Fullt då trivialt är det inte. Om du mäts per timme men vill bli debiterad på en annan period måste abonnenten bakas in i någon typ av kollektiv. Det går inte att bara välja avräkningsperiod.

D Daniel 109 skrev:
Fullt då trivialt är det inte. Om du mäts per timme men vill bli debiterad på en annan period måste abonnenten bakas in i någon typ av kollektiv. Det går inte att bara välja avräkningsperiod.
"Kollektiv" ?
det låter som ett adminstrativt problem?
Jag kan inte se några tekniska skäl till saken?

Ja, din förbrukning måste slås ut i en grupp för att du ska få någon typ av snittpris. Du kan välja att kala det vad du vill.

D Daniel 109 skrev:
Ja, din förbrukning måste slås ut i en grupp för att du ska få någon typ av snittpris. Du kan välja att kala det vad du vill.
Men det gäller ju oavsett mätintervall.

Hur menar du nu?

D Daniel 109 skrev:
Jag kallar det en administrativ konstruktion som bryter mot lagen om konsumenträtt.
Is that enough?

R RogerHql skrev:
Jag kallar det en administrativ konstruktion som bryter mot lagen om konsumenträtt.
Is that enough?
Dessutom har man rätt till skadestånd on säljaren vägrar leverera med följande villkor som Vattenfall snart kommer att få känna av om dom fortsätter missköta sig:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/konsumentkoplag-2022260_sfs-2022-260#K6

eftersom det är många som drabbats av Vattenfalls arrogans kan det bli aktuellt med grupptalan i EU-domstol eftersom Sverige fortfarande funderar på hur detta ska kunna implementeras i Svensk rätt:

https://www.regeringen.se/4a0345/co...mforande-av-eus-grupptalandirektiv-sou-202242

Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Hur menar du nu?
Att oavsett mätintervall så skall man ha en administrativ grupp att slå ut priserna på. Det är ju lösningen för försäljning (fast pris, månadsrörligt eller timpris) som avgör hur priset sätts. Men det finns ytterligare kostnader som elleverantören måste lägga på också, vilka påverkas av den administrativa gruppen. Påslaget hos min leverantör varierar från månad till månad pga rörliga avgifter som beror på hur väl användarna matchar prognosen. Detta är med timpris.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.