Tjenare

Farsan fick sitt garage renoverat och jag var och kikade på bygget och tyckte det såg märkligt ut, det dom har gjort är att de har slitit bort PVC mattan och sen tagit nån typ av skenor och skjutit fast på den färdiga betongplattan (gjuten på 70-talet). För att sedan lägga vattenburen golvvärme och sen flytspacklat alltihopa. Det kan väl inte vara riktigt riktigt. q(;^;)p Blev lite fundersam då slangen stack upp flera cm då allt var spacklat (vid vändningarna på gavlarna). Då lades ännu mer flytspackel "tror" jag. Resulterar inte detta till väldigt stor energiförlust då garaget samt tvättstugan är runt 100 kvadrat samt att alla element är borttagna och att golvvärmen står på dygnet runt. Tror det är nån jord/bergvärme pump som justerar det hela. Sen en till grej, jag råkade spilla vatten i garaget då jag höll på tvätta bilen då rann inte vattnet nånstans, fast det är en golvbrunn i mitten av garaget utan det bara låg där, en liter kanske. Verkar inte vara nåt fall på golvet och plattorna ligger inte på samma nivå för den delen heller. diffar 2-3mm på vissa ställen så man snubblar i princip om man drar fötterna efter sig:blushing:

Ska det va på de viset ? :S Bor inte där men eftersom farsan inte är så haj och jag själv lite händig så funderar man ju självklart om det gått rätt till...

Fundersam...

Om plattan är oisolerad så kommer en del av värmen att försvinna ner i marken vilket inte är bra, vare sig ekonomiskt eller i övrigt finns nån fördel att göra så. Det kan tom orsaka fuktskador OM man slår av värmen på sommaren och har fukt under plattan för då sugs den fukten upp i den torra plattan.

Att slangen kan böja uppåt vid vändningarna är inget okänt fenomen, finns flera sätt att hantera det men att låta det torka och flyta på flera cm till är inte vad jag skulle ha gjort.
Det bästa är förstås att se till att slangen är fäst i plattan även i vändningen annars kan man ställa på nån tyngd som trycker ner den och fylla hålet efter tyngden med flytspackel.
Har man golvbrunn ska ju vattnet rinna dit helst, å andra sidan finns det fördelar med ett plant golv i ett garage om man ska jobba med bilen på pallbockar tex.

De som ägde vårt hus innan oss har lagt golvvärme i ett av rummen i källaren (dusch) utan att isolera under, kommer "nada" värme på golvet......
Jag provade att ställa termostaten på max och blåste på i en månad, hjälpte inte....
Och rummet är bara 8kvm..

Större delen av värmen kommer att gå neråt om man inte isolerar golvet, vid nybyggnation med golvvärme rekomenderar man minst 300 mm.

cust3000 skrev:
De som ägde vårt hus innan oss har lagt golvvärme i ett av rummen i källaren (dusch) utan att isolera under, kommer "nada" värme på golvet......
Jag provade att ställa termostaten på max och blåste på i en månad, hjälpte inte....
De kanske isolerade ovanför rören ;)

cust3000 skrev:
Fast då undrar jag om det inte är nåt annat fel? cirkulerar vattnet verkligen? Det är ju inte så att 100 % av värmen försvinner ner i marken utan isolering utan en del sprids upp till golvet också. Jag har haft golvvärme som låg i spårade golvspånskivor utan annan isolering under och den värmde rummen i källarvåningen bra ändå.

pipewelder skrev:
De kanske isolerade ovanför rören ;)
haha!
Ja, det skulle inte förvåna mig med tanke på allt annat fuskjobb jag har fått rättat till i huset...

Cheers

Jan-Å skrev:
Fast då undrar jag om det inte är nåt annat fel? cirkulerar vattnet verkligen? Det är ju inte så att 100 % av värmen försvinner ner i marken utan isolering utan en del sprids upp till golvet också. Jag har haft golvvärme som låg i spårade golvspånskivor utan annan isolering under och den värmde rummen i källarvåningen bra ändå.
Helt min tanke med, men jag har kollat upp systemet, schunten fungerar perfekt samt termostat.

cust3000 skrev:
Helt min tanke med, men jag har kollat upp systemet, schunten fungerar perfekt samt termostat.
Å fan, kanske pipewelder har rätt då, dom la isoleringen ovanpå golvvärmen :P klåpare finns det onödigt många av :rolleyes:

Jan-Å skrev:
Å fan, kanske pipewelder har rätt då, dom la isoleringen ovanpå golvvärmen :P klåpare finns det onödigt många av :rolleyes:
ja, men vi "gråter" inte så mycket över det, jag ser källare som en "källare" vi ska göra ordning duschutrymme på övre plan.

Men tanken slår mig hur 17 man kan lägga ner massa jobb och inte göra det ordenligt....?
Om han som gjort alla sk. renoveringar, om jag mot all förmodan kommer i kontakt med han undra hur jag kommer att agera...?:O

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.