2 100 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Vattenburet golvvärme under parketgolv
Vi planerar att göra om i hallen och funderar på om de skulle kunna gå att skaffa golvvärme.
Vi har parkett/klick golv nu som sitter men vi vill byta ut o samtdigt lägga golvvärme. Men vi måste ha samma nivå på golvet som de är nu så de blir väll att kapa lite på reglarna som ligger eller hur är bästa sättet att göra. Är ett hus från 44 med källare så de är ju alltså första plan som vi ska göra om hallen i o källaren är under. För om vi får in golvvärme i hallen borde de ju inte vara några problem att plcoak bort de befintliga elementet som sitter, sitter inte så bra till.
Tips och råd tas tacksamt emot!
Vi har parkett/klick golv nu som sitter men vi vill byta ut o samtdigt lägga golvvärme. Men vi måste ha samma nivå på golvet som de är nu så de blir väll att kapa lite på reglarna som ligger eller hur är bästa sättet att göra. Är ett hus från 44 med källare så de är ju alltså första plan som vi ska göra om hallen i o källaren är under. För om vi får in golvvärme i hallen borde de ju inte vara några problem att plcoak bort de befintliga elementet som sitter, sitter inte så bra till.
Tips och råd tas tacksamt emot!
Medlem
· Stockholms Län
· 151 inlägg
Jag gör precis så just nu. Kapar reglerna 2cm
Jag skulle göra tvärtom, ungefär.
Dvs behålla elementet (bra för tork av vantar och mössor), samt installera tunn, lågeffekts elgolvvärme. (Som kan gå mer eller mindre kontinuerligt. Vi har för hög effekt nu, så antingen är golvet kallt eller närapå hett, men sällan lagom.)
Klinkers är väl bra i hall dessutom.
(Jag är medveten om att jag inte svarar på frågan om hur mycket det bygger på höjden, för det har jag inte riktigt koll på. Men el är nog lägre än vatten.)
Dvs behålla elementet (bra för tork av vantar och mössor), samt installera tunn, lågeffekts elgolvvärme. (Som kan gå mer eller mindre kontinuerligt. Vi har för hög effekt nu, så antingen är golvet kallt eller närapå hett, men sällan lagom.)
Klinkers är väl bra i hall dessutom.
(Jag är medveten om att jag inte svarar på frågan om hur mycket det bygger på höjden, för det har jag inte riktigt koll på. Men el är nog lägre än vatten.)
jo el bygger ju inte mycke är elektriker så har lagt ett par sånna.... Men nu när vi fixat bergvärme och fått ordning på de så ser jag helst att de blir vattenburet......danielandersson hur gör du vilket märke osv använder du?
Med BVP funkar det utmärkt med golvvärme...är det träbjälklag bör man ha spårade skivor och plåtar...
Klinkers...iaf.... första biten i hallen skulle jag välja alla dagar i veckan......
Klinkers...iaf.... första biten i hallen skulle jag välja alla dagar i veckan......
Redigerat:
något speciellt märke man bör ha? vore ju väldigt smidigt om man kunde fräsa ut för rören i golvreglarna, men skulle man lägga sån där plåt först sen golvspån ovanpå de i sånna fall? Om man skaffar sånna där skivor med utfrästa spår i måste man lägga golvspån ändå? eller räcker de med sån där plåt sen golvfoam sen golvet?
Va skulle vara bäst för plånboken, men samtidgt ge bäst resultat?
Va skulle vara bäst för plånboken, men samtidgt ge bäst resultat?
va tror ni om de här då? http://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Spaarskivor-EPS
Måste man ha "vanlig" Termostat som är till golvvärmen eller skulle de funka att meka ihop de med gammal tradionell termostat som är till elementen? För ev shunt osv hamnar i källaren därför skulle de underlätta om man slapp en termostat på väggen......
Måste man ha "vanlig" Termostat som är till golvvärmen eller skulle de funka att meka ihop de med gammal tradionell termostat som är till elementen? För ev shunt osv hamnar i källaren därför skulle de underlätta om man slapp en termostat på väggen......
Medlem
· Stockholms Län
· 151 inlägg
Har inte kommit längre än nerfräsningen av reglarna... VVS firman kör med LK, kan fota när de lägger rören.
Klicka här för att svara