Hej,

hjälp! Har rivit ut hela källaren, putsat o bytt tak mm och nu kommit till golvvärmeläggningen. Jag har kommit fram till att den bästa varianten är att lägga en spårad frigolit som man sen lägger klinkern "direkt" på. Min yta är ca 120 m2. Problemet är att installationen verkar skola gå lös på över 180 000 kronor (material + arbete). Sen ska ju klinkern läggas oxo...det låter förstås dyrt. jag vet att varianten av frigolit där man kan lägga klinkern direkt på är dyrare men det här känns väldigt dyrt. Om jag lägger en variant av frigolit som ska flytspacklas krävs det ju ca 3 m3 spackel och det kostar ju oxo både i form av material och arbete. några tips?

Buggaren

Varför inte vanlig frigolit, slang, armering och sedan gjuta en platta?

Den billigaste lösningen är att köpa slang och rörlister för ingjutning (http://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Foer-ingjutning).
Sen häller du flytspackel på allt. Jag betalade lite drygt 30.000kr för 3,6 m3 fyltspackel och pump.

Detta förutsätter ju förstås att du lagt isolering under nya golvet!

Jag har LK EPS 16, frigolit skivor med 1mm aluminium plåt på. Material för drygt 180m2 (för två plan) gick loss på 120.000 kr inklusive rör, skivor, fördelare, vattensäkra skåp och trådlösa termostater samt alla kopplingar.
Jag lade det själv och har sedan klinker direkt på i nedre våningen och stavparket övre.

Tänk på att det tillkommer drygt 10-12.000kr för fix till 120 m2 om du tar LK eftersom du måste använda Kiilto Flytfix för att garanti ska gälla. LK är vad jag vet den enda som "tillåter" klinkers direkt på skivorna...

Mvh,
Anders

Mvh,
Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.