14 767 läst ·
30 svar
15k läst
30 svar
Vattenburna alkydoljefärger - SKRÄP!
Jag menar att det inte täckte efter 2 lager grund och 1 lager lackfärg. Det mörka i kvistarna syntes fortfarande. Det har aldrig hänt när jag har målat med alkydfärg. Jag brukar måla med 2 lager grund för att vara helt säker på att kvistarna är spärrade.
Därefter målade jag med ytterligare ett lager lackfärg och på vissa ställen syns kvistarnas mörka färg fortfarande.
Därefter målade jag med ytterligare ett lager lackfärg och på vissa ställen syns kvistarnas mörka färg fortfarande.
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Jag tycker du ska gå tillbaka till affären och reklamera färgen, ta också med dig en av dina målade bitar om det går.AndreasElin skrev:Jag menar att det inte täckte efter 2 lager grund och 1 lager lackfärg. Det mörka i kvistarna syntes fortfarande. Det har aldrig hänt när jag har målat med alkydfärg. Jag brukar måla med 2 lager grund för att vara helt säker på att kvistarna är spärrade.
En bekant köpte fönsterfärg av ett annat känt fabrikat och det ville inte täcka. Vid kontakt med affären visade det sig att färgen inte var som den skulle och han fick ny. Tyvärr var ju redan jobbet med de två färdigstrykningarna bortkastat men slutresultatet blev nu kanon iaf.
Vill gärna ta upp den här tråden igen eftersom jag fortsätter att hävda att vattenburna alkydfärger är sämre än klassiska. Jag hävdar att de täcker sämre. Nu har jag äntligen någon form av bevis för att det verkligen är så. Flügger är nämliga så vänliga att de numer lägger ut torrhalterna för alla färger, en uppgift som allt fler tillverkare inte längre vill tala om.
Således har vi torrhalter enl följande:
Interior High Finish 5 Classic: 52 vol-%.
Interior High Finish 5 (vattenburen): 39 vol-%
Alltså 25 % mindre täckförmåga sett till pigment.
Interior High Finish 40 Classic: 49 vol-%
Interior High Finish 50: 38 vol-%
Alltså 23 % mindre täckförmåga.
Alcros Exklusiv-serie har ännu lägre torrhalt.
Således har vi torrhalter enl följande:
Interior High Finish 5 Classic: 52 vol-%.
Interior High Finish 5 (vattenburen): 39 vol-%
Alltså 25 % mindre täckförmåga sett till pigment.
Interior High Finish 40 Classic: 49 vol-%
Interior High Finish 50: 38 vol-%
Alltså 23 % mindre täckförmåga.
Alcros Exklusiv-serie har ännu lägre torrhalt.
Visst är dom sämre, dom är tom väldigt väldigt långt ifrån ännu att kunna matcha oljefärgen... Jag personligen använder sadolins spärrgrund (alkyd)till grundfärg å den är helt klart bäst! Å jag har provat det mesta kan jag lova! Å en av tikkurillas till färdig färg. Eftersom man jobbar med dom nästan alla dagar så vill ju målare gå över till vattenbaserat för att slippa lukten för man kan va bussigt trött på kvällarna efter en hel dag inomhus med alkydfärg men som ts lagt fram har iaf jag oxå svårt å hitta en "färdig" färg som duger, grundfärgena tycker jag att kan funka å använda men som sagt färdigfärgena är rena katastrofen enligt mig... Tror mig gått igenom det mesta snart med olika penslar å tricks med utspädningar å diskmedel mm å inget kommer i närheten ännu tyvärr för tror nog alla skulle vilja ha en vattenbaserad å miljövänlig färg som skulle funka... Ett tips är iaf att bryta grundfägen i samma nyans som färdigfärgen så täcker den bättre... Så är det någon här inom branschen som har lite rutin på vattenbaserade är jag öppen för förslag å tips på vad som duger? Å hur man ska gå till väga... Å då ska det alltså matcha oljefärgen resultatmässigt...
Husägare
· Jönköpings län
· 4 inlägg
Av vad jag har läst i tråden så kommer här några svar.
När man använder Jotuns qvist & spärr grund så är det otroligt viktigt att man låter den härda i ett dygn efter varje strykning, färgen kan kännas torr efter någon timme men det är först efter att den har härdat som man får den spärrande effekten.
Såg att du redan har använt supreme finish och det är bara att gratulera, i min mening så är det en av dom absolut bästa snickerifärgerna som finns idag. Som med alla vattenbaserade och vattenburna färgerna så är den lite svårare att måla med än dom gamla oljefärgerna då dom torkar betydligt snabbare, här finns bara ett knep om man inte hinner med att måla klart innan färgen börja "hugga". Det är att höja luftfuktigheten i rummet med en eller flera hinkar med varmtvatten som får stå och ånga en stund innan du börjar måla så färgen håller sig öppen längre.
Mvh
När man använder Jotuns qvist & spärr grund så är det otroligt viktigt att man låter den härda i ett dygn efter varje strykning, färgen kan kännas torr efter någon timme men det är först efter att den har härdat som man får den spärrande effekten.
Såg att du redan har använt supreme finish och det är bara att gratulera, i min mening så är det en av dom absolut bästa snickerifärgerna som finns idag. Som med alla vattenbaserade och vattenburna färgerna så är den lite svårare att måla med än dom gamla oljefärgerna då dom torkar betydligt snabbare, här finns bara ett knep om man inte hinner med att måla klart innan färgen börja "hugga". Det är att höja luftfuktigheten i rummet med en eller flera hinkar med varmtvatten som får stå och ånga en stund innan du börjar måla så färgen håller sig öppen längre.
Mvh
Som sagt, jag tycker inte att den är så bra. Den täcker väldigt dåligt. Ett annat problem är fiberresningen som inte på något sätt försvinner om man "slipar lätt" som det så vackert heter. Jag har börjat shellacka 2 gånger för att få det slätt. Jag har också läst att man ska fukta ytan, slipa rejält, fukta igen, slipa rejält och sedan grunda. Vet inte ens om det är sant och jag orkar inte med fler moment, framförallt inte sådana som kräver slipmaskin. Det blir ju lätt absurt om man ska fukta, slipa, fukta, slipa, grunda, grunda igen, färdigstryka, färdigstryka och sedan färdigstryka igen bara för att få en slät yta med täckande färg. För att få en snygg yta utan penselränder måste man lägga på ett rejält lager färg och det funkar bara på plana ytor, annars rinner det. Därtill kommer att Supreme Finish är svindyr, 349 kr för 0.75 liter. Alcros kostar 329 kr för en liter. Med alkydfärg räckte det med att grunda och sedan färdigstryka 2 gånger, då fick man en slät yta med täckande färg. Dessutom var den billigare.RobinMålare skrev:Av vad jag har läst i tråden så kommer här några svar.
Såg att du redan har använt supreme finish och det är bara att gratulera, i min mening så är det en av dom absolut bästa snickerifärgerna som finns idag. Som med alla vattenbaserade och vattenburna färgerna så är den lite svårare att måla med än dom gamla oljefärgerna då dom torkar betydligt snabbare (...)
Sammantaget ger den vattenburna färgen mer arbete, sämre resultat och ett stort hål i plånboken.
Verkar mer handla om handhavandet. Visst den täcker dåligt men fan inte så mycket sämre än alkyd. Dyr - Ja men den är den bästa jag har testat vad det gäller att flyta ut och ge ett bra resultat.AndreasElin skrev:Som sagt, jag tycker inte att den är så bra. Den täcker väldigt dåligt. Ett annat problem är fiberresningen som inte på något sätt försvinner om man "slipar lätt" som det så vackert heter. Jag har börjat shellacka 2 gånger för att få det slätt. Jag har också läst att man ska fukta ytan, slipa rejält, fukta igen, slipa rejält och sedan grunda. Vet inte ens om det är sant och jag orkar inte med fler moment, framförallt inte sådana som kräver slipmaskin. Det blir ju lätt absurt om man ska fukta, slipa, fukta, slipa, grunda, grunda igen, färdigstryka, färdigstryka och sedan färdigstryka igen bara för att få en slät yta med täckande färg. För att få en snygg yta utan penselränder måste man lägga på ett rejält lager färg och det funkar bara på plana ytor, annars rinner det. Därtill kommer att Supreme Finish är svindyr, 349 kr för 0.75 liter. Alcros kostar 329 kr för en liter. Med alkydfärg räckte det med att grunda och sedan färdigstryka 2 gånger, då fick man en slät yta med täckande färg. Dessutom var den billigare.
Sammantaget ger den vattenburna färgen mer arbete, sämre resultat och ett stort hål i plånboken.
Javisst flyter den ut, det gör all utspädd färg. Ju mer man spär ut den desto mer flyter den ut. Enl min beräkning ovan täcker den 25 % sämre.Xlntjone skrev:
Vad jag menade var att jag upplever färgen som utspädd. Att färgen flyter är ju bra, men all färg flyter ut ju mer vatten man har i den. En bra färg flyter ut bra OCH täcker, som en alkydfärg.Xlntjone skrev:
Torrhalten är ju det som blir kvar efter torkning. Köper man en liter färg med torrhalten 50 volym-% så blir ju 50 % kvar, är torrhalten 39 % så blir 39 % kvar. Du får gärna berätta vad som är fel med uträkningen.
Förövrigt, det måste ju finnas en anledning till att t ex Flügger och Nordsjö återigen har alkydoljefärger i sitt sortiment?
Redigerat:
Ditt resonemang om torrhalten lämnar jag därhän. Tycker du istället för att gnälla, ta en funderare på för- och nackdelarna för varje sorts färg och göra ditt val därefter. Måla du med alkyd så kan jag om ett år sitta och titta på mina fina vita snickerier så kan du titta på dina pissgula.AndreasElin skrev:Vad jag menade var att jag upplever färgen som utspädd. Att färgen flyter är ju bra, men all färg flyter ut ju mer vatten man har i den. En bra färg flyter ut bra OCH täcker, som en alkydfärg.
Torrhalten är ju det som blir kvar efter torkning. Köper man en liter färg med torrhalten 50 volym-% så blir ju 50 % kvar, är torrhalten 39 % så blir 39 % kvar. Du får gärna berätta vad som är fel med uträkningen.
Förövrigt, det måste ju finnas en anledning till att t ex Flügger och Nordsjö återigen har alkydoljefärger i sitt sortiment?
Pissgula? Jag har aldrig noterat att alkydfärgerna blir pissgula. Jo, en gång, när jag tog ned ett skåp, bakom det var det ganska gult. Att alkydfärger skulle gulna så mycket är en myt. Dessutom blir ju akrylatfärgerna lätt grå med tiden. Förövrigt tycker jag det finns en poäng i att gnälla då den vattenburna färgen är sämre i nästan alla avseenden utom i lukt-, penseltvätts- och torktidshänseende.Xlntjone skrev:
Jasså dom gulnar inte, bara en myt, vad fantastiskt. Då kanske du kan berätta det för dörren jag målade för ett par år sen det, för den är gul fastän jag målade den i S0500-N.
Och jag återkommer återigen att det handlar mycket om handhavande, för jag lyckas både få täckning och bra resultat med vattenbaserat.
Men jag inser att det enda vi kommer att vara ense om att är vi är oense.
Och jag återkommer återigen att det handlar mycket om handhavande, för jag lyckas både få täckning och bra resultat med vattenbaserat.
Men jag inser att det enda vi kommer att vara ense om att är vi är oense.
Det är en myt att traditionell alkydfärg gulnar mycket. Visst, den gulnar lite, men att den skulle bli "pissgul" tycker jag är fel. Jag stör mig mer på att akrylatfärg grånar. Dessutom finns det en upplysning i produktbladet om att "oljefärg kan gulna när den åldras" för Jotuns Supreme Finish som är en vattenburen alkyd, så jag antar att gulningen även kommer här.
Dessutom har jag aldrig hävdat att resultatet blir dåligt med vattenburen färg. Jag hävdar att den kräver mer arbete eftersom den dels är vattenburen, dels täcker sämre och är betydligt dyrare.
Men nu ska jag sluta gnälla eftersom det finns en Teknos-butik i närheten, de har alkydfärg.
Dessutom har jag aldrig hävdat att resultatet blir dåligt med vattenburen färg. Jag hävdar att den kräver mer arbete eftersom den dels är vattenburen, dels täcker sämre och är betydligt dyrare.
Men nu ska jag sluta gnälla eftersom det finns en Teknos-butik i närheten, de har alkydfärg.