P
Hej!
Gjöt en pool i betong förra året, men är ganska säker på att vattentätheten sket sig lite. Följde instruktionerna jag hade hittat men hade för dålig timing så vibreringen blev undermålig. Visserligen har jag haft rejält med regnvatten i poolen sedan jag avtäckte den nu på våren, och det är inte några läckage man kan se med blotta ögat. Men betalvattnet vill man ju snåla på...

Så, min fråga är nu hur jag ska vattentäta kalaset? Mest för säkerhets skull, betongen SKA ju vara vattentät men jag tvivlar starkt på att den verkligen är det.

Har kollat på Webers pooltätningar som verkar proffsiga och allt, men så lång tid som de tycker man ska ha mellan varje steg lär det inte bli något badande de närmaste åren... Dyrt är det också.

Ardex 7+8 är också dyrt, men billigare än Weber och framförallt med en mycket mer optimistisk tidsplanering. Där verkar man kunna hälla vatten i poolen efter några veckor.

Eftersom det här är en okynnestätning skulle jag föredra om det inte kostar allt för mycket. Då funderar jag på vattenglas som ju är väldigt billigt i sammanhanget. Men gör det någon nytta?

Och framförallt, går det ens att kakla uppepå vattenglasbehandlad betong, eller är allt fäste för fixen borttrollat? Har tänkt kakla insidan med glasmosaik, men är öppen för förslag.

Har hört att primer kan få problem när vatten tränger in utifrån, och att den då skulle kunna lossna från betongen. Det låter ju som en oerhört dålig egenskap för en produkt gjord för att öka vidhäftningen... Men är primer annars en lösning även när man har kört med vattenglas?

Trevligt om jag får lite input! Tack!

Jag tror att alla som helgjuter poolen lägger något membran i den.
Nu ska man ju inte göra reklam för andra forum, men... Kolla på poolforum.se, där finns många helgjutna pooler och lägg din fråga där också.

Att blanda betong som är vattentät är väl rätt "enkelt", men du måste ju även gjuta in membran/vinklar i anslutning mellan platta och väggar där det oftast blir en skarv.

Är du säker på att det inte är tätt är det antagligen enklast att sätta en liner i poolen.

P
Ska kolla forumet, tack för tipset!

Jag är absolut inte säker på att den inte är tät, men det stämmer att det finns en skarv mellan två gjutningar, bottenplattan och väggen. Gjorde den med en "klack" på bottenplattan som skulle hjälpa enligt något jag läste i förväg. Men min största farhåga är att jag inte har vibrerat tillräckligt, för att betongen hann bli så trögflytande medan jag gjöt (det blev handskottning för rännan nådde inte...) så vibreringen verkade göra mer skada än nytta och skapade hål i betongen. Därför avbröt jag vibreringen. Men den ska vara "vattentät" i så måtto att den har VTC 0,6 eller vilken siffra det nu skulle vara.

Undviker helst liner, det skulle litegrann förta känslan jag är ute efter med min gjutna pool... Helst vill jag kakla eller ha någon annan variant som känns stenig. En målad yta som inte ser för plastig ut skulle också funka.

P
Förresten, Penetron/Xypex, vad är de gjorda av? Är det samma sak som vattenglas? Antar att problemet oftast är att nya sprickor blir problem om man inte har ett elastiskt tätskikt.

Ett annat alternativ jag undrar över, som inte heller är elastiskt, är Sika minipack vattentätande bruk. Kan det vara något?

P
Kollar nu närmare på kristallisering av betongen! Det blir antingen Shomburg eller Thoroseal som det ser ut nu!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.