Hej!

Har för ett par månader sedan borrat en ny vattenbrunn. Gjorde ett prov 1 vecka efter borrning, samt ett prov för en vecka sedan. Nu behövs det filter till anläggningen och detta är jag tyvärr novis på. Hjälp skulle uppskattats med val av filter samt leverantör.

Jag själv vill ha ett filter mot Järn samt mangan. Plus ett RO (omvänd osmos) filter med egen tapp i köket för dricksvatten (Mot bräckt vatten). Är detta rätt?

Här är mitt senaste vattenprov:
Kemisk/fysikalisk analys: Resultat Enhet
Bottensats Ingen
Grumlighet Ingen
Lukt Ingen
Färgtal 35 mg/lPt
pH 8,1
Alkalinitet, HCO3 134 mg/l
Hårdhet, total 11
Järn, Fe 0,78 mg/l
Mangan, Mn 0,49 mg/l
Klorid 375 mg/l
Nitritkväve, NO2-N 0,002 mg/l
Nitratkväve, NO3-N 0,6 mg/l

Filter offert från Filtrena:
Benämning Antal Pris Summa
Vattenrening mot hårt vatten:
Vattenrening mot hög järn och manganhalt:
Multi 10 (På filtermassans livslängd lämnas ingen
garanti pga risk för ojämn inträngning av ytvatten.
Ett förfilter måste sättas före filtret) 1 17 500 kr
Easy Clean-B 1" 1 1 592 kr
Vattenrening mot Klorid:
RO 80 M1-C 1 5 700 kr
Sätts på separat tappställe.
Moms (25%) 6 198 kr
Totalt inkl moms 30 990 kr

Hoppas det är någon vänlig och kunnig själ där ute som vill hjälpa mig! :)

Vad är det för konduktivitet, kemisk syreförbrukning COD?

Jag vet tyvärr inte var COD är, men jag skickar med en bild på hela vattenprovet :)

• vattenprov.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är inget komplett prov.
Men jag misstänker att du fick en offert utan extra kostnad. :)
Med tanke på att du har hårt vatten 11dh bör du veta ditt kalciumtal. Det är på grund av att med ett sk. Saltfilter byter du kalciumjoner mot natriumjoner.
Det gör att ditt redan salta vatten blir ännu saltare.
Du har inga salter med på detta prov förutom klorid. (Konduktivitet)
Med tanke på ditt höga färgtal är risken stor att du har humus i vattnet (COD).
Detta måste kollas!
Du har ju inte Radon, bly, arsenik, uran med ens. Kolla på socialstyrelsens hemsida så kan du se vilka prover dom rek. Kemisk, mikrobiologiskt, radon och tungmetall. Ta antingen via Alcontrol eller Eurofins.
Med vänlig hälsning, Morgan

Börja med en riktigt analys,

marcusjj skrev:
Jag vet tyvärr inte var COD är, men jag skickar med en bild på hela vattenprovet :)
Billiga analyser!
Det är som att köpa en kratta med 2 av 20 tänder kvar. Den är billig, men man har inte så stor användning av den. :)

Hej och tack! Det är precis sådan expertis som du har jag är ute efter!

Jag har förstått att det inte var ett fullständigt prov då det var snuskigt billigt och ingick i borrningen.

Men hur hårt vatten är egentligen 11? Borde jag skaffa ett multifilter som tar järn+mangan+hård vatten+humus?

Eller hade det räckt med ett järn+mangan? Detta för att inte göra det ännu saltare?

Hur mycket saltare blir vattnet med ett filter med saltbackspolning?

marcusjj skrev:
Borde jag skaffa ett multifilter som tar järn+mangan+hård vatten+humus?
Hittar du ett sådant så säg till, den som uppfinner ett sådant filter kommer bli snuskigt rik. :)

Som sagt det viktigaste är att ta reda på om det är humus, annars är allt en kostnadsfråga.
Ska man göra enligt skolboken så är det förrening och sedan en fullhouse anläggning som gäller men då pratar vi i runda slängar 100-150 000:-
Man kan rena bara järn och mangan och då låta kalken vara kvar för att "skydda" ledningarna från korrosion.

Ska du inte åtgärda allt är väll det att rek.

marcusjj skrev:
Hur mycket saltare blir vattnet med ett filter med saltbackspolning?
I ett jonbytar filter byter man kalcium mot natrium, och dom värdena har vi inte så det är svårt att säga.

Men vid 250 i klorid brukar man uppleva smakförändringar på vattnet, och det blir inte bättre med jonbytare. :)

Det värsta är dock inte att vattnet blir saltare utan snarare att all kalk försvinner. Då är det fritt fram för saltet att äta. Frugan blir grön i håret och toastolen blir missfärgad.

Har ett RO filter utan patroner till salu vid intresse, satte ut det på blocket men det har ju inte vart nån rusning precis... Vid intresse så är jag öppen för skambud, hellre det än att det ligger i en kartong i garaget.

Hej alla!

Har nu ytterligare gjort en vattenanalys när jag var i kontakt med en firma som kan installera filter. De ska komma med en offert men har inte gjort det ännu.

