Ja det behövs ju! Den 26de, när skyfallet var så kom det rätt friskt med regn här!

Översvämmad trädgård med regndroppar som slår i en stor vattenpöl, träd och trädgårdsartiklar delvis undervattens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vatten och lövsamling vid en tröskel under ett skyfall.
Skapa konto

Tröskelns höjd från backen är ca 10cm... Så en del regn :crysmile:

Framförallt sjunker det ju undan bedrövligt dåligt när marken är hård som gamla kanelbullar.
Men det regnade tydligen här också i natt, hönsen var blöta i morse i alla fall... :p

Kring Borås kan de nog blåmarkera snart för de var ju helt sjukt hur mkt de regna igår :crysmile:

Det ska regna extremt mycket för att man ska fp en påfyllnad under växtperioden. Speciellt när det varit torrt innan. Men något som förvånar mig är att det fortfarande är totalt eldningsförbud i Östergötlandslän. Det har regnat en hel del de senaste dagarna.

D Daniel 109 skrev:
Det ska regna extremt mycket för att man ska fp en påfyllnad under växtperioden. Speciellt när det varit torrt innan. Men något som förvånar mig är att det fortfarande är totalt eldningsförbud i Östergötlandslän. Det har regnat en hel del de senaste dagarna.
Hehe jag vet. Mer riktat som ett litet "det regnar alltid i Borås" skämt :D jag som bosatt i Skåne brukar alltid driva med farsan som bor här uppe om att vi har medelhavsklimat och dem alltid har regn.. Igår stämde det bättre än någonsin! För här uppe fullständigt vräkte det ner mer eller mindre hela dan men inte en droppe hemma :oops:

Intressant att det skiljer så mycket mellan små och stora magasin. Dock kan väl vattenkrisen tråden ursprungligen handlade om konstateras vara en till lögn gränsande överdrift för alla andra än lantbrukare som väl oproportionerligt ofta kan tänkas vara beroende av egna, mindre vattentäkter.

harry73
Nu blev det dags att gräva lite mer i skillnaden mellan stora och små magasin.
http://grundvatten.nu/modelgroundwater/client-sgu/index.html
Exempel på små/snabba grundvattenmagasin finns i jordarten morän och stora/långsamma grundvattenmagasin återfinns ofta i sand- och grusavlagringar.

Grundvattennivåerna i morän kan användas som underlag för att bedöma vattennivån i de flesta grävda brunnar. Nivåerna i morän samvarierar ofta med grundvattennivåerna i bergborrade brunnar och utgörs vanligtvis av små grundvattenmagasin som reagerar snabbt på förändringar i nederbörd

Stora sand- och grusavlagringar utgör ofta grundvattenmagasin som är viktiga för den kommunala vattenförsörjningen och de brukar reagera långsamt på förändringar i nederbörd.
Så små magasin finns i morän/berg och är relevanta för borrade brunnar

Stora magasin finns i grus och sand och är relevanta för grävda brunnar? och storskalig vattenförsörjning (kommuner/lantbruk)

Tittar man på beräknad fyllnadsgrad i södra Sverige, ser man att den är mellan ca 30% och 50% för stora magasin och att små magasin i princip är tomma i stora delar av södra Sverige

• Karta över Sveriges grundvattennivåer med färgade områden som visar stora och små magasin samt fyllnadsgrad.
    Skapa konto
  • Karta över Sveriges grundvattennivåer med markerade stora och små magasin och beräknad fyllnadsgrad.
    Skapa konto
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Intressant att det skiljer så mycket mellan små och stora magasin. Dock kan väl vattenkrisen tråden ursprungligen handlade om konstateras vara en till lögn gränsande överdrift för alla andra än lantbrukare som väl oproportionerligt ofta kan tänkas vara beroende av egna, mindre vattentäkter.
Jag delar inte din uppfattning om att artikeln ljuger eller kommer med överdrifter. Idag har det fallit ett stilla, lagom regn här, mätaren visar 10 mm, den största regnmängd vi fått sedan 5 april.

