4 096 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
vattendragning, ledningar på kallvind
Måste man anlita en vvs-are när man drar vattenledningar till elementen och dusch då man inreder övervåningen. Vi har en vvs-are här i krokarna som dragit vatten till nästan alla husen runtomkring. I 9 av 10 hus har han gång på gång fått vattenläckage så de har fått bila upp golven.Så mitt förtroende för i alla fall honom är inte högt. Själklart tänker jag inte anlita den losern. Men min undran över att vvs-are som jobbar med det dagligen misslyckas gör mig fundersam över att anlita dem. Det var lika dant när vi bodde i en nybyggd bostadsrätt. Huset brevid hade vattenläckor ständigt så att entreprenören (jm) fick kalla dit vvs-arna konstant under den tid vi bodde där. Min undran är därför stor över det här. Man kan säga att förtroendet för vvs-branchen är låg.
Vad säger byggreglerna, el får man inte dra själv (men skulle el-are vara bättre än vvs-are?). Funderar på att ändå dra vvs och el själv.
Vad säger byggreglerna, el får man inte dra själv (men skulle el-are vara bättre än vvs-are?). Funderar på att ändå dra vvs och el själv.
freeman skrev:
Vist får du dra all VVS själv.
tänker du till tite grana så kan du ju lätt se till att inte få en enda skarv på dolt ställe = minimal risk för lekage.
set finns nått som heret rör i rör, det är en slang som går i an annan slang, skulla slangen springaläck så rinner det inte ut på olämpligt ställe, utan komer där du vill ha spillet & sen kan kan dra i en ny slang.
Jag har dragit en alla mina radiator rör själv i min kåk & där fins ju en hel del dolda skarver, men radiator kretsen har lågt tryck & en begränsad mängd vatten.
Just nu drar jag om störe delan av husets varm & kallvatten, där har jag valt att dra vattnet till en förgrenings plint & utefrån denna punkt så går vattnet oskarvat till varje tapställe.
Klicka här för att svara