Håller på att bygga ett fritidshus och skulle vilja ha goda råd när det gäller vattenförsörjningen. I anslutning till det nya huset finns en borrad brunn på kring 60 meters djup med en dränkbar pump. Från borrhålet går en ledning på kring 30 meter till en befintlig friggebod som innehåller en hydrofor på uppskattningsvis 200 liter. Pumpen styrs av en tryckgivare på hydroforen. Tyvärr går vattenledningen lite ytligt och har frusit ett par gånger trots värmekabel.

Så mina funderingar är att bygga ett pumphus ovanpå pumphålet i anslutningen till det nya huset med tex en mindre hydropress på kanske 50 liter. Frågan är:

Kan jag ändå behålla hydroforen i friggeboden men låta hydropressen i anslutning till pumphålet styra pumpen? Jag kommer då att ha två "vattenbuffertar" som ju fungerar som "kommunicerande kärl". Kan det medföra några problem? Den befintliga hydroforen har vad jag förstår ingen backventil (den sitter väl i pumpen?).

En fördel med detta är att jag kan koppla bort ledningen till friggeboden och hydroforen om den ledningen skulle frysa. Enligt förre ägaren innehåller ledningen (som är av PEX-typ) en skarv med risk för att frysning skulle få den att släppa.

En ytterligare omständighet är att vattnet visar sig ha för hög blyhalt. Har någon några bra tips hur man åtgärdar det?

Tacksam för alla goda råd!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.