5 623 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Vattenläcka från diskmaskin
Diskmaskinen har läckt ut vatten i köket i en bostadsrätt. Vattnet har gått ner i golvkonstruktionen som är föreningens ansvarsområde. Det har ej funnits underlägg under maskinen. Vi kommer inte begära ersättning för ytskikt, utan det är bostadsrättstillägget som frågan gäller. Försäkringsbolaget i fråga är Trygg Hansa.
Hur tror ni försäkringsbolaget kommer agera? Ingen ersättning, förhöjd självrisk eller skadeståndskrav?
Mvh
Jonas
Hur tror ni försäkringsbolaget kommer agera? Ingen ersättning, förhöjd självrisk eller skadeståndskrav?
Mvh
Jonas
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Frågan är väl vad föreningens försäkringsbolag gör. Personligen tror jag inte att bolaget eller föreningen kan kräva dig på något för skadorna på fastigheten. Du är bara ersättningsskyldig om du varit försumlig. Att inte ha skyddet under maskinen kan kanske lite långsökt påstås vara försumligt, men jag tror att det krävs mer än så. Möjligen om föreningen kan visa att de informerat dig om att du måste ha skyddet.
Det är ett vanlig missförstånd att man kan vara ersättningsskyldig för varje skada man på olika sätt orsakar. Men i de flesta fall så är du enligt skadeståndsrätt bara ansvarig för skador som du orsakar genom försumlighet/oaktsamhet eller med uppsåt. Det finns några undantag, som bilförare är du ansvarig för skador som orsakas av din bil oavsett om du gjort allt rätt, samma gäller om du är hundägare och det finns fler lite udda fall där du har ett s.k absolut ansvar.
Det är ett vanlig missförstånd att man kan vara ersättningsskyldig för varje skada man på olika sätt orsakar. Men i de flesta fall så är du enligt skadeståndsrätt bara ansvarig för skador som du orsakar genom försumlighet/oaktsamhet eller med uppsåt. Det finns några undantag, som bilförare är du ansvarig för skador som orsakas av din bil oavsett om du gjort allt rätt, samma gäller om du är hundägare och det finns fler lite udda fall där du har ett s.k absolut ansvar.
Är det inte så att det är mitt försäkringsbolag som ska täcka det här, med bostadrättstilläget? I detta fall TH.
Min farhåga är att TH har skydd under diskmaskin som krav, och därför inte betalar ut en krona. Det kan ju i så fall bli hur dyrt som helst för mig, om jag personligen ska betala vad det kostar att återställa det som eventuellt har blivit förstört på byggnaden.
/Jonas
Min farhåga är att TH har skydd under diskmaskin som krav, och därför inte betalar ut en krona. Det kan ju i så fall bli hur dyrt som helst för mig, om jag personligen ska betala vad det kostar att återställa det som eventuellt har blivit förstört på byggnaden.
/Jonas
Om du inte söker ersättning för nåt... vad är frågan? Har vattenskadan orsakat skada på lägenheten under? Har du anmält läckaget till föreningens styrelse så dom kan ta det vidare till sitt försäkringsbolag?Lilak skrev:Diskmaskinen har läckt ut vatten i köket i en bostadsrätt. Vattnet har gått ner i golvkonstruktionen som är föreningens ansvarsområde. Det har ej funnits underlägg under maskinen. Vi kommer inte begära ersättning för ytskikt, utan det är bostadsrättstillägget som frågan gäller. Försäkringsbolaget i fråga är Trygg Hansa.
Mvh
Jonas
Om föreningen använder sin fastighetsförsäkring för att åtgärda skadan, dvs fukten i bjälklaget och eventuellt i lgh under, kommer föreningen i så fall ställa ett krav på dig att ersätta deras självrisk och eventuella åldersavdrag. Då ska du neka och vända frågan till ditt försäkringsbolag där du har hemförsäkringen. Dom kommer då att meddela föreningen att eftersom du inte varit vårdslös får föreningen stå för sina egna kostnader.
Dock kommer du får stå för vissa kostnader i din egen lägenhet och om det går på din hemförsäkring eller bostadsrättstillägget är inte relevant. Hur mycket det blir beror på om ditt försäkringsbolag ersätter.
Tyvärr är din farhåga befogad. Skadan är plötslig, men inte oförutsedd, eftersom du kunde ha förhindrat skadan genom att ha diskmaskinsunderlägg, vilket rekommenderas av försäkringsbolag, tillverkare och säkert också din förening. Men det ska mycket till att påstå att varit oaktsam och neka ersättning helt och hållet.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "diskmaskinsunderlägg"
Diskmaskinsunderlägg Pro 450x500 mm Tollco
Placeras under diskmaskinen
185 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Här gäller normala skadeståndsrättsliga principer. Du är ersättningsskyldig för dte som påverkats utanför det inre av din lägenhet endast om du varit oaktsam/vårdslös osv. Bostadsrättstillägget är avsett att skydda dig i de fallen.Lilak skrev:Är det inte så att det är mitt försäkringsbolag som ska täcka det här, med bostadrättstilläget? I detta fall TH.
/Jonas
Egentligen tror jag att bostadsrättstillägget rent logiskt är onödigt, för du har en ansvarsförsäkring i alla hemförsäkringar, som är tänkt att "rädda dig" om du blir skadeståndsskyldig. Men troligen har man en rejäl uppförsbacke hos förs. bolaget om man vill nyttja ansvarsmomentet i hemförs. ifall man inte har tecknat bostadsrättstillägget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden