6 961 läst ·
60 svar
7k läst
60 svar
Vattenkris - här behöver det regna mest
Bolmen ligger såklart inte bara i Hallands län, men det skrev jag inte heller. Även en mindre del av Småland ligger i Hallands län 
Jag skrev inte heller att alla skåningar dricker Bolmenvatten, men jag skrev att vi gjorde det
Jag skrev inte heller att alla skåningar dricker Bolmenvatten, men jag skrev att vi gjorde det
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
harry73 skrev:
Ja, jag ser nog Bolmen som småländsk i alla fall.F fsn skrev:
Men det är ju därifrån Lagan får sitt vatten, så det är kanske anledningen till att vi inte får ta dess vatten till att bevattna vår fina Laholmsslätt.
PS
Igår rapporterades att Ljungby, staden närmast Bolmen, hade fått 32 mm regn i ett nattligt åskväder
Jag skiter i vilket, men Bolmen ligger i Småland. Det hade varit klädsamt att bara erkänna att du har FELharry73 skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 739 inlägg
Nu ska vi inte bråka om vatten.
Bolmen ligger i Småland och även vi dricker dess vatten här i Lomma.
Bolmen ligger i Småland och även vi dricker dess vatten här i Lomma.
Nu handlar tråden om vattenbrist och då borde det vara on topic att bråka om vatten.Marlen Eskilsson skrev:
Borde kanske ha skrivit Hallands län istället för Halland, då hade det varit mer korrekt.
Sydvattens forskningsstation vid Bolmen ligger för övrigt i Hylte kommun
Administrator
· Skåne
· 8 739 inlägg
Men att bråka gör vi inte, det var så jag menade. Att medvetet missuppfatta och att utlämna väsentlig information från sina svar för att provocera är inte heller något som är förenligt med våra diskussionregler.
/Moderator
/Moderator
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 831 inlägg
Såhär ser grundvattennivåerna ut enligt senast kända data.
Jag skulle säga att de medvetna missförstånden och utelämnandet av information nog började redan med TV4-inslaget ni gjorde en rewrite på, så tråden inbjuder ju lite till fånerier.
Därmed inte sagt att jag tycker att vare sig sydvästra Småland, Halland eller Skåne är fånigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle säga att de medvetna missförstånden och utelämnandet av information nog började redan med TV4-inslaget ni gjorde en rewrite på, så tråden inbjuder ju lite till fånerier.
Därmed inte sagt att jag tycker att vare sig sydvästra Småland, Halland eller Skåne är fånigt.
De områden som är gula motsvarar en nivå som är lägre är vad det brukar vara var tredje år. Så det är inte en särskilt låg nivå. Men om en massa folk ska vattna stora ytor kommer det att bli problem.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, nu är du allt ute på djupt vatten (pun intendedharry73 skrev:
Här är Hallands län markerat, innanför den röda linjen:
Logga in
Skapa konto
Och som synes omfattar länet mark och stränder vid, och några öar i Bolmen,
men inte själva sjön.
Och beträffande själva "vattenbristen", så hjälps ju inte situationen upp av att man bygger ut dagvattennätet i kustkommunerna, så att allt regnvatten pumpas ut i havet, i stället för att låta det infiltreras lokalt.
Tvärt om!
Bara det gör dig glad och inte känner dig kränkt. Men för ALLA andra så ligger nog Bolmen forfarande i Småland.harry73 skrev:
Kul karta, men egentligen ör gränsen den streckade linjen som också syns på kartan på länsstyrelsen.seKnockOnWood skrev:
Nja, nu är du allt ute på djupt vatten (pun intended)
Här är Hallands län markerat, innanför den röda linjen:
[bild]
Och som synes omfattar länet mark och stränder vid, och några öar i Bolmen,
men inte själva sjön.
Och beträffande själva "vattenbristen", så hjälps ju inte situationen upp av att man bygger ut dagvattennätet i kustkommunerna, så att allt regnvatten pumpas ut i havet, i stället för att låta det infiltreras lokalt.
Tvärt om!
Logga in
Skapa konto
För övrigt regnar det hos oss just nu
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 004 inlägg
Vi fick nog närmare 10mm inatt här på sydkusten, även här första på 1.5mån. Regnar fortfarande så bi får se vad det slutar på.