719 läst ·
9 svar
719 läst
9 svar
Välja vattenburet eller inte?
En ”liten” fråga dök upp i renoveringen av huset som tidigare värms upp med vedeldade kaminer samt en luftvärmepump.
Huset är från mitten av 1800 talet, det isoleras nu från timmerstock med ångbroms och vi har nu byggvatten, men på frågan om vilken sorts element som ska installeras var jag tidigare inne på el, men har börjat fundera…
På byggvaruhuset sa de att vattenburna element skall byggas in vägg i vägg. Det är små rum och inte aktuellt då två av rummen redan har ångbromsen på. Kök och matsal är uppreglade.
Vad säger ni?
Jag har en begränsad budget, men vill ju samtidigt göra detta på ett bra sätt och att köpa nya el element i vintagestil är inte på tapeten.
Jag fruktar som ni förstår att det blir kallt i huset när vintern kommer.
Vinden har ett nylagt trägolv med kutterspån, i övrigt är det oisolerat där, men hoppas hinna få detta isolerat till vintern. Planen har varit att få entréplan klart och beboeligt till vintern, men värmen stiger uppåt…
Jag gör mycket själv, men inte allt.
Tack på förhand.
Huset är från mitten av 1800 talet, det isoleras nu från timmerstock med ångbroms och vi har nu byggvatten, men på frågan om vilken sorts element som ska installeras var jag tidigare inne på el, men har börjat fundera…
På byggvaruhuset sa de att vattenburna element skall byggas in vägg i vägg. Det är små rum och inte aktuellt då två av rummen redan har ångbromsen på. Kök och matsal är uppreglade.
Vad säger ni?
Jag har en begränsad budget, men vill ju samtidigt göra detta på ett bra sätt och att köpa nya el element i vintagestil är inte på tapeten.
Jag fruktar som ni förstår att det blir kallt i huset när vintern kommer.
Vinden har ett nylagt trägolv med kutterspån, i övrigt är det oisolerat där, men hoppas hinna få detta isolerat till vintern. Planen har varit att få entréplan klart och beboeligt till vintern, men värmen stiger uppåt…
Jag gör mycket själv, men inte allt.
Tack på förhand.
Vadå byggas in i vägg i vägg. Elementen sättar man på färdig vägg invändigt. Något annat vet då jag inte av. Luft luft vp om det är det du menar har svårt att värma många å små rum, dom fungerar bäst med öppen planlösning. Kanske att konvertera till vattenburet å en bergvärmepump eller luft vatten vp är något att satsa på för att få ner kostnaden för att värma upp huset
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Vattenburna element förutsätter ju att det finns rör dragna från pannan till varje element. Olika hus har olika förutsättningar för det. Bäst är om huset har källare eller krypgrund. Annars blir det bökigt.
Hej,T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns inga rör installerade så vi börjar från scratch. Krypgrund finns.
Ja det var en kille från byggvaruhuset som sade detta… tyckte det lät väl avancerat för elementen.V Vector skrev:Vadå byggas in i vägg i vägg. Elementen sättar man på färdig vägg invändigt. Något annat vet då jag inte av. Luft luft vp om det är det du menar har svårt att värma många å små rum, dom fungerar bäst med öppen planlösning. Kanske att konvertera till vattenburet å en bergvärmepump eller luft vatten vp är något att satsa på för att få ner kostnaden för att värma upp huset
Rörmokaren var där och kollade anslutning till diskmaskin och ville dra rör under golvet i köket så förslaget att öppna upp golvet innan jag är klar med väggarna i köket ligger på bordet. Han skall då dra rör ut till den nyborrade brunnen i golvet- sen i grävt dike på frostfritt utomhus.
Då talade vi inte om vattenburna element.
Ja det är en sådan luft luft vp som finns och helt riktigt, så värmer den bara ena sidan av huset.
Begränsad budget och bygga om för vattenburen uppvärmning går inte ihop speciellt när du idag inte har någon värmekälla att koppla systemet till. Om det inte är så att du råkar ha en kamin som är vattenmantlade och går att koppla på.
Nej jag misstänkte det. Det finns bara två vedkaminer så det får nog bli el element.Solvskaftet skrev:
Nuförtiden vill ju alla bygga in rören i väggarna men man kan dra rören helt och hållet på insidan de färdigställda väggarna.
