Hej å hå.....

Snackade med min granne snickaren nyss.
Han tycker fortfarande att jag ska se till att få MER drag under huset istället för att lägga ner både pengar på en sorptionsavfuktare plus det nog så bökiga jobbet att få det tätt under huset där det är granitblock med sina småglipor och att jag har två större öppningar i den södra sidan som jag kan krypa igenom.
Hans förslag är alltså istället att jag på södra sidan låter ett större hål få verka som "skorsten" och att jag försöker ta upp extra ventilhål i norra sidan.

Han ser det som ett kortvarigare problem som uppstått den här speciella sommaren och att mer drag skulle byta ut luften snabbare med en uttorkande effekt till följd....

Men efter att ha läst era synpunkter verkar det som att jag inte ska lyssna så mycket på honom.
Ni förordar som jag förstår det att luften helst skall stå still under "rötmånaden"?

Hur är dräneringen?. Står huset i en grop eller på en höjd? I en sluttning kanske. Påminner mig att du skrev att huset var från 1920 ca. Att det klarat sig tills nu är ett gott tecken. Något har varit rätt med grunden som den står. Ändå finns det alltid flera sätt att göra. Problem brukar uppstå när olika paradigm korsbefruktas på ett idiotiskt sätt.

Din snickares tanke att luften transporterar bort fukten kan både vara rätt och fel av orsaker som jag nämnt tidigare. Är det kallare i grunden än utanför blir det fel. Är det varmare så tar luften med sig fukt, då blir det rätt. Det har föreslagits olika sätt att värma grunden. Trygghetsvakter och annat. Det är klart att det hjälper. Kasta ner en kupévärmare några dagar och se om det blir bättre. Surt att behöva betala för el till sådant bara. Ventilation sedan eller ej går det att gräla om i evigheter.

Att stoppa luftutbytet genom att täta grunden kräver att du efter det har någon form av avfuktare. Det säger sig självt att utan ventilation så stannar den fukt som är där kvar annars. Även om ingen ny fukt tillkommer (plast på marken under huset förmodas förhindra markfukt att komma upp) så kommer den relativa luftfuktigheten att variera med temperaturen under huset. När det blir kallare så ökar den och tvärtom. Högre fuktighet på vintern, tvärt emot vad man förväntar sig i en ventilerad grund.

De äldre hus i gott skick som finns kvar i landet brukar ha en kombination av rakt sadeltak och torpargrund. Stå på en naturligt torr plats, som en höjd eller så i ett skogsbryn. Samt ha sluppit ifrån renoverande och tilläggsisolerande "gröna-vågare" under 60-70 talet. Är det ursprungliga kvar så har det fungerat i hundra år eller mer. Det vittnar om att försiktighet inte skadar innan genomgripande förändringar görs när det gäller t ex grunden och ventilationen av densamma. Jag brukar inte alltid instämma i vad de mer puristiska byggnadsvårdarna anser. Men erfarenheterna av allt som kan gå fel förskräcker. Moderna och gamla hus är olika på fler sätt än att de har olika karaktär.

Mögel är föresten inte nödvändigtvis en katastrof. Torkar det ut så upphör påväxten. Mycelet och sporer är förstås kvar och väntar på ny fukt. Att tvätta bort det gör att det ser trevligare ut, men det finns sporer i luften överallt så om det blir fuktigt igen så blir det nya angrepp även när det är rent. Mögel förstör sällan trä på annat sätt än att det missfärgar. Finns förstås aggressiva sorter, men oftast är det beskedligt som t ex svart-mögel.
Hussvamp, däremot, förstör på riktigt.

VH/Findus

Jo det är en sak som har förändrats rejält efter 1920 förutom att man spönade och isolerade 1982 för att göra det beboligt sedan det stått obebott sedan 1957.
Ingen dränering runt stenfoten utom på norra sidan, läs vidare om dess uppkomst :-)

Det byggdes en nedsänkt pool på norra sidan huset (jag vet att det låter som att jag är naiv, men läs vidare... :-)
Den byggdes för ca 15 år sedan och ligger jämte husets baksida med ungefär 5 meter emellan.
Den läcker inte och det är dränering runt om.
Men orsaken till att jag i våras ville kolla att det var ok i krypgrunden (då hittade jag inte de problem som gäller nu) var att jag förra våren märkte att det var riktigt fuktigt i krypgrunden på norra sidan (samma område där det nu är fuktigt men inte lika allvarligt som i fjol) och det luktade mindre fräscht.
När jag tog en spade och grävde på utsidan väggen visade det sig att den som gjort jobbet med att planera baksidan hade täckt med fyllnadsmassor (inte grus) direkt mot väggen med bara en någon sorts hård markplatta emellan.
Det blev till att riva spöningen innanför som var riktigt uppäten och gräva ett dike där L-block modell större ställdes. Grus och dränering och en luftspalt mellan vägg/stenfot och L-block för att få till luftcirkulation.
Innan hade dom två kattluckorna varit täckta av fyllnadsmassor! :-(
Nu luktar det inte så tokigt, speciellt jämfört med för ett år sedan så den lösningen verkar ha varit rätt för just det problemet, nu gäller det nog mer luftfuktigheten gissar jag.
Om man förändrar ventilationen tillfälligt t,ex genom att öppna en ingångslucka i stenfoten till krypgrunden. Tar det så ett tag innan man kan se effekten i draget med en tändsticka, eller sker det på en gång?

