11 728 läst ·
97 svar
12k läst
97 svar
Vattenfall ändar automatiskt till timpris
58,86 öre för augusti och 109,35 öre för september på mina fakturor, exklusive rabatter och exklusive moms.M Mikael 81 skrev:
Avtalsinfon på fakturorna har ändrats från och med oktober.
Då skulle det kunna vara så att du har haft timpris sedan 1 augusti. Spontant verkar det ju så på dina siffror, d.v.s. att du har haft lägre kostnad på din faktura än vad det månadsrörliga priset varit.pocarlen skrev:
Och om du har haft timpris från 1 augusti så skulle det helt enkelt kunna vara så att du haft timavräknad elmätare ända sedan du hade Greenely, men att det inte spelat någon roll för ditt elhandelsavtal tidigare och att det är först nu när du hamnade hos Vattenfall som du fått timpris igen. Kommer du till och med från ett fastprisavtal hos annan elhandelsleverantör?
Mitt avtal med Vattenfall är på ett år och överdebiteringen förväntas vara runt 1000 kronor. Jag tycker att ärendet är principiellt mycket intressant.Jonatan79 skrev:
Förmodligen kan det finnas hushåll i södra Sverige som kan drabbas mer än mig av denna underliga syn på avtalshantering.
M Mikael 81 skrev:
Det tror jag inte. Fakturainfon har varit "rörligt elpris" för augusti och september och ändrades till "timpris" på oktoberfakturan.
Vattenfalls underliggande elpris för det rörliga elpriset har varit i närheten av spotpriset på elbörsen. Vattenfalls timpris för min förbrukningsprofil ligger tydligt högre. För mig är inte det oväntat. Det oväntade är att jag fått ett timprisavtal som jag inte avtalat om.
Varför mina fakturasiffror inte stämmer med Vattenfalls allmänna info kan jag inte svara på.
Menar du att det är en annan prismodell som gäller även för elhandelsbolaget när dom i sin tur köper in elen till kunder med timavräkning? Det kan ju förklara en del.M Mikael 81 skrev:Det är skillnad på timmätning (som är det man har om man kan se timförbrukning) och timavräkning (som bl.a. innebär att faktureringsunderlaget skickas från elnätsbolag till elhandelsbolag som timdata). Vad det är för grupp personer som har fått mailet från Vattenfall har vi nog inte riktigt rett ut.
Kan det vara så att de som nu plötsligt har fått timpris har fått ny elmätare någorlunda nyligen
M Mikael 81 skrev:Och om du har haft timpris från 1 augusti så skulle det helt enkelt kunna vara så att du haft timavräknad elmätare ända sedan du hade Greenely, men att det inte spelat någon roll för ditt elhandelsavtal tidigare och att det är först nu när du hamnade hos Vattenfall som du fått timpris igen. Kommer du till och med från ett fastprisavtal hos annan elhandelsleverantör?
Närå, alltid rörligt prisavtal.
Tänk positivt Det är ju flera veckor tills fakturan ens förfaller. Innan dess har nog Vattenfall förstått att det blivit felJonatan79 skrev:
Jag kanske uttryckte mig på ett missledande sätt. Det är inte så att elhandelsbolaget betalar till elnätsbolaget. Det jag syftar på är att det är elnätsbolaget som tar fram underlaget för vad elhandelsbolaget ska fakturera när det gäller antalet kWh och fördelningen av dem timme för timme hela månaden. För en timavräknad kund är det kundens egen förbrukning, och för en schablonmätt kund antar man att förbrukningen är samma som för den "genomsnittliga" schablonmätta kunden (d.v.s. alla schablonmätta kunder klumpas ihop och så betalar man för sina kWh utan hänsyn när under månaden som just den kunden förbrukat sin el).mrsnhp skrev:
Menar du att det är en annan prismodell som gäller även för elhandelsbolaget när dom i sin tur köper in elen till kunder med timavräkning? Det kan ju förklara en del.
