Hej,

Jag står här å kikar på min släktings vattenburna golvvärmesystem, som behöver påfyllning ibland 'för att hålla uppe trycket'.. Tydligen har rörmokaren en gång för länge sedan sagt att trycket bör ligga uppåt '2,5 bar'. Är det 2,5bar(g) eller 2,5bar(a) som avses måntro? Och visar mätaren (g) eller (a) om det bara står 'bar' ?

Min teori är att det är övertryck som avses men att rörmokaren menat 2,5 bar(a), dvs 1,5 bar(g).. Och/men oavsett det, så eftersom säkerhetsventilen är på '2,5 bar' och man fyller på tills trycket visar 2-2,5, så börjar säkerhetsventilen 'läcka' litegrann och trycket sjunker därför..

Är det någon som har lust att reda ut begreppen lite? :)

Mvh. Ett vattenburet golvvärmesystem med en cirkulationspump, kopparrör och en tryckmätare syns i en öppen skåpinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepanna av märket Elomin III från Värmebaronen med tryckmätare och justeringspanel. Skylten visar kontaktinfo för rörläggare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De låter alldeles för högt tryck, därför de pyser ut vatten för de sänker trycket av sig själv. Någon annan får rätta mig om jag har fel

Jag har ett 1.5 plans hus med källare, pannan sitter i källaren. Har ett tryck på 1.5 bar som är perfekt.

Nej man använder inte av absolut tryck i den normala VVS-världen. Alltid övertryck. 1 bar övertryck ger en lyfthöjd på 10m. Hur högt är huset? Gissningsvis räcker 1,5 bar gott. Ligger man för nära säkerhetsventilens öppningstryck kommer man få dessa problem.

R Real-House skrev:
Nej man använder inte av absolut tryck i den normala VVS-världen. Alltid övertryck. 1 bar övertryck ger en lyfthöjd på 10m. Hur högt är huset? Gissningsvis räcker 1,5 bar gott. Ligger man för nära säkerhetsventilens öppningstryck kommer man få dessa problem.
Ok övertryck då alltså..
Slingorna ligger 1,5m under (!) det som syns på bilden.. Men ett visst systemtryck bör man väl ha, ändå..?

Om jag inte mins fel nu, så backom luckan till vänster sitter säken på 1,5 bar. Att ha 2 bar, blir att när tempen på vattnet ökar, så ökar även trycket och säken öppnar, pinkar ut lite. Tempen på pannan sjunker så minskar trycket. OM trycket åker JOJO och variera stort, så är det nog exspanstonskärlet som bråkar. För lite luft eller trasig blåsa. Leta reda på kärlet, dey sitter en ventil ( bilventil ) på det, tryck till p piggen, ska komma luft, ingen luft eller vatten. Det ska vara ca 0,6 bar i kärlet när det är tomt på vatten, manometern på noll.
När det fylls luft kan trycket öka, ut med mer vatten. Är det vatten som kommer, bara byta kärl, hål i blåsan.
Ett kärl behöver inte vara lika, det duger med vad som helst på ca 10 - 12 liter och kan kopplas in var som helst på returen till pannan. Vilkan röris som helst klarar det med ett byte/inkoppling. I bland är det knöligt att byta, då dom sitter ini pannan tajt, men kan sitta kvar som en blindbock.

Det räcker gott och väl med 1 bar i det systemet, teoretisk lär det även räcka med 0,7 bar.

Trycket kan variera uppåt 0,5 bar mellan "kallt" system och när systemet ger max värme.

• Gilla
Lived
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.