Jag har själv bestämt mig preliminärt att jag behöver följande filter:
Järn+mangan
Avhärning
RO till köket

Har kollat på följande:
http://billiga-vattenfilter.com/jarnfilter-manganfilter-/10-jarnfilter-jm-44a.html
http://billiga-vattenfilter.com/avh...are/22-avhardare-ka-44a-mjukvattenfilter.html
http://billiga-vattenfilter.com/sma-dricksvattenfilter/16-ro-44-dricksvattenrenare.html
Totalt 20300kr.

Är det något fel med att ta dessa/liknande filter?

Vad jag ser för fördelar med att köpa två separata är:
- Enkelt att byta BIRM massan när den är slut.
- Mindre saltförbrukning på avhärdaren om man jämför med "multifilter"

Tacksam för synpunkter och tips!

• vatten ananlys.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med en riktig analys. Ett avhärdningsfilter som förbrukar 2,5 kg salt var fjärde dag är inte så bra.
Birm på ditt vatten får du räkna med att du byter massa en gång per år ca 2-2500:- per år om du gör det själv.

Nu har du helt plötsligt över 700 i klorid med 17 % mätosäkerhet.
Snälla gör ett ordentligt ackrediterat prov från antingen Eurofins eller alcontrol.
Kemisk, mikrobiologiskt, radon samt tungmetaller.

om du skulle köpa en tv skulle du då gå in på Billigaste tv'n.com? troligen inte.

mogge_73 skrev:
Börja med en riktig analys. Ett avhärdningsfilter som förbrukar 2,5 kg salt var fjärde dag är inte så bra.
Birm på ditt vatten får du räkna med att du byter massa en gång per år ca 2-2500:- per år om du gör det själv.

Nu har du helt plötsligt över 700 i klorid med 17 % mätosäkerhet.
Snälla gör ett ordentligt ackrediterat prov från antingen Eurofins eller alcontrol.
Kemisk, mikrobiologiskt, radon samt tungmetaller.

om du skulle köpa en tv skulle du då gå in på Billigaste tv'n.com? troligen inte.
Hej igen,

Ursäkta min okunskap, men jag trodde jag precis gjort en riktigt analys, suck.
http://webshop.eurofins.se/produkter/brunnsvatten/borrad-brunn.aspx
Är det en sådan analys jag bör göra?

Att värdet nu är över 700 reagerade jag också på. Men jag kan själv känna tydliga förändringar i hur "illa" det smakar från dag till dag.

Ang. saltet har jag förstått att det inte är så bra med så mycket, speciellt inte när jag har bräckt vatten redan från början.

Varför är BIRM inte bra för mitt vatten?

Tack för experthjälpen. Den behövs! :)

Jag vet inte om tråden egentligen är död men vill ändå bidra med lite information.

Jag måste bara få ifrågasätta tron till att lyssna på en person som skriver här och man sväljer allt han yttrar med hull och hår. När han dessutom för med osanningar så undrar man ju lite hur det står till egentligen.

Jag har själv vattenfilter och vid för mycket kalk i vattnet kan du få en ärjande effekt som också äter upp rör och kopplingar och ger grön ton. Tre saker som kan fräta på rören är ju lågt pH , hårt vatten samt salt. Det bör ju tänkas på.

Och om Mogge inte kan läsa så ska jag förklara följande att den sista analysen som gjordes av Marcus är gjord på ett ackrediterat labb så varför ifrågasätta?

Att 35 i färgtal direkt skulle ge indikation på humus är ju ett pinsamt påstående. För att det ska vara humus ligger man på vanligtvis en mycket högre nivå. Runt 100 och uppåt. Så när man har järn i sitt vatten och ett färgtal på 35 så bör man alltså inte skrika ut humusvarning. Enkelt sätt att testa om man har humus är följande: tappa upp ett glas med vatten, visar det missfärgning så låt det stå över natten och se om färg finns kvar dagen efter. Finns det inte kvar så har du ingen humus utan då är det järnet som fäller ut.

Jag hoppas det har löst sig för dig Marcus. Allt Mogge skrev är inte fel men lite källkritik är aldrig fel och lyssna på fler "experter".

Hej xhenkex
Vill börja med att hälsa dig välkommen till detta forum.
Jag läste att du hade vissa påståenden och funderingar ochjag tänkte därför ta tillfället i akt att sakligt bemöta din kritik.

Din upplevelse att medlemmar på detta forum inte samlar ininformation på andra ställen än detta forum tror jag du är ensam om.

När det gäller ditt påstående om Kalk så är jag rädd att du blandar ihop två olika saker. Kalk ärinte detsamma som ett hårt vatten. Kalkär en vardaglig benämning för olika kemiska föreningar som innehåller grundämnet kalcium.

Ett kalcium tal idagmellan 20 – 60 mg/l minskar korrosionsrisken i distributionsanläggningar.Olägenheter som vid hårdhet kan läsas ut av parametern total hårdhet.

