6 340 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Vattenburengolvvärme i träbjälklag
Jag har läst att man kan få problem när man installerar
golvvärme på ovanvåningen, eftersom en del av värmen
sticker neråt och då kan det bli svårt att hålla en jämn temperatur på nedanvåningen.
-Men det kanske du redan har tagit med i beräkningen?
golvvärme på ovanvåningen, eftersom en del av värmen
sticker neråt och då kan det bli svårt att hålla en jämn temperatur på nedanvåningen.
-Men det kanske du redan har tagit med i beräkningen?
Det tror inte jag. När värmen väl lämnar mellanbjälklaget så kommer luften som värms upp att stiga uppåt. Däremot så länge värmen är kvar i mellanbjälklaget kommer den i huvudsak att spridas genom ledning och strålning. Hade man haft golvvärmen mitt i bjälklaget hade man i princip värmt upp golvet och innertaket i bottenvåningen lika mycket. Nu brukar golvvärmeslingorna ligga närmre golvet så därför blir golvet varmare än innertaket våningen under.KarlXII skrev:
Absolut. Vi ska bara värma upp huset med IR-värmare från Biltema.KarlXII skrev:
Det finns faktiskt en del intressanta ideer på det området. Tex att man har IR-strålning som bara är påkopplad när någon är i rummet. Man har en grundtemperatur på kanske 15 grader i rummet och när någon traskar in så kopplas strålningen på och det känns som att det är 25 grader. När man sedan går ut ur rummet så stängs strålningen av igen.
Tja, eluppvärmda toasitsar har funnits länge. Och att värma skinnsoffan är väl inte svårare än att värma bilstolen.
Visst. Det är en ide med vissa nackdelar. Men vill man snåla...
Visst. Det är en ide med vissa nackdelar. Men vill man snåla...
;D Bara när växterna ska gå i ide ;D
Om man ska spara mycket pengar, ska man göra som den familj som inte installerade värme alls i huset.
Det räcker med maskinernas värme och kropsvärmen av familjen. Dom väntade tillökning såg jag för inte längre sen i en tidning.
Kan tro, med den lösningen, behöver dom jätte många barn ;D ;D ;D
Men billigt blir det.... är det någon som nappar på idén ?
Om man ska spara mycket pengar, ska man göra som den familj som inte installerade värme alls i huset.
Det räcker med maskinernas värme och kropsvärmen av familjen. Dom väntade tillökning såg jag för inte längre sen i en tidning.
Kan tro, med den lösningen, behöver dom jätte många barn ;D ;D ;D
Men billigt blir det.... är det någon som nappar på idén ?
För den som är intresserad av så finns lite info om dessa "ouppvärmda" hus.
http://www.ebd.lth.se/avd ebd/main/Gothenburg/Folder_Lindas_SVE.pdf
http://www.aftonbladet.se/bostad/0011/02/varm.html
http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=19571
Mr Guest C-GBG,
Det som gör detta sait så bra är just det.
Vi som är medlemar trivs jätte bra med "kommentarerna"
Man får idéer och förslag som gör att man får "tänka till" och "tänka om" och komma till slut på bättre lösningar.
Det som gör detta sait så bra är just det.
Vi som är medlemar trivs jätte bra med "kommentarerna"
Man får idéer och förslag som gör att man får "tänka till" och "tänka om" och komma till slut på bättre lösningar.