J jonaserik skrev:
Som dom säger piggen ska gå lätt,men tänk på att med tång kan det bli grader på den,inget bra, knacka lite våldsamt med hammarskaft mejselskaft, tryck måååånga gånger på den ( 5-56 går bra ) innanför finns en ventil som kan kärva, knacka även på röret där det står RADIETT ,även där lite våldsamt, grejer håller
Tack för era kommentarer. Har haft piggen i sitt längsta läge i över en timma nu men det blir inte varmt i mässingcylindern eller i ut-röret.

Ska jag testa att lufta systemet istället? Hur gör jag då i så fall? Eller vad kan jag testa istället..?

J christia74 skrev:
Tack för era kommentarer. Har haft piggen i sitt längsta läge i över en timma nu men det blir inte varmt i mässingcylindern eller i ut-röret.

Ska jag testa att lufta systemet istället? Hur gör jag då i så fall? Eller vad kan jag testa istället..?

För att förtydliga vad som är kallt och varmt:
Stålrör 1 ”pil pekar inåt” är varmt
Stålrör 2 ”pil pekar utåt” är ganska kallt
Plaströren är kalla (3 och 4)
Del 5 - hela denna del är varm
Del 6 - kall till höger och varmare till höger som ligger an mot del 5 som är varm.

Vilket av rören förser golvet med värme?

• VVS-installation med varma och kalla stål- och plaströr markerade med gula pilar samt en termostat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 Är tillopp värme 2 är retur värme 3 och 4 slingorna 5 är termostat för maxtemp till slingorna, har du tempdon borta och piggen ute ska det komma mycket värme , 6 anslutning av pump som måste fungera annars ingen värme. Är det stickpropp på pumpen, använd fattigmans stetoskop för att höra om pumpen fungerar,en skruvmejsel mellan öra och pump fungerar bra. Starta/stäng av pumpen så hörs om den går, annars så måste du ta bort pumpen,man gängar av mässingsdelen med knoppar på. OBS finns det ventiler att stänga av med ( ska då vara strax före flexslanangarna ) eller leta någon annanstans efter ventiler, finns det inga så måste du tappa ut trycket på värmekällan och systemet , om inte det görs blir det mycket vatten på dig och golv, en hink under pumpen är bra med när den lossas.

Stäng av pumpen en tio minuter ungefär. Blir del 6, och eventuellt delar av rör 3och 4 varmare då?

Bästa svaret

Jag tror att ventilkäglan fastnat. Piggen skall åka ut av sig själv när ventilen fungerar. Dvs du skall kunna trycka in den och när du släpper trycket så skall den komma ut av sig själv. Gör den inte det sitter ventilkäglan fast. Ta en skiftnyckel och skruva bort ”pinnen” stoppa in en skruvmejsel i hålet och peta runt så lossar vanligen ventilkäglan. Skruva tillbaka ”piggen” och det fungerar troligen. Övriga problem är mer långsökta. Piggen är bara en stålspinne som sitter i en packbox och som trycker på ventilen som är innanför. Fullt normalt att ventilen fastnar i stängt läge och det kan behövas lite extra påverkan.

• Gilla
kest
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
1 Är tillopp värme 2 är retur värme 3 och 4 slingorna 5 är termostat för maxtemp till slingorna, har du tempdon borta och piggen ute ska det komma mycket värme , 6 anslutning av pump som måste fungera annars ingen värme. Är det stickpropp på pumpen, använd fattigmans stetoskop för att höra om pumpen fungerar,en skruvmejsel mellan öra och pump fungerar bra. Starta/stäng av pumpen så hörs om den går, annars så måste du ta bort pumpen,man gängar av mässingsdelen med knoppar på. OBS finns det ventiler att stänga av med ( ska då vara strax före flexslanangarna ) eller leta någon annanstans efter ventiler, finns det inga så måste du tappa ut trycket på värmekällan och systemet , om inte det görs blir det mycket vatten på dig och golv, en hink under pumpen är bra med när den lossas.
toppen tack för förtydligande, ska kolla vidare på pumpen!

• Gilla
roger2011
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jag tror att ventilkäglan fastnat. Piggen skall åka ut av sig själv när ventilen fungerar. Dvs du skall kunna trycka in den och när du släpper trycket så skall den komma ut av sig själv. Gör den inte det sitter ventilkäglan fast. Ta en skiftnyckel och skruva bort ”pinnen” stoppa in en skruvmejsel i hålet och peta runt så lossar vanligen ventilkäglan. Skruva tillbaka ”piggen” och det fungerar troligen. Övriga problem är mer långsökta. Piggen är bara en stålspinne som sitter i en packbox och som trycker på ventilen som är innanför. Fullt normalt att ventilen fastnar i stängt läge och det kan behövas lite extra påverkan.
Tack, ska kolla ventilkäglan som du föreslår. Är det piggen som jag ska skruva på eller själva mässingdelen som ska skruvas bort? Se fotot. Behöver jag stänga av vatten för att göra detta, risk att vatten läcker ut?

• Mässingsventil med markerad ventilkägla och justerbar del, omringad av rör och fästelement.
    Skapa konto
Jepp det kommer att spruta bra när luggen släpper, om du inte stänger eller släpper trycket, finn sen massa vatten i tryckkärlet

Skruva bort mässingsdelen.
Lite vatten kommer ut, inga jättemängder och det är ju inget högt tryck i systemet så det funkar att sätta för tummen när käglan släpper och snabbt skruva tillbaka packboxen.

• Gilla
JCG.
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Skruva bort mässingsdelen.
Lite vatten kommer ut, inga jättemängder och det är ju inget högt tryck i systemet så det funkar att sätta för tummen när käglan släpper och snabbt skruva tillbaka packboxen.
Ok tack för tips! För att minimera risk för att vatten läcker ut ska jag försöka stänga av vattnet innan. Är de markerade områdena 1 och 2 på andra bilden för vattenavstängning på rören? (Markering i gult på första fotot är det förstorade området i bild 2). Är det bara att att använda skruvmejsel och vrida 90 grader för att stänga vattentillförsel? Tänkte i så fall skruva både på både del 1, 2 i bilden innan jag tar bort mässingsdelen för piggen. Kan detta funka..? :thinking:

• VVS-installation under handfat med rör, ventiler och gul markering på vattenavstängningsområde.
    Skapa konto
  • Vattenrör med markerade avstängningspunkter 1 och 2, omgivna av gula pilar och text.
    Skapa konto
Jo det borde fungera att stänga av värmen där de kulventilerna.

• Gilla
JCG.
  • Laddar…
Stängt av vattnet men får inte loss mässingdelen för piggen, sitter stenhårt. Pumpen funkar verkar det som, satte av och på och märker när den startar igen. Verkar som om jag får ta hit en röris som får hjälpa mig, ifall ingen annan har ytterligare en ljus idé

Har du prövat att knacka betydligt hårdare än lite försiktigt på piggen? Tryck in den med kraft och knacka sedan rejält med plastklubba eller skaftet på en stor skruvmejsel.
Du kan även knacka ganska rejält på ventilhuset. Till slut så brukar ventilkäglan släppa utan att man behöver ta loss packboxen.
Prövade du att slå till på skiftnyckeln/fasta nyckeln med en hammare när du försökte ta loss packboxen. Om inte, gör det.

GoC GoC skrev:
Har du prövat att knacka betydligt hårdare än lite försiktigt på piggen? Tryck in den med kraft och knacka sedan rejält med plastklubba eller skaftet på en stor skruvmejsel.
Du kan även knacka ganska rejält på ventilhuset. Till slut så brukar ventilkäglan släppa utan att man behöver ta loss packboxen.
Prövade du att slå till på skiftnyckeln/fasta nyckeln med en hammare när du försökte ta loss packboxen. Om inte, gör det.
Tack för tips, jag har slagit både på piggen och runt om och nu är plaströr 4 varmt. Innebär det att ventilkäglan plötsligt kan ha släppt..? Eller vilket rör bör bli varmt :crysmile:

• Värmeinstallation med rör, ventiler och termostat kontrolleras i ett byggprojekt.
    Skapa konto
Allt verkar funka nu och golvet är varmt, tack alla för superbra tips till mig som glad amatör :D(y)

• Gilla
7ender
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.