Varför finns det inte bara en sanning då det gäller hur man skall lösa det? Är det för att det finns intressen av att tjäna pengar hos företagen eller handlar det om att folk har svårt för att se objektivt på lösningar?

Det blir inte automatiskt bättre luftväxling för att man tar upp ett hål. För att få "självdrag" måste villkoren "nivåskillnad" och "temperaturskillnad" vara uppfyllt. Det är sällan nivåskillnader mellan "kattluckor" så i den mån det går att detektera drag med t ex en tändsticka så beror det på att det blåser lite och därför är korsdrag i källaren. Om alla kattluckor sitter på samma sida av utrymmet fungerar det inte bra alls.

En stor skillnad mellan gamla hus och nya är isoleringen. En stor del i att gamla hus är friska är värmeläckage som driver ut fukt och som driver på luftvandring. När det gäller gamla bjälklag på torpargrund, isolerade med kutterspån, så betyder det att trossbotten är den varmaste ytan i källaren under nästan hela året. Fukten kondenseras då på marken eller muren istället. Underligt att det fället ut på trossbotten under ditt hus. Det är därför jag frågar om dränering. Står det vatten under huset kan det bli som du beskriver.

Är det kallt i källaren så blir det som Kamilenski säger. Du tillför fukt istället för att vädra bort den. Mer luft låter spontant bra, men i det fallet är det inte det. Om temperaturen i källaren höjs eller utomhusluften blir kallare så ändras läget.

VH/Findus

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:M%C3%A4ttnads%C3%A5nghalt.png?uselang=sv

Högst ovetenskapligt genom att kolla nivåer i diagrammet så verkar det som om luftens förmåga att bära fukt ökar med ca en fjärdedel när temperaturen höjs med 5 grader. Är då källaren 5 grader varmare än utsidan så sjunker den relativa luftfuktigheten till 75% även om fuktigheten är 98% ute vid samma tid. Det finns säkert bättre tabeller på detta med exaktare siffror. Utseendet på kurvan antyder att förhållandet är exponetiellt. Men jag antar att det spårar ut långt före hundra grader.

Det behöver vi nog inte ta hänsyn till då vi har mycket större problem att oroa oss för om temperaturen närmar sig de nivåerna.

VH/Findus

Golven är isolerade med gullfiber, så det verkar inte vara mycket värme som når ner den vägen och murstocken som traditionellt var till en kakelugn är satt ur bruk sedan renoveringen -82 då en braskamin sattes in istället (en Hugokamin).
Om det "står vatten" under huset kan jag inte riktigt svara på då jag inte riktigt vet vad som menas med det.
Inget synligt vatten men jorden på norra sidan är lite fuktig, dock inte blöt. Kanske lite som lerjord om jag krafsar lös och kramar ihop det.
Men det är just ovanför den djupaste svackan på norra sidan som jag har droppar på trossbottnen, jag gissar att luften stått still och när det avdunstat från marken så har det bara stigit rakt upp, inte ventilerats iväg. Alternativet kan ju vara att det av någon anledning är som kallast just över svackan, en vattenåder eller berggrund inunder kanske?

Kan jag nu inte få till ett större självdrag vore väl en fläktlösning typ PAX vara en billig och enkel lösning för att åstadkomma det ifall jag nu blir hjälpt av det.

Nu tackar jag för alla hjälpsamma inlägg, men jag gissar att ni har bättre saker för er än att sitta och svara på mina frågor nu när det är varm och fuktigt ute och alla vill njuta av vatten i form av bad.

Jag är nyfiken på vad Ocab säger i morgon.

Jag skulle först kolla om det inte är läckage från våningen ovan som droppar genom. Det är ju sällsynt att ångan kondenserar på trä/ undergolvet när det finns mycket kallare stenytor där på norra sidan.
Jag skulle kolla det för att utesluta läckage uppifrån.
Sen skulle jag gräva i den fuktigaste svackan för att kolla om det inte är grundvattens nivå som är hög och orsakar att jorden känns fuktig ( vatten som står under huset ) . Kommer det upp vatten i utgrävningen så vet man vad man har att kämpa emot och välja lösningar därefter.
Jag skulle nog lägga plasten redan idag för att begränsa /stoppa markfukten som ökar fuktmängden i krypgrundens luft. Plasten ska inte dras upp över stenväggar därför att kondens som faller ut på stenar ska kunna rinna ner i mark under plast. Hjälper inte det så kan man rulla fram tyngre kanoner :)
gaia

Som tur är så vet jag bestämt att det inte kan vara vattenläckage, vi har bara vatten och avlopp i den södra halvan av huset. Vattenåder, ja hur djup får man då gräva då i en oangenäm hukande ställning? ;-)
Vad är de tyngre kanonerna förutom avfuktare enligt dig?

