Jag har läst att man kan få problem när man installerar
golvvärme på ovanvåningen, eftersom en del av värmen
sticker neråt och då kan det bli svårt att hålla en jämn temperatur på nedanvåningen.

-Men det kanske du redan har tagit med i beräkningen?

Värme söker sig i regel uppåt.
Om man mot förmodan skulle få takvärme i bottenvåningen så kompenserar ju rumstermostaterna för det.. :)

KarlXII skrev:
Värme söker sig i regel uppåt.
Det är många som tror det. När det gäller varm luft så är det sant att den gärna lägger sig ovanför kallare luft. Men när värmen sprids genom ledning eller strålning så sprids den lika mycket åt alla håll.

Jag tror att den värmen om talar om här stiger uppåt.

Strålningsvärmen från 25 grader blir man ju inte svedd i skinnet av, direkt. 8)

KarlXII skrev:
Jag tror att den värmen om talar om här stiger uppåt.
Det tror inte jag. När värmen väl lämnar mellanbjälklaget så kommer luften som värms upp att stiga uppåt. Däremot så länge värmen är kvar i mellanbjälklaget kommer den i huvudsak att spridas genom ledning och strålning. Hade man haft golvvärmen mitt i bjälklaget hade man i princip värmt upp golvet och innertaket i bottenvåningen lika mycket. Nu brukar golvvärmeslingorna ligga närmre golvet så därför blir golvet varmare än innertaket våningen under.

Med tanke på att det ligger 195 mm isolering i mellanbjälklaget vill jag påstå att strålningsvärmen är obefintlig.

Är du en av de som fortfarande tror på takradiatorer? ;)

KarlXII skrev:
Är du en av de som fortfarande tror på takradiatorer?  ;)
Absolut. Vi ska bara värma upp huset med IR-värmare från Biltema. :)

Det finns faktiskt en del intressanta ideer på det området. Tex att man har IR-strålning som bara är påkopplad när någon är i rummet. Man har en grundtemperatur på kanske 15 grader i rummet och när någon traskar in så kopplas strålningen på och det känns som att det är 25 grader. När man sedan går ut ur rummet så stängs strålningen av igen.

Nej fy. Tänk dig att komma hem till, gå in och knäppa på TV:n och sätta dig i din femtongradiga skinnsoffa. :o
Mysigt? Nej....

Eller en 15-gradig toasits...

Tja, eluppvärmda toasitsar har funnits länge. Och att värma skinnsoffan är väl inte svårare än att värma bilstolen.
Visst. Det är en ide med vissa nackdelar. Men vill man snåla...

Att frysa röven av sig måste ju kallas "dumsnål"...

;D Bara när växterna ska gå i ide  ;D
Om man ska spara mycket pengar, ska man göra som den familj som inte installerade värme alls i huset.
Det räcker med maskinernas värme och kropsvärmen av familjen. Dom väntade tillökning såg jag för inte längre sen i en tidning.
Kan tro, med den lösningen, behöver dom jätte många barn  ;D ;D ;D

Men billigt blir det.... är det någon som nappar på idén ?

Mr Guest C-GBG,
Det som gör detta sait så bra är just det.
Vi som är medlemar trivs jätte bra med "kommentarerna"

Man får idéer och förslag som gör att man får "tänka till" och "tänka om" och komma till slut på bättre lösningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.