2 431 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Vattenburen golvvärme ND, vattenburna radiatorer ÖP. Dålig kombo???
Vi bygger nytt och hade tänkt ha vattenburen golvvärme hela nedre plan samt i badrummet på övre plan. Sen i sovrummen på övre plan tänkte vi ha vattenburna element i stället för att snabbare kunna reglera värmen där. När vi nu har pratat med vvs-are, elektriker, byggnadsingenjörer etc så verkar alla avråda oss från detta och tycker att vi istället ska ha golvvärme i hela huset då det annars kan bli tjorv med pumoen (vi kommer ha jordvärme). Men får inga riktigt tydliga argument.. Nån med erfarenhet av detta?
Hej!
Det låter lite som för mycket blandning. Jag hade varit konsekvent. Om ni ska ha element på ÖP, lägg då hellre in elmatta i badrummet där. Annars får ni dra upp både vatten till element och till golvvärme. Det känns omständigt. Golvvärmen ska ha lägre temperatur än element, därför måste ni installera en shuntgrupp. Det som kan vara lite trixigt är att få systemet att fungera helt automatiskt.
Golvvärme i hela huset är bra om man gjuter bjälklag på ovv också. Annars är jag för vattenburna element på ÖP. Det hela är förstås en kostnadsfråga också. En shuntgrupp + element kostar också.
Var tar ni värmesystemet ifrån?
Er leverantör av golvvärme borde ha bäst koll på detta.
Om ni inte har köpt in grejerna än rekommenderar jag att ni tar kontakt med energijägarna i Sthlm.
De är jäkligt kunniga.
Det låter lite som för mycket blandning. Jag hade varit konsekvent. Om ni ska ha element på ÖP, lägg då hellre in elmatta i badrummet där. Annars får ni dra upp både vatten till element och till golvvärme. Det känns omständigt. Golvvärmen ska ha lägre temperatur än element, därför måste ni installera en shuntgrupp. Det som kan vara lite trixigt är att få systemet att fungera helt automatiskt.
Golvvärme i hela huset är bra om man gjuter bjälklag på ovv också. Annars är jag för vattenburna element på ÖP. Det hela är förstås en kostnadsfråga också. En shuntgrupp + element kostar också.
Var tar ni värmesystemet ifrån?
Er leverantör av golvvärme borde ha bäst koll på detta.
Om ni inte har köpt in grejerna än rekommenderar jag att ni tar kontakt med energijägarna i Sthlm.
De är jäkligt kunniga.
Golvvärme är går generellt på låga temperaturer och har lite beroende på om du har trä eller betongbjälklag kommer du ha en framledningstemperatur på <40 grader för bottenvåningen. Om du inte ska tvinga din värmepump att göra varmare vatten än så och sedan använda en shunt för att sänka temperaturen till golvvärmen så måste du hitta element till övervåningen som kan hantera så låga temperaturer. Det ni kan kolla på är det energibehovet som finns på övervåningen och givet en uppskattad framledningstemperatur (tex 40-45 grader som mest) uppskatta vilken storlek på element ni måste ha. Skulle inte förvåna mig om det rör sig om skapligt stora grejer.
Mitt tips är att köra golvvärme på övervåningen med, med tex spårad golvspån är det snabbt och enkelt att installera vid nybygge så varför inte passa på.
// Mats
Mitt tips är att köra golvvärme på övervåningen med, med tex spårad golvspån är det snabbt och enkelt att installera vid nybygge så varför inte passa på.
// Mats
Bumpar tråden lite,
Vi har ett hus från 2006, vattenburen golvvärme på nedre plan och vattenburna element på övre plan, men vi skall bygga ut ovanpå carporten (snart garageport), det är ett vindsrum idag som är helt oisolerat på 20 kvm. Golvet ligger med 50 cm isolering, men skall i lite till. Kan vi köra Vattenburen golvvärme där med? Vi har en Nibe Fighter som fixar det hela, med frånluftsvärme. Nån som vet? Bor i Vaxholm,
Vi har ett hus från 2006, vattenburen golvvärme på nedre plan och vattenburna element på övre plan, men vi skall bygga ut ovanpå carporten (snart garageport), det är ett vindsrum idag som är helt oisolerat på 20 kvm. Golvet ligger med 50 cm isolering, men skall i lite till. Kan vi köra Vattenburen golvvärme där med? Vi har en Nibe Fighter som fixar det hela, med frånluftsvärme. Nån som vet? Bor i Vaxholm,
Klicka här för att svara