Ja då har liemannen från Ocab varit här, men han var ganska snäll idag!

Den här killen tyckte inte att det var så hemskt. Föreslog inte att jag skulle investera i en jättemaskin från dom utan lägga in plast och se till att ventilerna släpper igenom bra med luft och kanske ta upp ett par nya i norrsidan samt att skaffa en fuktmätare, han tipsade om en oregon från Classe.
Där det är som värst tyckte han att jag skulle fylla ut sänkan med grus för att jämna ut lite innan jag lägger plast och sedan skära ett kryss på djupaste stället.
Boracol var medlet han tyckte att jag skulle spruta på den påväxt som finns, vad tycker ni? Vidare föreslog han att det skulle dikas mellan norrsidans tomtgräns och åkern som ligger norrut i lite uppförslut. Trots att det nog är tio meter till åkerskanten, men det var ett tips som inte verkar komma från en som bara vill sälja sina egna tjänster och produkter.
Men att om det inte räcker kan det bli fråga om en avfuktare.

Vad är era spontana reaktioner?

Kolla mitt inlägg #15

Dock hade jag monterat trygghetsvakten.

kamilenski skrev:
Kolla mitt inlägg #15

Dock hade jag monterat trygghetsvakten.
Visst är det skönt att känna att man har rätt ibland? :)

Haha.
Det handlar inte om att ha rätt. Det gäller att göra rätt!
Ibland tar vi genvägar. Oftast är det pengar eller lathet som styr.
Men gör vi inget, eller fel, får vi betala för det senare. ;)

Börja med mätare :)

Jodå, då har man kört ett par dagar med den nya hobbyn, krypgrundskrypande!
Har lassat ut jord som jag hittade med lite sågspånsblandning i lite här och var.
Har flyttat runt på dom klippblock som låg slängda lite här och där, samlat dom i svackorna och jämnat ut med singel.
Vidare har jag täckt ungefär halva ytan med plast, (jobbade till omkring kring halv tre dom senaste nätterna då ungarna sover och man kan förlora sig i uppgiften)
Köpte en Oregon 500 väderstation som fått en hängande placering mitt mellan jordgolv och blindbotten.
Nu var det nog den fuktigaste natten i mannaminne, dimman hängde tät i luften när jag gick in, läste av mätaren, 17 grader och 76 procent i uteluften. Under huset hade jag kört med bygglampor så det var ändå missvisande.
Nu klockan 09:00 visar den under huset på 16 grader och 86%, medan uteluften är 20 grader och 74%, Hur vettigt är det?

Jag har en fundering hur jag ska göra med plasten när jag kommer till ett par tre större stenar som jag inte lyckats rubba.
Ska jag klippa hål i plasten för att få ner den mot backen och sedan lappa ihop delar för att täcka stenen, eller bara låta stenen stå upp ur ett hål i plasten? Det tredje är ju att låta plasten ligga över stenarna men då ligger det inte särskilt tätt mot marken runt omkring.

Fjärde lösningen skulle vara att klyva stenarna, men jag vet inte om jag riktigt ser fram emot en sådan operation. :-(

Hur mycket gör det ifall det blir en del vågor på plasten (jag menar inte vattenvågor)

Igår sprutade jag även på ett par liter Boracol, kan det visa sig på fuktmätaren?

Nu en sen frukost och sen är det till att få iväg resten av familjen till stranden medan jag går ner i gruvan igen.

ante_jonta skrev:
Nu klockan 09:00 visar den under huset på 16 grader och 86%, medan uteluften är 20 grader och 74%, Hur vettigt är det?
Det beror på att varmare luft kan innehålla mer fukt,det är samma mängd fukt i vikt men olika i procent beroende på luftens kapacitet att bära fukt vid olika temperaturer. Här kan du läsa på lite om det som händer i din källare. Du kan lägga plasten över stenarna , den behöver i ligga helt tätt mot marken den fyller sin funktion lika bra ändå.

Redigerat:
"Nu klockan 09:00 visar den under huset på 16 grader och 86%, medan uteluften är 20 grader och 74%, Hur vettigt är det?"

Det verkar rent matematiskt stämma med vad som händer när uteluften kyls ner. Då ökar den relativa luftfuktigheten. Det är inte så att luften innehåller mer fukt utan bara en effekt av den lägre temperaturen. Snarast är den torrare än förväntat, vilket för all del kan bero på att fukten torkar ut (kondenserar) någon stans i grunden. Det stödjer Kamilenskis skepsis mot att trycka in mer uteluft.
Kolla om plasten du lägger ut blir blöt, och i fall på vilken sida. Är det vatten på undersidan så kommer fukten från marken. Är den blöt på ovansidan så kommer fukten från luften.

VH/Findus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.