Är det värt att ha en vattenkokare om man har en ny modern induktionshäll? Dvs var ”kostar” det mest att koka en liter
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 830 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 830 inlägg
Som tidigare inlägg. Bör kosta mindre då värmeelementet ligger direkt i vattnet i en vattenkokare, på en induktionshäll ska kokkärlet först värmas upp.A Astridsson skrev:
Men för att kunna räkna hem det bör du ta med kostnaden för inköp av vattenkokaren i beräkningen. Kokkärlet till spisen har man i regel hemma och används även till annat.
Hur många liter vatten måste du koka i vattenkokaren för att energibesparingen ska bekosta ainköp va vattenkokare
Bekanta till mig mätte upp exakt lika mängder vatten i vattenkokaren resp den nyinförskaffade induktionshällen, tog tid på uppkoket. Induktionshällen vann med någon liten marginal, då åkte vattenkokaren ut då de föredrog bänkyta och mindre grejer framme.
Jag skulle nog vilja påstå att den sämre verkningsgraden (att det går kanske 1% mer el) är en helt teoretisk/akademisk fråga, som helt saknar betydelse i vardagen.
I verkliga livet kanske det blir tvärtom, om man kör tills vattenkokarens automatstopp sker så brukar det ju stormkoka några sekunder innan den slår av, under dessa sekunder förlorar man troligen mer än all vinst som det innebar att inte hetta upp kokkärlet.
Jag skulle nog vilja påstå att den sämre verkningsgraden (att det går kanske 1% mer el) är en helt teoretisk/akademisk fråga, som helt saknar betydelse i vardagen.
I verkliga livet kanske det blir tvärtom, om man kör tills vattenkokarens automatstopp sker så brukar det ju stormkoka några sekunder innan den slår av, under dessa sekunder förlorar man troligen mer än all vinst som det innebar att inte hetta upp kokkärlet.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Vi har både ”ny modern induktionshäll” och vattenkokare. Vattenkokaren används till kaffe, te och dylikt (även pulvermos). Jag tycker att det är mer praktiskt, och jag kan välja hur varmt vatten jag vill ha, men det hänger på att den får stå framme förstås. Hällen har högre effekt och är därför snabbare, men någon skillnad i uppvärmningsekonomi tror jag inte på.
Så hällens automatstopp är snabbare är vattenkokarens?Mikael_L skrev:
Vi har kvar vattenkokaren av praktiska skäl trots att vi har induktionshäll.
Dels hade vi den redan, dels är den smidigare att hälla ur, man behöver inte passa den eftersom den slår av själv, vi slipper ha en kastrull och lock på tork i diskstället jämt (dricker te ofta), vi har ett L-kök så det finns plats för den i hörnet osv...
Dels hade vi den redan, dels är den smidigare att hälla ur, man behöver inte passa den eftersom den slår av själv, vi slipper ha en kastrull och lock på tork i diskstället jämt (dricker te ofta), vi har ett L-kök så det finns plats för den i hörnet osv...
Det enda som grämjer mig över induktionshällen är att mina fina gamla vattenkittlar inte fungerar. Det borde ju vara det optimala, en klassisk kaffepanna som kokar lite snabbt på hällen som en vattenkokare.
Japp, för då står man ju bredvid och kollar.B BrokenArrow skrev:
Och som alla vet, så finns det inget tråkigare än att vänta på att vattnet ska koka, därför agerar automatstoppet så fort det börjar synas bubblor i botten.
Det är nog allra mest detta som bör avgöra valet för de flesta människor, vill man ha vattenkokarens autostopp, eller kommer man klara av/stå ut med, att bevaka kastrullen på hällen!
Finns det vattenkokare med högre effekt än i en vanlig induktionshäll? Tycker det är mycket smidigare att använda vattenkokaren, men skillnaden i energi måste vara försumbar.
Edit, svarar på frågan själv. Det verkar som att i princip alla vattenkokare är specade runt max ca. 10A, dvs 2200-2400W. Men det verkar ändå finnas en märkbar skillnad i tid för att koka en viss mängd vatten, om man ska tro ett test jag hittade.
Edit, svarar på frågan själv. Det verkar som att i princip alla vattenkokare är specade runt max ca. 10A, dvs 2200-2400W. Men det verkar ändå finnas en märkbar skillnad i tid för att koka en viss mängd vatten, om man ska tro ett test jag hittade.
Redigerat: