Vi skall bygga till vår sommarstuga med en fristående tillbyggnad alldeles intill den befintliga och där installera vattenburen golvvärme som skall drivas av en luft/vatten-värmepump. I det sammanhanget fick jag rådet att även sätta in vattenelement i det befintliga huset (där vi idag har en luft/luft-värmepump) då detta skulle vara effektivare och att vi då skulle slippa surrandet från luftvärmepumpen. Detta sista förstår jag, men blir lite frågande runt att dra in en slinga med varmvatten för vattenburna element i det befintliga huset? Tanken är väl då att man lägger dessa rör i någon form av kulvert och i isolerade ledningar, men blir det ändå inte en hel del förluster som eventuellt gör eventuella vinster av vattenburen värme i det befintliga huset jämfört med den befintliga luft/luft-värmepumpen? Avståndet mellan huset där luft/vattenvärmepumpen står och det befintliga huset är ca 10 meter.

Jag antar också att man då behöver någon form av shunt i utbyggnaden som separerar värmen i de olika huskropparna så att man kan styra värmen beroende på vilket hus man vill värma upp om man är där i enbart det ena huset på den kallare årstiden? Och kan i så fal detta göras på distans, så att man kommer till ett uppvärmt hus när man kommer ut?

Tacksam för goda råd!

Sett till energieffektivitet kan de ha rätt men jag är mycket tveksam. Moderna LLVP och LVVP har i de flesta fall väldigt snarlika COP. Lätt att jämföra om du kollar på den LVVP de erbjudit och jämför mot modern LLVP. En LVVP är ju egentligen bara en mycket större LLVP med en plattväxlare i ena änden istället för en konvektor. Mycket har hänt med luftvärmepumparna på tio år effektivitetsmässigt. Med tio meter kulvertering kommer ni tappa värme även om det isoleras och byggs helt korrekt. Du skriver "avståndet mellan husen... 10 meter" så jag antar att det är två helt fristående huskroppar du pratar om? Då skulle alltså denna LVVP behöva ha så bra COP att det kompenserar för förlusten i kulverten OCH överträffar luftvärmepumpen.

Rent ekonomiskt kommer det aldrig löna sig. Den lilla besparing ni gör energimässigt (som sagt, jag tror den blir väldigt liten som bäst) kommer inte på många, många år kompensera för den enorma ökningen i kostnad för att dels bygga kulverten och dels dra rör och sätta radiatorer i befintliga huset. Enda fördelarna som jag ser det skulle vara dels att slippa surr och drag från LLVP:n, dels att kanske få jämnare spridning av värmen när det sitter en radiator i varje rum istället för en enda LLVP. Men det är komfortvinster, inte ekonomiska besparingar.

De bättre märkena av LLVP har appstyrning så att du kan styra den på distans om du vill så länge du har en router och wifi i huset. Lite underhållsvärme kommer du ju behöva ha i båda hus oavsett vilket du är i.

Låter också lite märkligt att samma LVVP räcker lagom till huset ni ska sätta den i och samtidigt har så mycket kapacitet över att det kan täcka ett hus till + kulvert. Är det äldre huset pyttelitet? Eller LVVP:n rejält överdimensionerad för bara nybyggnaden? Eller har de erbjudande på två olika LVVP beroende på fall?

Redigerat:
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Sett till energieffektivitet kan de ha rätt men jag är mycket tveksam. Moderna LLVP och LVVP har i de flesta fall väldigt snarlika COP. Lätt att jämföra om du kollar på den LVVP de erbjudit och jämför mot modern LLVP. En LLVP är ju egentligen bara en mycket större LVVP med en plattväxlare i ena änden istället för en konvektor. Mycket har hänt med luftvärmepumparna på tio år effektivitetsmässigt. Med tio meter kulvertering kommer ni tappa värme även om det isoleras och byggs helt korrekt. Du skriver "avståndet mellan husen... 10 meter" så jag antar att det är två helt fristående huskroppar du pratar om? Då skulle alltså denna LLVP behöva ha så bra COP att det kompenserar för förlusten i kulverten OCH överträffar luftvärmepumpen.

Rent ekonomiskt kommer det aldrig löna sig. Den lilla besparing ni gör energimässigt (som sagt, jag tror den blir väldigt liten som bäst) kommer inte på många, många år kompensera för den enorma ökningen i kostnad för att dels bygga kulverten och dels dra rör och sätta radiatorer i befintliga huset. Enda fördelarna som jag ser det skulle vara dels att slippa surr och drag från LVVP:n, dels att kanske få jämnare spridning av värmen när det sitter en radiator i varje rum istället för en enda LLVP. Men det är komfortvinster, inte ekonomiska besparingar.

De bättre märkena av LLVP har appstyrning så att du kan styra den på distans om du vill så länge du har en router och wifi i huset. Lite underhållsvärme kommer du ju behöva ha i båda hus oavsett vilket du är i.