Total hårdhet (beräknad)°dH. Bildas avkalcium- och magnesiumjoner. Risk för utfällningar i ledningar, kärl och fastighetsinstallationer,särskilt vid uppvärmning. Skador på textilier vid tvätt.

När man renar ett vatten från ”kalk” så använder man en processsom förvandlar neutrala atomer eller molekyler till joner kallas jonisering. Ämnen som är sammansatta av positiva och negativa joner kallas salter(jonföreningar). Salter i höga tal kan ökakorrosionsrisken i distributionsanläggningar.
Källa: Socialstyrelsen SOSFS 2005:20 (M)Kungörelse,samt grundskolan.

”Om ett råvatten bereds fördricksvattenändamål, bör sådana metoder användas som säkerställer att vattnet när det når användarna har den kvalitet som beskrivs i dessa allmänna råd. Beredningen bör vara enkel och lättskött för att minimera behovet av underhåll. Valet av utrustning förberedning av dricksvatten bör grundas på en mikrobiologisk, kemisk och fysikalisk analys av råvattnet utförd av ett ackrediterat laboratorium.

Leverantörerna och installatörerna av beredningsutrustning bör ge en funktionsgaranti. Den bör säkerställa att beredningen ger den kvalitet som beskrivs i dessa allmänna råd och inte ger oönskade effekter, som ökad mikrobiologisk aktivitet, ökad radioaktiv strålning eller korrosion. Beredningsutrustningen bör levereras med tydliga instruktioner om skötsel och underhåll”.
Källa: Socialstyrelsen SOSFS2005:20 (M)Kungörelse.

Här rekommenderar Socialstyrelsen idag att man kontrollerar minst 24 olika parametrar med till för ett par år sedan även Uran, Arsenik och bly. Alltså bör man kontrollera 27 olika parametrar. Ett vatten prov på mindre än 27 parametrar är enligt min uppfattning inte ett komplett och ackrediterat vattenprov.
Det innebär inte att ett företag som baserar sina reningsförslag på mindre än dessa parametrar inte har fått dessa uppgifter från ett ackrediterat labb. Utan enligt mitt tycke inte har alla fakta för att följa socialstyrelsen rekommendationer som lyder.
”Ämnen som används vid beredning eller distribution av dricksvatten, eller föroreningar som har samband med sådana processer, bör inte finnas i dricksvattnet i högre halter än vad som är nödvändigt för att tillgodose ändamålet med användningen. Material från installationer som används vid beredning eller distribution av dricksvatten, eller ämnen som har samband med sådana installationer, bör inte finnas i dricksvattnet i större mängd eller högre halt än vad som är nödvändigt för att tillgodose ändamålet med användningen.
Källa: Socialstyrelsen SOSFS 2005:20 (M)

Kemisksyreförbrukning, COD (Chemical Oxygen Demand), används för att mäta den totala mängden syretärande ämnen vid fullständig kemisk nedbrytning av organiskaämnen i vatten. Även kallad humus. Gränsvärdet för humus (COD) ligger idag på 8 mg/l O2. Min erfarenhet är att Humus tal över 5 påverkar vatten så mycket att det bör tas i beaktning vid vissa reningsalternativ.

Färg på vattnet kan upplevas olika från person till person. Men vattnet får en anmärkning vid 30 mg/lPt och följande information ges. ”Färgen kan iakttas med blotta ögat. Vattnet innehåller troligen järn eller humus. Orsaken till onormala förändringar bör alltid undersökas”.

Det innebär att när man har ett prov som påvisar 35 i färg och man INTE har tagit ett humus prov (COD) så har man inte gjort en korrekt bedömning för ett reningsförslag och därför inte gjort en komplett analys. Dessutom har man i detta prov även bortsett att mäta Turbiditet som är grumligheten vattnet, utan bara konstaterat att det inte finns något. Att ett Järn tal på 0,78 och ett Mangantal på 0,48 inte skulle oxideras och då påvisa en grumlighet i vattnet är förmig en fantastisk och högst osannolik bedrift.

Att hålla upp ett glas vatten mot ljuset och titta på det kan gemånga ledtrådar, men får aldrig ligga som grund för stora och kostsamma investeringar.

Ibland är det svårt att förklara en invecklad sak på ett enkelt sätt,vilket gör att man inte alltid går in på djupet, och den dagen kommer aldrig komma när jag inte kan ha fel.

Det är kul att detta ämne väcker intresse och att man inser vilket galet val man gör som inte kontrollerar sitt dricksvatten. Många ser det bara som en utgift och väljer att blunda för det.
Det skulle vara som att inte lyfta oljestickan på bilen för att slippa utgiften på olja. Det vet vi idag är ett väldigt oklokt val då ett motorbyte är mycket dyrare än att fylla på olja. Och med mer information så inser vi kanske att det kan vara billigare att åtgärda ett vatten än att ta konsekvenserna av det.

Jag vill även gärna passa på att rekommendera en publikation som alla husägare borde läsa, information om allt från brunnar till tryckkärl.
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2006/2006-101-8

Med vänliga hälsningar Morgan

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.