Byggahus.se

Vattenfall 3,31 kr / kWh rimligt?

1. I
    Medlem Nivå 7
  2. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    Ju mindre du gör av med ju högre pris/kWh blir det, så om du vill få ner kr/kWh så ska du öka din förbrukning. Anledningen är att i totalkostnaden ingår ju även dom fasta kostnaderna.

• Laddar…
  3. Tss
    Medlem · Nivå 7
    I årets fakturering ingår säkert nov-dec från i fjol,så det blir nog inte så mycket per kw som 3kr.håller dock med om att det är orimligt höga nätkostnader+skatt man betalar,vi får hoppas att sänkningen av nätavgifterna slår igenom nästa år :thinking: som utlovat!

4. HasselPatrik
    Husägare Nivå 2
    Oj! Nu kollade jag snabbt bara, för september månad betalade jag 1,232kr per kWh. Med elnät och elhandelsbolag.

5. Keiller
    Husägare Nivå 6
    Elen är ju egentligen inte dyr om man tänker på att av de 3,31 kr/kWh är cirka två kronor skatt...

• Laddar…
  6. P
    Medlem · Nivå 9
    Vad har du för huvudräkning?

7. D
    Medlem · Nivå 20
    Jag undrar också hur man räknar när man kommer fram till det.

8. Keiller
    Husägare Nivå 6
    Energiskatt på elpriset plus moms på elpriset och moms på energiskatten...
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    sofias-skatter-el-2-e1571658363615.png

Det jag menar är att själva elen inte är dyr, i förhållande till den totala kostnaden för att få ström i våra hus. När mer än hälften av priset är skatt.

Likadant med t.ex bensinen. Soppan i sig är överkomlig men det kostar att tanka när det är ca 60% skatt på varje liter.

Redigerat 7 nov 21:13
  9. D
    Medlem · Nivå 20
    Men du räknar fullständigt fel.
    Den dör bilden plockade du från skattebetalarna.se. Ovanför bilden står det att skatten är 34,7öre/kwh. Sedan tillkommer moms på elen och skatten. 43,4öre/kwh i elskatt inklusive moms. Då tillkommer momsen på elen. Men du är inte i närheten av dina 2kr.

10. Keiller
    Husägare Nivå 6
    Ja, bilden är mycket riktigt plockad därifrån.
    Jag kanske missförstod TS prisexempel på 3,31 kr/kWh som det pris han betalar totalt för sin el men faktum är ändå att 58% av det totala elpriset är skatt.

(58% av 3,31 är 1,92, cirka 2, för de som undrade hur jag räknar)

Redigerat 7 nov 21:30
  11. D
    Medlem · Nivå 20
    Då gjorde du ett galet antagande, och räknar fullständigt galet.

12. I
    Medlem Nivå 7
    Det är 20A säkring som installerades i juli. Det som gör detta ännu konstigare är att i juli installerade vi solcellsanläggning på 10kW som producerade i genomsnitt 50 kWh/dag.

Redigerat 7 nov 22:10
  13. I
    Medlem Nivå 7
  14. D
    Medlem · Nivå 20
    Vad är det som är konstigt? Mer än enheten på din solkraft.

Edit: Ivan ändrade sitt inlägg utan minsta notis om det.

Redigerat 7 nov 22:21
  15. I
    Medlem Nivå 7
    Tycker som sagt att det inte borde kosta så mycket och undra nästan om Vattenfall har kopplat elmätaren fel.