5 908 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
vattenburet - problem med Shunten.
um, det är ingen mutter i den änden, helt slät ring därav mitt försök med rörtång.
---------------
Låt oss vända med en annan fråga - vad vinner jag på att få en helt fungerande shunt?
är det värt allt besvär? Somsagt, antingen går all vämre till elementen eller inget alls, så fort jag nuddar moturs så skickar den inte värme till elementen mer, men var tar värmen vägen annars? vad är nackdelen? antar att den istället koncentrerar till kranvattnet, och att det givetvis vore en fördel om den automatiskt balanserade värmen, och om den nu gjorde det så skulle inte värmen ta slut så fort, eller?
---------------
Låt oss vända med en annan fråga - vad vinner jag på att få en helt fungerande shunt?
är det värt allt besvär? Somsagt, antingen går all vämre till elementen eller inget alls, så fort jag nuddar moturs så skickar den inte värme till elementen mer, men var tar värmen vägen annars? vad är nackdelen? antar att den istället koncentrerar till kranvattnet, och att det givetvis vore en fördel om den automatiskt balanserade värmen, och om den nu gjorde det så skulle inte värmen ta slut så fort, eller?
Redigerat:
Med en fungerande shunt, kan du koppla på en automatisk shuntreglering. Den höjer komforten väsentligt om den är kopplad till en utegivare. Då får du alltid rätt temperatur på elementen oberoende av väderlek.
Jo sånt har jag med utomhusgivare osv; Landis & Gyr

Fast har ingen susning om systemet funkar, allt var provisoriskt på denna pannan känns det som, ena patronens reläer å skit var bortplockat osv.
Är reglagen de samma på alla shuntar så om jag nu byter shunt - kommer denna reglerare att passa på andra också så att säga?
Antar att de bara skruva loss den regleraren just för att shunten blandade så drastiskt fullt eller inget.

Fast har ingen susning om systemet funkar, allt var provisoriskt på denna pannan känns det som, ena patronens reläer å skit var bortplockat osv.
Är reglagen de samma på alla shuntar så om jag nu byter shunt - kommer denna reglerare att passa på andra också så att säga?
Antar att de bara skruva loss den regleraren just för att shunten blandade så drastiskt fullt eller inget.
Redigerat:
Nej ja förstår dig Yrrol.Det är nästan det värsta som finns o hålla på å plundra med gammal bråte!Vore ja som dig skulle ja överväga o riva ut allt vad panna o pannrum heter,o sätta in nytt.Mycket enklare....
Jo tanken är att få in jord eller bergvärme, men vi alla vet nog hur det brukar bli - allt skjuts allt längre fram. Tiden går fort och kostar det några få hundralappar så kan det ju va värt att lappa så man har nånting under tiden.knekten skrev:
hehe, ja egentligen borde jag snabbt kasta ut allt, även skortenen som orsakar vattenläckage in i huset, sen är man ju illa tvungen att ta konsvekvenserna å köpaq nyttt... hehe... men men, nu har ju majortiten rått mig att börja med läckor och hålla mig till få projekt i taget 
En ny shuntventil med reglering är knappast borkastade pengar, de kan man använda på nästa panna man kopplar in. Det gjorde iallafall vi. Det är bara arbetet/arbetskostnaden som inte går att återanvända...
Den såg inte så kul ut att få loss...som sagt, gör rent med stålborste, ha på olja och låt den dra in. Värm sedan, en varmluftpistol för en hundring duger det tar bara lite längre tid. Lägg på lite mer olja när det är ljummet, låt den dra in i gängorna. Håll emot på röret när du drar loss.
Det var gängat, och med hjälp av fot mot rörtång så fick jag kraft nog så den släppte. när jag närma mig att ha vridit ett varv så upptäckte jag haken - ena kopplingen tog emot skåpet (mot vedpannan) så var ju bara att vrida fast den igen.
Kikade in och sprayade in i shunten samt vred reglaget i hopp att det kanske går att smörja upp?? Samtidigt tog jag även en fast nyckel och lossade det lilla reglagehjulet vilket inte direkt var någon avancerad skruv som dolde sig, det hade inte räckt att bara byta den delen måntro?
Undra om jag törs fylla med varmvatten och tryck nu när jag stört gängtäntningen, lär väl läcka som ett såll åt alla håll...
*bläddrar lite i värmepump-reklam och drömmer mig bort mot bättre tider*
Kikade in och sprayade in i shunten samt vred reglaget i hopp att det kanske går att smörja upp?? Samtidigt tog jag även en fast nyckel och lossade det lilla reglagehjulet vilket inte direkt var någon avancerad skruv som dolde sig, det hade inte räckt att bara byta den delen måntro?
Undra om jag törs fylla med varmvatten och tryck nu när jag stört gängtäntningen, lär väl läcka som ett såll åt alla håll...
*bläddrar lite i värmepump-reklam och drömmer mig bort mot bättre tider*
Produkter som diskuteras: "dolda skruvar"
Trallverktyg Deck Tool 2.0 FAST
För dolt skruvmontage av trall
545 kr inkl moms
606 kr
Läs mer
Går det inte vrida runt shunten om du plockar bort kopplingarna först?[url]http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/91695-gaengtejp-eller-lin-foer-taetning-av-radiatorkopplingar.html[/url] skrev: