1 772 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Vattenläcka avloppsrör?
Hej!
Har ett hus från 1980 med krypgrund som vi bott i 3 år nu. Var under grunden nu för att kolla lite och får då se till min fasa att blindbottenskivan är fuktig vid 3 olika ställen. Samtliga där avloppsrören kommer ner i grunden från tvättstuga och två toaletter.
Ett rör är från tvättstugan. Här är det förmodligen inte gjort något med ytskikt sen 80 tal vilket innebär gammal brunn. Den är i plast med lös klämring. Här ser det värst ut.
Ett rör från liten toalett. Detta är inget våtrum men renoverades för 6 år sedan.
Ett rör från huvudtoalett där röret kommer från handfatet. Denna wc är totalrenoverad för 3 år sedan av annan fackman. Allt nytt och fräscht. Här är det separata avlopprör från toalett samt dusch men runt dessa syns inget.
Hade Anticimex här för krypgrundbesiktning för ett år sedan men kan inte minnas att vi såg detta då (möjligen kollades inte under tvättstugan då detta är längst in under huset).
Kan man ha sådan maximal otur att det börjar läcka från tre olika skarvar samtidigt? Speciellt när det gjorts ingrepp under olika tidsperioder. Rören ser fina ut i övrigt av det man kan se med ögat. Kan det bero på något annat? Att det uppstår fukt runt utloppshålen där varmt möter kall fuktig luft eller liknande? Rören är ju inte speciellt tätade mot spånskiva som ni ser enligt bilder.
Har legat vid rören nu medan kranarna spolat både varm och kallvatten men kan inte se något vatten komma. Känns inte blött just nu heller så det känns konstigt.
Har ett hus från 1980 med krypgrund som vi bott i 3 år nu. Var under grunden nu för att kolla lite och får då se till min fasa att blindbottenskivan är fuktig vid 3 olika ställen. Samtliga där avloppsrören kommer ner i grunden från tvättstuga och två toaletter.
Ett rör är från tvättstugan. Här är det förmodligen inte gjort något med ytskikt sen 80 tal vilket innebär gammal brunn. Den är i plast med lös klämring. Här ser det värst ut.
Ett rör från liten toalett. Detta är inget våtrum men renoverades för 6 år sedan.
Ett rör från huvudtoalett där röret kommer från handfatet. Denna wc är totalrenoverad för 3 år sedan av annan fackman. Allt nytt och fräscht. Här är det separata avlopprör från toalett samt dusch men runt dessa syns inget.
Hade Anticimex här för krypgrundbesiktning för ett år sedan men kan inte minnas att vi såg detta då (möjligen kollades inte under tvättstugan då detta är längst in under huset).
Kan man ha sådan maximal otur att det börjar läcka från tre olika skarvar samtidigt? Speciellt när det gjorts ingrepp under olika tidsperioder. Rören ser fina ut i övrigt av det man kan se med ögat. Kan det bero på något annat? Att det uppstår fukt runt utloppshålen där varmt möter kall fuktig luft eller liknande? Rören är ju inte speciellt tätade mot spånskiva som ni ser enligt bilder.
Har legat vid rören nu medan kranarna spolat både varm och kallvatten men kan inte se något vatten komma. Känns inte blött just nu heller så det känns konstigt.
Redigerat:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Ser ju inte bra ut. Har du kollat med fuktmätare att det inte är någon gammal fuktskada? Annars behöver orsaken stoppas så snart som möjligt.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Precis förmodligen så att den gamla brunnen inte är helt tät längre vid den gamla tvättstugan. Kan tänka mig att det är där problemet är. Men däremot vid wc där det är hyfsat nygjort, är de vanligast att någon muff inte är helt tät då kanske? Vore ju otroligt på två ställen men visst allt kan ju hända.Claes Sörmland skrev:
Tack. Ska få tag i en fuktmätare för att se så det inte är något gammalt till att börja med.imported_Benno skrev:
Hur gör en vvs-firma för att felsöka sådant här? Kamera eller måste de öppna upp nerifrån/uppifrån för att titta?
Gammal tråd, men hur löste sig detta? Hittade ni läckan? Blev det ett försäkringsärende?B Bergtoppen skrev:Hej!
Har ett hus från 1980 med krypgrund som vi bott i 3 år nu. Var under grunden nu för att kolla lite och får då se till min fasa att blindbottenskivan är fuktig vid 3 olika ställen. Samtliga där avloppsrören kommer ner i grunden från tvättstuga och två toaletter.