Blir extremt mycket billigare och man upptäcker direkt om nått börjar droppa eller gå sönder.
Nackdel att det ser inte "modernt" ut.
Så i ditt läge med en gammal kåk som renoveras upp med lite tajtare budget än "vi SKA ha det som ser snyggas ut kosta vad det vill", skulle jag lätt ta vattenburen värme med utanpåliggande rör.
Skulle inte heller dra dem i golv eller i krypgrunden. Ett helvete om nått går sönder och kostar massor att fixa då man inte upptäcker dropp eller mindre lekage direkt.
Sen om du har Bergvärme eller Luft/vatten beror på
1) Var i Sverige ni bor? Norra Sverige skulle jag alla dagar välja BV.
2) Budget
3) Har ni planer på att värma pool via husets VP någon gång i framtiden eller kommer ev pool då att få egen separat pool VP i så fall. Ska vi ta via husets VP är Luft/vatten att föredra.
4) Hur man störs både estetiskt och ljudmässigt av utedel till Luft/vatten (vissa märken låter mer än andra)
Luft/luft är som sagt bra och billig med nackdelar att de är dåliga på att sprida värme om det finns många små rum samt har utedelar som kan störa
( Jag har både Luft/vatten VP och Luft/luft VP och min stora 9kW Luft/vatten utedel är 3ggr så stor som Luft/luft utedelen men låter nästan inte alls i jämförelse med luft/luft utedelen )
Blir extremt mycket billigare och man upptäcker direkt om nått börjar droppa eller gå sönder.
Så i ditt läge med en gammal kåk som renoveras upp med lite tajtare budget än "vi SKA ha det som ser snyggas ut kosta vad det vill", skulle jag lätt ta vattenburen värme med utanpåliggande rör.
Skulle inte heller dra dem i golv eller i krypgrunden. Ett helvete om nått går sönder och kostar massor att fixa då man inte upptäcker dropp eller mindre lekage direkt.
2) Budget
3) Har ni planer på att värma pool via husets VP någon gång i framtiden eller kommer ev pool då att få egen separat pool VP i så fall. Ska vi ta via husets VP är Luft/vatten att föredra.
4) Hur man störs både estetiskt och ljudmässigt av utedel till Luft/vatten (vissa märken låter mer än andra)
Luft/luft är som sagt bra och billig med nackdelar att de är dåliga på att sprida värme om det finns många små rum samt har utedelar som kan störa
( Jag har både Luft/vatten VP och Luft/luft VP och min stora 9kW Luft/vatten utedel är 3ggr så stor som Luft/luft utedelen men låter nästan inte alls i jämförelse med luft/luft utedelen )
Hej, tack ett utförligt svar.M MrDizzy skrev:Nuförtiden vill ju alla bygga in rören i väggarna men man kan dra rören helt och hållet på insidan de färdigställda väggarna.
2) Budget
Jag störs inte heller av rören, utan de passar ju nästan bättre in i en så här gammal kåk.
Bergvärme får bli i framtiden, men jag vill kunna ha ett framtidstänk och i andra sammanhang blir det som är billigt nu- dyrt sedan… så jag ska undersöka detta utförligare.
Jag har en utbyggnad som kommer att tjäna som badrum/tvätt/wc där det finns gott om plats för teknik, så ljudet blir inga problem.
Luftpumpen skall flyttas då den är monterad direkt på timret och får ses som komplement.
Pool vore en våt dröm (!) men vi har pratat om en badtunna i ett senare skede och då finns ju även vedeldad om jag inte är ute o cyklar. (Det finns en sjö i närheten…)
Nu vill jag främst se till så jag inte målar in mig i ett hörn och tar beslut som är dyra att ändra senare. Huset ligger 40min från Göteborg.
Jag får helt enkelt ge vattenburen värme en chans i kalkylen.
Tack!
Det finns ingenting draget i huset förutom el som är förberett. Krypgrund finns, har krupit runt och plastat in därnere så det går att komma åt överallt även om det är lite trångt på några ställen.T Thomas_Blekinge skrev:
Nu fick jag dock höra att man lägger det utanpå väggar… men vid tex dörrposter gissar jag att det kan bli lite bök. Så någon form av rördragning i krypgrunden borde bli aktuellt.
Klicka här för att svara