Kan det vara så att de som nu plötsligt har fått timpris har fått ny elmätare någorlunda nyligenVattenfall byter ju mätarna områdesvis enligt något schema. Dom kanske ändrar avtalen för hela området samtidigt när alla är bytta?
Och verkar om att detta handlar om personer som har Vattenfall som elhandelsbolag, men från olika elnätsbolag, om jag förstått det rätt. Om Vattenfalls elnätsbolag har rätt att ställa om avräkningsmetod även för kunder som inte bett om det har jag inte reflekterat över.
M Mikael 81 skrev:Det är skillnad på timmätning (som är det man har om man kan se timförbrukning) och timavräkning (som bl.a. innebär att faktureringsunderlaget skickas från elnätsbolag till elhandelsbolag som timdata). Vad det är för grupp personer som har fått mailet från Vattenfall har vi nog inte riktigt rett ut.
Rättning: Det var inte "alldeles nyss" som Eon bytte mätaren sist hos mig. Det var i mars 2022. Eons kundtjänst kände inte till att de ändrat något i rapporteringen till elleverantörna.
Vattenfall hänvisade mig till Eon. Efter kontakt med Eon bollade jag tillbaka till Vattenfall och bad dem lösa de tekniska bitarna enligt de kontaktvägar de bör ha för detta.
Kolla dina villkor igen (jag kan ha fel men...) sedan början på 2022 är det inte tillåtet enligt Energimarknadsinspektionen att ha avtal Rörligt pris som är bestämda till tid, men dina förmånliga villkor kanske gäller i 12 månader. Du borde kunna lämna Vattenfall med en månads uppsägningstid och då slippa avtalet med TIM-avräkning för att din mätare har det. Andra elbolag kan ha vanliga Rörliga priset med den mätaren.pocarlen skrev:
Tack för denna information!
Jag har också fått mailet och kan se att de gjort ändringen från och med fakturan för oktober 2022. Jag har gjort ett medvetet val av rörligt elpris hos Vattenfall med vissa rabatter genom att teckna genom Elskling. Mitt avtal gäller under 12 månader från och med den 1 augusti 2022.
Timpris kostar mig ett antal ören mer per kilowattimme jämfört med det rörliga pris jag har avtal om. Jag upplever ingen nytta för min del med ett timprisavtal idag till min årliga förbrukning i intervallet 20 000 - 25 000 kwh.
Jag har bestridit fakturan via Vattenfalls reklamationstjänst och varit tydlig med att den inte kommer att betalas innan de löst denna underligt uppkomna situation.
Då kan jag säga att det är det som ligger kvar och som nu med den nya mätaren ger annan redovisning till leverantören men du kan be E.ON ändra tillbaka mätaren, de har samma villkor på avbeställning som beställning av TIM-mätning = att det kan ta upp till tre månaderpocarlen skrev:
Jag tecknade rörligt pris med Vattenfall vi Elskling med villkor i 12 månader och en månads uppsägningstid. Jag upplevde inga otydligheter runt tecknat avtal.M marieed2 skrev:Kolla dina villkor igen (jag kan ha fel men...) sedan början på 2022 är det inte tillåtet enligt Energimarknadsinspektionen att ha avtal Rörligt pris som är bestämda till tid, men dina förmånliga villkor kanske gäller i 12 månader. Du borde kunna lämna Vattenfall med en månads uppsägningstid och då slippa avtalet med TIM-avräkning för att din mätare har det. Andra elbolag kan ha vanliga Rörliga priset med den mätaren.
Tror att det som menas är att medelvärdet som blir är istället timpriset jämfört med månad. Men känns lite konstigt hade 80öre per kw/h medans spotpris låg på 120öre per kw/h under samma period så blev billigare med timpris jämfört med rörligt.
Du hade inte väntat dig att timpris skulle bli billigare i ditt fall, om jag förstår dig rätt?Andreas Nydahl skrev: