Vi har fjärrvärme kopplat till ett vattenburet värmesystem. Rören mellan radiatorerna är ingjutna i plattan. Trycket i värmesystemet brukar sjunka lite och behöva fyllas på cirka 2-3 ggr per år. Betyder det att det är en läcka eller kan det vara så att man ändå behöver fylla på ibland?

Om du har tryck kärl så kan inte vattnet försvinna utan at det finns en läcka.
har du tur så är det bara säkerhetsventilen.

vadå inte försvinna ... alla system tappar vattenmängd... små små läckor från packningar runt ventiler och dylikt. vattnet dunstar innan vi kan se det innanför ventilställare och termostatkroppar bland annat. Allt är ju en avvägning på hur mycket som är normalt, men som allra oftast så kommer en röris ge dig samma svar :)

norrlandshus_sthlm skrev:
vadå inte försvinna ... alla system tappar vattenmängd... små små läckor från packningar runt ventiler och dylikt. vattnet dunstar innan vi kan se det innanför ventilställare och termostatkroppar bland annat. Allt är ju en avvägning på hur mycket som är normalt, men som allra oftast så kommer en röris ge dig samma svar :)
Jag fyller då inte på mitt system!
Men då har jag ju o andra sidan byggt mitt system själv. Så jag har ingen röreis att fråga (som då kan skylla på nått konstigt för at lekaget är svårhittat)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.