Purre
Ja de tre gula valen rekommenderas till golvvärme, blåa till radiatorer och de tre i mitten är konstant varvtal.
Enkelt att vrida över den till golvvärme och typ mittenläget som start för att se om det blir skillnad.

K
Demmpa Demmpa skrev:
Börja med att höja farten på cirkulationspumpen.
Golvvärme kräver högt flöde, du har idag lägsta flödet.
Lite konstigt att be om hjälp och få hjälp, men inte idas ta till sig av hjälpen.
Känns lite som ett missbruk av andras välvilja och tid.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du menar denna?
[bild]
Det är bypassen, den ska säkerställa så att det alltid är ett flöde genom fördelaren/cirkulationspumpen så att inte cirkulationspumpen inte ska gå sönder.

Men egentligen är det bättre att en slinga körs utan ställdon.
Tycker denna bild ser onormal ut!
Visa bilaga 855582

K Kardan79 skrev:
Lite konstigt att be om hjälp och få hjälp, men inte idas ta till sig av hjälpen.
Känns lite som ett missbruk av andras välvilja och tid.
Ja denna bild:

• Fördelningsrör för golvvärme med kopplingar och ventiler monterade på vägg i vitmålat utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tänka fel men känns fel för mig!

Förbifart från fördelarna? Sen ingen separat pump vid fördelaren som det brukar vara?

Blir ju kortslutning av värmen om det är den enda fördelarna av värme!

Golv värme skall inte gå högre än 40c
På fram ledningen.

Radiator ska ha sin egen krets inte blandas ihop med golvvärme fördelare om den nu är så..

Rumsreglering värkar inte finnas med heller?
Alla slingorna skall strypas in.
För att få rätt balans

Ricksson Ricksson skrev:
På fram ledningen.
Det kan den göra, men rekommendationen är att golvets yttemperatur inte ska vara högre än 26⁰.

E Emanuel01 skrev:
Ja denna bild:
Exakt vad tycker du är fel?

E Emanuel01 skrev:
Blir ju kortslutning av värmen om det är den enda fördelarna av värme!
Som jag förklarat så är det en bypass som är ställbar med hur mycket flöde som ska gå mellan fördelarna för att säkerställa att det alltid är flöde fastän alla ställdon har stängt flödet i alla slingorna.

E Emanuel01 skrev:
Förbifart från fördelarna? Sen ingen separat pump vid fördelaren som det brukar vara?
Som jag uppfattar TS inlägg så är det bara golvvärme å inga radiatorer, alltså räcker det med cirkulationspumpen i fjv-centralen.

Finns inga ställ Don på bilden med fördelaren
Bara manuella rattar

Ricksson Ricksson skrev:
Finns inga ställ Don på bilden med fördelaren
Bara manuella rattar
Och?
Jag förklarade vilken funktion bypassen har och varför den finns.

Sen vet vi inte om TS bild på fördelaren är från byggtiden eller om den är från idag.
Vi vet inte heller om det idag sitter ställdon.

Vi vet inte heller om bypassen är öppen eller stängd.

Demmpa Demmpa skrev:
Börja med att höja farten på cirkulationspumpen.
Golvvärme kräver högt flöde, du har idag lägsta flödet.
Tack för hjälpen verkligen men har testat allt de inget har hjälpt de förra året. enda som finns kvar att testa är att se ifall slangarna till fördelaren är rätt kopplade.
Eller om de eventuellt skulle behövas en extra pump.

Ricksson Ricksson skrev:
På fram ledningen.

Radiator ska ha sin egen krets inte blandas ihop med golvvärme fördelare om den nu är så..

Rumsreglering värkar inte finnas med heller?
Alla slingorna skall strypas in.
För att få rätt balans
Du har helt rätt i de jag har ställt in allt manuellt enligt anvisningarna på meter flödet.
Lång slang mer tryck kort slang lägre tryck.
Men problemet är att vattnet inte går runt från fördelaren till huset. Och returen är helt kall.

E Emanuel01 skrev:
Den rekommendationen har jag fått men vattnet ska en då gå igenom. Problemet är att returen är kall

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.