Låter också lite märkligt att samma LVVP antingen räcker lagom till huset ni ska sätta den i och samtidigt har så mycket kapacitet över att det kan täcka ett hus till + kulvert. Är det äldre huset pyttelitet? Eller LLVP:n rejält överdimensionerad för bara nybyggnaden? Eller har de erbjudande på två olika LLVP beroende på fall?
Tack!
Jag kanske beskrev situationen dåligt. I det befintliga huset, sitter idag en gammal (15 år) LLVP. Den verkar enbart ha satts dit för underhållsvärme av sommarstugan som är på ca 88 kvm BOA. På våningen över där vardagsrum, kök och sovrum finns, är det enbart elvärme och vedkamin.

I den nya utbyggnaden om ca 70 kvm, har man ritat in vattenburen golvvärme och jag trodde då att luft/vatten-värmpepump( LVVP) var det bästa valet för denna nya del.

När jag pratade med en säljare av värmepumpar, så tyckte han spontant att man skulle ha en 200 liters varmvattenberedare som skulle förse båda huskropparna med varmvatten och att man dessutom skulle dra in varmvatten för vattenburna radiatorer till den befintliga byggnaden.

Vi kommer ju ändå att behöva schakta en hel del när vi bygger den nya utbyggnaden för att dra in vatten, avlopp, el, etc, så att lägga ned en kulvert blir i detta fall kanske ändå inte en så stor merkostnad???

Som jag förstår det, står vi och väljer mellan att ha LVVP till golvvärmen och varmvatten i den nya utbyggnaden (som alltså ännu ej är byggd) och att byta ut den befintlig LLVP i det gamla huset. Eller så drar man över varmvattenledningar till det gamla huset från den nya LVVP i den nya utbyggnaden och sätter in vattenradiatorer där (och kanske även drar in varmvatten dit från varmvattenberedaren i det nya huset).

Aha, men då har jag föstått rätt och tror ärligt talat ändå inte det är ett ekonomiskt vettigt beslut. Med det sagt, det är ni som ska bo där, ni får bestämma vad komforten är värd. Det kan såklart löna sig om ni idag använder elradiatorerna mycket och slutar med det.. Men även om man passar på att dra kulverten när man schaktar så har jag svårt att se att man tar igen kostnaden för att sätta rör och radiatorer i gamla huset. Man brukar räkna 8-10 kkr per radiator, så på bara två-tre radiatorer är ni uppe i kostnaden för att sätta en ny LLVP, och på kanske sex-sju radiatorer kostnaden för att sätta en ny LLVP på varje våning.

Med det sagt, om 12-15 år är det dags att byta luftvärmepumpen (ev två) igen, medan radiatorerna sätter man en gång så är det klart.

Räkna på det, men jag tror inte det är någon jätteskillnad inom rimlig tid, i synnerhet om radiatorlösningen skulle kräva att ni bytte upp er till en större storlek LVVP.

• Gilla
BORNER
  • Laddar…
Aha, men då har jag föstått rätt och tror ärligt talat ändå inte det är ett ekonomiskt vettigt beslut. Med det sagt, det är ni som ska bo där, ni får bestämma vad komforten är värd. Det kan såklart löna sig om ni idag använder elradiatorerna mycket och slutar med det.. Men även om man passar på att dra kulverten när man schaktar så har jag svårt att se att man tar igen kostnaden för att sätta rör och radiatorer i gamla huset. Man brukar räkna 8-10 kkr per radiator, så på bara två-tre radiatorer är ni uppe i kostnaden för att sätta en ny LLVP, och på kanske sex-sju radiatorer kostnaden för att sätta en ny LLVP på varje våning.

Med det sagt, om 12-15 år är det dags att byta luftvärmepumpen (ev två) igen, medan radiatorerna sätter man en gång så är det klart.

Räkna på det, men jag tror inte det är någon jätteskillnad inom rimlig tid, i synnerhet om radiatorlösningen skulle kräva att ni bytte upp er till en större storlek LVVP.
Tack för kloka synpunkter!

F
En risk med vattenburet i en sällanbostad är ju om pumpen sackar ihop och alla rör och raddar fryser sönder också. Så skaffa några elelement och ställ ner dom just in case om ni inte är där på vintern.

F Fideliox skrev:
En risk med vattenburet i en sällanbostad är ju om pumpen sackar ihop och alla rör och raddar fryser sönder också. Så skaffa några elelement och ställ ner dom just in case om ni inte är där på vintern.
Ja, det är nog bra att ha lite back-up! Tack för tipset!

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…

Räkna på det, men jag tror inte det är någon jätteskillnad inom rimlig tid, i synnerhet om radiatorlösningen skulle kräva att ni bytte upp er till en större storlek LVVP.Man får inte glömma att ett vattenburet system ger bättre värmekomfort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.