Hej, har en ca 25m lång vattenkanal som består av totalt 3 betongfundament, dvs det finns 2 skarvar.

Tidigare ägare har målat betongen med någon typ av plastfärg och det har tydligen läckt i skarvarna då de har smetat silicon vid skarvarna över plastfärgen. Inte så snyggt och inte heller ordentligt gjort...

Märkte nu häromdagen när jag skulle fylla upp kanalen med vatten att det läcker någonstans vid halva djupet av kanalen.

Jag tänkte således försöka göra detta ordentligt och har tagit bort silicon samt färgen vid skarvarna ner tillbetongen och rengjort. har tagit bort ca. 3-4cm över skarven för att säkerställa att tätningsmaterial får fäste.

Frågan som nu kvarstår vad skall jag täta med? Fick tips på byggvaruhuset om "Husfix" som jag köpt men inte använt än....

tips mottages tacksamt då jag vill ha det tätt en gång för alla. Bifogat bild på hur det ser ut nu.

betong.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det betong som ligger i mark så är det väl stor risk att det rör sig i skarvarna av tjälen?

Blålera.
 
Aquamaster från Litokol. Du kan täta en hel pool med det och det är väldigt elastiskt, som gummi när det härdat. Kolla med Kakelimporten på Lidingö, de är generalagent eller Megakakel i Arninge,


/martin
 
Ardex 8+9 eller något epoxi baserat tätskikt.
 
I och med att det är separata rännor och därmed blir en rörelsefog tror jag definitivt inte på husfix utan på nåt som kan tåla lite rörelse. Jag skulle nog Använda en bättre utefog av silikon.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.