När så många kommuner beslutar om bevattningsförbud är det en brist, oavsett vad som orsakar bristen. Bor man så man har tillgång till kommunalt vatten och aldrig behövt tänka på annat än vrida på vattenkranen kan det kanske vara svårt att förstå att villkoren kan se olika ut, beroende var man bor. Jag märker att det upplevs nästan som en provokation att vi skulle ha vattenbrist i delar av landet, Sverige som alltid haft god tillgång till rent vatten. För oss här på landsbygden har vattenfrågan under de senaste tio åren varit synnerligen aktuell. Håller man på med trädgård, som jag gjort i 20 år blir man lika vaken på väder och nederbörd som bönderna är. Under de första tio åren hade vi ingen torka men sedan har det successivt förändrats. I fjol var det juli/augusti som drabbades av torka, i år kom den redan i maj, nästan innan det ens börjat växa. Har aldrig hänt förut.
Det är inte enbart förändrade nederbördsmönster som orsakar torka, Mälardalen tillsammans med Skåne tillhör de mest utdikade områdena, gamla synder hinner ifatt oss. Här beräknas att endast en tiondel av de ursprungliga våtmarkerna finnas kvar. Utdikningarna gör att nerderbörden som faller hamnar i stora gravar och vattendrag och kommer inte till nytta för jorden. Skyfallen som faller nu på en del ställen har marginell eller ingen betydelse för grundvattnet. Dels för att den torra jorden har svårt att ta upp vatten och dels för att det mesta rinner ut i vattendrag. Sedan tar vegetationen upp det som ev. blir kvar.

Lantbrukare drabbas hårt och är inte ett yrke bland alla andra. Här har vårsådden inte grott, det blir stora förluster och finns inte vatten till gårdens djur blir det nödslakt. Det var vad som hände vid torkan i fjol. Att vara bonde är ett samhällsbärande yrke och när skördar torkar bort drabbar det inte enbart den enskilde utan hela samhället. Vi lever på det bönderna odlar och en minskande matproduktion påverkar även landets självförsörjningsgrad av livsmedel. Brister leder alltid till prishöjningar och ökad import, inget av det är väl önskvärt.

harry73
Om man vill få en bild över hur stor vattenförbrukningen är, har i alla fall Sydvatten realtidssiffror för deras vattenproduktion på webbsidan www.sydvatten.se

När det inte är väder för att fylla pool eller bevattna trädgård, brukar den ligga rund 2500 kubik/s. När dom för några veckor gick ut med larm att dricksvattenreningen gick på max, låg produktionen på 3600 kubik/s.

Kan vara ett sätt att kolla om kommunerna ljuger när de uppmanar oss att spara på vattnet för att vi förbrukar för mycket.

A Abies koreana skrev:
Jag delar inte din uppfattning om att artikeln ljuger eller kommer med överdrifter. Idag har det fallit ett stilla, lagom regn här, mätaren visar 10 mm, den största regnmängd vi fått sedan 5 april.
Ja, men nu var det grundvattennivåerna det gällde, och som @harry73 visade är de inte särskilt låga för stora magasin. Och tolkar jag honom rätt är det även de stora magasinen lantbrukarna huvudsakligen förlitar sig på.

A Abies koreana skrev:
Lantbrukare drabbas hårt och är inte ett yrke bland alla andra. Här har vårsådden inte grott, det blir stora förluster och finns inte vatten till gårdens djur blir det nödslakt.
Återigen har det inte med överdrifterna im grundvattnet att göra.

A Abies koreana skrev:
Vi lever på det bönderna odlar och en minskande matproduktion påverkar även landets självförsörjningsgrad av livsmedel. Brister leder alltid till prishöjningar och ökad import, inget av det är väl önskvärt.
Det är väl bra om marknaden kan reglera sig med priser och import. Att vi lever i en global värld har gjort att enstaka sådana här avvikelser är väldigt lätta att hantera.

Sen kan man förstås tro att det finns större långsiktiga samband, men just för Sveriges bönders del är de nog snarare positiva än negativa.

Nu finns data för juli också. Trots den extremt torra och varma sommaren är nivåerna i de stora magasinen fortsatt normala eller något under, medan de små magasinen tagit mycket stryk.
Kartor som visar grundvattennivåer i små och stora magasin i Sverige, med färgkoder för olika nivåer.
Skapa konto

Vore intressant att höra om någon med egen brunn (som inte använder vattnet till att vattna gräsmattan eller annat uppenbart slöseri) faktiskt har problem med de låga nivåerna, eller om torkan hittills är ett rent lantbruksproblem (som ändå inte kan lösas med annat än regn).

Har egen brun på en ö i sthlm skärgård och har inga problem alls med vatten. Då har vi ändå haft mycket folk här ute som duschat och haft sig. Minimalt med vattning i trädgård.

Jag har inte kollat nivån i brunnen. Men det finns vatten i alla fall. Jag är inte orolig.

Flera egna hushållsbrunnar på fastigheter med enskilt vatten har fått slut på vatten, runt Linderödsåsens norra del vet jag. Är inte säker på hur de använt brunnarna men säkert inte till slöseri, de flesta som har egna brunnar med risk för sin är mycket försiktiga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.