Ok. Knepig situation. Har ett rum (tidigare tvättstuga) jag ska göra till duschrum/toalett.
Rummet har vattenburen golvvärme. Har bilat upp plattan. Är nu cellplast som ligger. Golvvärmen rök naturligtvis när jag bilade upp golvet. Var tvungen att göra det för att dra om avlopp.
Tog hjälp av rörmokare att lägga in ny golvvärmeslinga som han fäst direkt mot cellplasten. Han rekommenderade då att fylla upp med eps-plast (ca 7cm) ovanpå golvvärmen för att sen lägga flytspackel sista 3cm.
Har nu inhandlat eps-betong och tänkte påbörja arbetet i helgen. Körde lite frågeställningar i AI och den är väldigt tydlig att inte gjuta in eps-betongen i golvvärmen trots att lagret inte blir så tjockt.
Rörmokaren sa att i och med att jag har cellplast underst kommer värmen att stiga uppåt i alla fall.
Ska jag köra på rörmokarens tanke eller?

Johan Klinthammar Johan Klinthammar skrev:
Ok. Knepig situation. Har ett rum (tidigare tvättstuga) jag ska göra till duschrum/toalett.
Rummet har vattenburen golvvärme. Har bilat upp plattan. Är nu cellplast som ligger. Golvvärmen rök naturligtvis när jag bilade upp golvet. Var tvungen att göra det för att dra om avlopp.
Tog hjälp av rörmokare att lägga in ny golvvärmeslinga som han fäst direkt mot cellplasten. Han rekommenderade då att fylla upp med eps-plast (ca 7cm) ovanpå golvvärmen för att sen lägga flytspackel sista 3cm.
Har nu inhandlat eps-betong och tänkte påbörja arbetet i helgen. Körde lite frågeställningar i AI och den är väldigt tydlig att inte gjuta in eps-betongen i golvvärmen trots att lagret inte blir så tjockt.
Rörmokaren sa att i och med att jag har cellplast underst kommer värmen att stiga uppåt i alla fall.
Ligger värmeslingan 10cm ner i färdigt golv låter väldigt mycket och eps är dessutom värmeisolerade. Brukar räcka med 15-20mm flyt ovanpå slang annars.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Frerider
Johan Klinthammar Johan Klinthammar skrev:
Är det inte bättre att lägga golvvärmen i flytspacklet?

Jag skulle aldrig lägga värmen så långt ner i golvet. Man vill ju ha den relativt nära golvytan, även om det är isolerande skikt under. Att sedan gjuta in de varma slangarna i EPS-betong = isolering ... Nej, det måste ha blivit något fel i tanken hos den rörisen. Som tidigare skribenter sagt: Lägg golvvärmen i flytet istället, och låt då hellre detta vara något tjockare för att säkerställa att kakan håller över tid. En annan fråga: EPS-betong är ju inte direkt gratis. Övervägde man aldrig att lägga ett extra lager cellplast för att komma upp i höjd? Får för mig att det skulle kunna vara billigare och mindre slabb. Ja, om det nu inte var ojämt och EPS-betongen var tänkt att fylla ut ojämnheterna så klart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.