uppstår ljudet också som låter som ett sug.

Som sagt. Allt funkade innan, efter installation av nytt Prevex. Resten av huset kommer till samma stam och allt rinner utan problem förutom just i kökets nya vattenlås. ??

Kollade instruktionerna. Dom är inte bra.
Övergången som du fick överbliven har en del som är 40 mm och en som är 50 mm.
Såga bort 40 mm biten och tryck 50 mm biten på din slang så passar den i avloppet.
Tro mig....

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Nåja... även om du får dit avloppet rätt så har du ett begynnande stopp på gång i avloppet längre ner

444dali
M _Mannen skrev:
Kollade instruktionerna. Dom är inte bra.
Övergången som du fick överbliven har en del som är 40 mm och en som är 50 mm.
Såga bort 40 mm biten och tryck 50 mm biten på din slang så passar den i avloppet.
Tro mig....
Det ska vara antingen den biten du skriver eller slangen direkt med en gummipackning vilket är det jag har.

• Grå korrugerad slang installerad med en gummipackning i ett rör i ett hemmarenoveringsprojekt.
    Skapa konto
444dali
M _Mannen skrev:
Nåja... även om du får dit avloppet rätt så har du ett begynnande stopp på gång i avloppet längre ner
Okej. Men all annan avlopp rinner perfekt.

Jag har bytt bort flexslangen helt, kör med rör och böjar.
Rörinstallation under diskho, grå plaströr kopplade med böjar och anslutna till vattenledning.
Skapa konto

• Gilla
444dali
  • Laddar…
444dali
Problemet löst i dubbel mening. En fettpropp långt in i röret/stammen.
Löst med Yes, varmt vatten och tålamod.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.