Ett rör är från tvättstugan. Här är det förmodligen inte gjort något med ytskikt sen 80 tal vilket innebär gammal brunn. Den är i plast med lös klämring. Här ser det värst ut.
Ett rör från liten toalett. Detta är inget våtrum men renoverades för 6 år sedan.
Ett rör från huvudtoalett där röret kommer från handfatet. Denna wc är totalrenoverad för 3 år sedan av annan fackman. Allt nytt och fräscht. Här är det separata avlopprör från toalett samt dusch men runt dessa syns inget.
Hade Anticimex här för krypgrundbesiktning för ett år sedan men kan inte minnas att vi såg detta då (möjligen kollades inte under tvättstugan då detta är längst in under huset).
Kan man ha sådan maximal otur att det börjar läcka från tre olika skarvar samtidigt? Speciellt när det gjorts ingrepp under olika tidsperioder. Rören ser fina ut i övrigt av det man kan se med ögat. Kan det bero på något annat? Att det uppstår fukt runt utloppshålen där varmt möter kall fuktig luft eller liknande? Rören är ju inte speciellt tätade mot spånskiva som ni ser enligt bilder.
Har legat vid rören nu medan kranarna spolat både varm och kallvatten men kan inte se något vatten komma. Känns inte blött just nu heller så det känns konstigt.
Köpte en fuktmätare och trossbotten/virket där fläckarna syns har samma fukthalt som på övriga ställen under huset (11% i dagsläget). Fick även in handen på ett ställe och kunde inte känna att isoleringen var blöt så det lugnade mig lite. Har mätt med jämna mellanrum senaste åren och eftersom det inte blivit värre eller större fläckar så har jag inte vidtagit mer åtgärder utan tror det kan vara något gammalt som någon skrev.K kedjehus1973 skrev:
Nästa projekt med huset blir att riva upp golv i tvättstuga och därmed byta gamla brunnen. Hoppas innerligt att det inte väntar några överraskningar då.
Skönt!B Bergtoppen skrev:Köpte en fuktmätare och trossbotten/virket där fläckarna syns har samma fukthalt som på övriga ställen under huset (11% i dagsläget). Fick även in handen på ett ställe och kunde inte känna att isoleringen var blöt så det lugnade mig lite. Har mätt med jämna mellanrum senaste åren och eftersom det inte blivit värre eller större fläckar så har jag inte vidtagit mer åtgärder utan tror det kan vara något gammalt som någon skrev.
Nästa projekt med huset blir att riva upp golv i tvättstuga och därmed byta gamla brunnen. Hoppas innerligt att det inte väntar några överraskningar då.
Har upptäckt samma sak precis. Är också osäker på om det är en gammal läcka eller inte men tror inte det. Dock är det torrt för tillfället, men vill ju gärna hitta vad som har hänt…
Ja man blir ju nojig när man hittar sånt här. Har du också gammal typ av brunn? Glömde nämna att jag visade lite bilder för en vvsare när det var aktuellt och han sa att det kan vara så att klämringen till brunnen varit lös och att det då kan krupit vatten under mattan och sedan runnit på utsidan rören. Hittade sen ett 12 år gammalt besiktningspapper där det var anmärkning på just lös klämring hos mig. Nu sitter den dock hårt så det kan ju blivit åtgärdat i samband med detta för mig. Men tips är att börja kolla brunnen om den är av äldre typ.K kedjehus1973 skrev:
Gamla besiktningsprotokoll ska man ha koll på, där kan det stå mycket bra! Gamla brunnar ska väl bytas också har jag för mig så det låter som en bra idé.B Bergtoppen skrev:Ja man blir ju nojig när man hittar sånt här. Har du också gammal typ av brunn? Glömde nämna att jag visade lite bilder för en vvsare när det var aktuellt och han sa att det kan vara så att klämringen till brunnen varit lös och att det då kan krupit vatten under mattan och sedan runnit på utsidan rören. Hittade sen ett 12 år gammalt besiktningspapper där det var anmärkning på just lös klämring hos mig. Nu sitter den dock hårt så det kan ju blivit åtgärdat i samband med detta för mig. Men tips är att börja kolla brunnen om den är av äldre typ.
Jag har startat en egen tråd med mitt problem (japp man blir nojig, men mindre så av att lära sig mer). Inga brunnar i närheten av detta, dessutom är de bytta. Tror att det är ett avloppsrör från köket som sakta släpper vatten på något sätt. Väntar på besiktning/hantverkare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden