11 380 läst ·
82 svar
11k läst
82 svar
Vattenburen golvvärme 3kWh - 60 kvm
Känner inte till någon shuntstyrning med fjärrstyrning och i detta fall känns shuntstyrning inte rätt väg att gå även om det ger en jämn och fin temperatur i huset. Då är det bättre att ta reda på vilken golvvärmefördelare du har och undersöka om den går att komplettera med ställdon och golvvärmestyrning med rumstermostater och fjärrstyrning. Det ger en jämn och fin temperatur inne. Att sätta en termostatstyrd kontaktor på el-kassetten är enklaste styrningen på flera sätt men kan möjligen ge en viss mindre temperaturvariation upp och ner inne eftersom golvvärme är så trögreglerat.
Shuntstyrning hade kanske varit en bra investering om man tänkt använda golvvärmen med elkassetten som primär värmekälla. Om man bara ska ha den som backup/komfortvärme gör det inget om temperaturen varierar några grader så det är enklare att styra elpatronen med en innegivare.
Vid golvvärme fungerar temperaturstyrning annorlunda än om man använder radiatorer. Golvet är ”trögare”, det kan ta många timmar innan en ändring av vattenflöde eller temperatur slår igenom i rummet. Det blir alltså inga snabba justeringar som ett radiator- eller konvektorsystem kan ge.A Alex Fritidshus skrev:Hej,
Vi har nyligen köpt ett fritidshus som har vattenburen golvvärme. Elförbrukning visar nu att värmen tar cirka 3kW per timme.
Huset har en gammal varmvattenberedare.
Tänkte kolla med er om det låter rimligt att värmen tar 3kWh för 60 kvm och om det finns kanske möjligheter att sänka elförbrukning för värmen...
Tack på förhand!
Dessutom behöver man vara försiktig och inte överskrida över den maximala temperatur som golvskiktet klarar av. Kährs anger t.ex 27 grader C yttemperatur som aldrig får överstigas. Detta kan bli ett problem vid kärvande ventiler.
Den mest kostnadseffektiva lösningen i ett lågtemperatursystem, som golvvärme är ofta att skippa alla elektronikstyrda ventiler. Det kan räcka med en mekanisk kulventil per slinga. Om systemet är byggt rätt är slingorna ungefär lika långa. Man börjar då med att ha alla kulventiler fullt öppna så att flödet blir detsamma i alla rum. Systemet kan behöva vara igång några dagar, upp till en vecka för att allt ska stabilisera sig.
Justering av rumstemperaturen gör man på värmekällan. Om värmen behöver sänkas i något enstaka rum stryper man vattenflödet med kulventilen för det rummet. Man kan få justera ner temperaturen något på värmekällan då flödet ökar där när det stryps på en slinga.
Det kan ta ett dygn innan resultatet märks.
Om värmekällan regleras med en utomhusgivare kan detta vara vad som behövs. Inga rumstermostater, etc.
Har haft ett hus där vi byggde så och bodde i under 17 år utan värmeproblem. Där monterade vi bergvärmepump men det spelar i sammanhanget ingen roll för själva värmen. Med reglering enbart från utomhusgivaren kan det ta ett år av finjusteringar innan allt fungerar optimalt. Sen sköter det sig själv.
Har man radiatorer fungerar reglering via rumstermostater bättre då radiatorerna värmer luften i rummet direkt och saknar den tröghet som massan i golvet har.
Sätt en fjärrstyrd brytare på cirkulationspumpen, kostar ett par hundra, cirkpumpen stannar och elpatron slår av ! Luft värmepumpen går i stället sedan kan du ställa in temperaturen på fjärrbrytaren så den går i gång om inte luft värmepump orkar. Ganska enkel lösning.A Alex Fritidshus skrev:Hej,
Vi har nyligen köpt ett fritidshus som har vattenburen golvvärme. Elförbrukning visar nu att värmen tar cirka 3kW per timme.
Huset har en gammal varmvattenberedare.
Tänkte kolla med er om det låter rimligt att värmen tar 3kWh för 60 kvm och om det finns kanske möjligheter att sänka elförbrukning för värmen...
Tack på förhand!
S Steinarmannen skrev:Vid golvvärme fungerar temperaturstyrning annorlunda än om man använder radiatorer. Golvet är ”trögare”, det kan ta många timmar innan en ändring av vattenflöde eller temperatur slår igenom i rummet. Det blir alltså inga snabba justeringar som ett radiator- eller konvektorsystem kan ge.
Dessutom behöver man vara försiktig och inte överskrida över den maximala temperatur som golvskiktet klarar av. Kährs anger t.ex 27 grader C yttemperatur som aldrig får överstigas. Detta kan bli ett problem vid kärvande ventiler.
Den mest kostnadseffektiva lösningen i ett lågtemperatursystem, som golvvärme är ofta att skippa alla elektronikstyrda ventiler. Det kan räcka med en mekanisk kulventil per slinga. Om systemet är byggt rätt är slingorna ungefär lika långa. Man börjar då med att ha alla kulventiler fullt öppna så att flödet blir detsamma i alla rum. Systemet kan behöva vara igång några dagar, upp till en vecka för att allt ska stabilisera sig.
Justering av rumstemperaturen gör man på värmekällan. Om värmen behöver sänkas i något enstaka rum stryper man vattenflödet med kulventilen för det rummet. Man kan få justera ner temperaturen något på värmekällan då flödet ökar där när det stryps på en slinga.
Det kan ta ett dygn innan resultatet märks.
Om värmekällan regleras med en utomhusgivare kan detta vara vad som behövs. Inga rumstermostater, etc.
Har haft ett hus där vi byggde så och bodde i under 17 år utan värmeproblem. Där monterade vi bergvärmepump men det spelar i sammanhanget ingen roll för själva värmen. Med reglering enbart från utomhusgivaren kan det ta ett år av finjusteringar innan allt fungerar optimalt. Sen sköter det sig själv.
Har man radiatorer fungerar reglering via rumstermostater bättre då radiatorerna värmer luften i rummet direkt och saknar den tröghet som massan i golvet har.
Du har nog missuppfattat både frågan och hur TS system fungerar. Det är inte fråga om att optimera golvvärmesystemet eftersom det ändå inte ska användas som primär värmekälla. Sen finns det inga termostatventiler eller kulventiler, utan bara en elpatron vars termostat redan står på lägsta möjliga värde och en simpel fördelare med handrattar.
En dålig idé skulle jag säga. Stillastående vatten i en kall platta på vintern brukar inte sluta bra...B BergYttre skrev:
Bättre att ha cirkulationen igång men stänga av värmekällan.
°A Alex Fritidshus skrev:
Nedan visas hur golvvärmesystemet kan se ut. Svarta linjer här det som finns. Grönt är komplettering med ny shuntventil med nyreglerutrustning som anpassar framtemperaturen till golvslingorna som funktion av utetemperaturen. För det behövs 1 RC reglercentra, 1 utgivare och en givare för framtemp i rörledning (grönt).
Befintliga fördelare för golvslingor har strypventiler i den ena fördelaren och kan ha motorventiler i den andra (nedre)
Framtemp till golvslingorna skall variera mellan ca 20 och 40 C då utetemperaturen varierar mellan 20 och -20C. Det kan ske med den gröna utrustningen. Har man inte det kan man manuellt ställa om temp på elpannan efter årstiderna så att den är 30 C höst och vår och 40 C vintertid.
Ju mer fel detta är relativt optimalt värde leder till något ökad värmeåtgång, i synnerhet het om golvslingarna inte styrs av rumstemperaturgivare (röda)
har golvvärme, även om det inte eldas med elström. Stänger ned det systemet på våren och sätter igång det på hösten. Men just pumpen måste motioneras som påpekats här. Jag använder helt enkelt en timer som snurrar pumpen några minuter varje dag. Eftersom ingen värme tillförs så cirkulerar ju bara det kalla vattnet då.J jonaserik skrev:
Som jag ser det är golvvärmen i TS fall till för att se till att golvet inte är kallt då de ska vara där. Inte för den huvudsakliga uppvärmningen.J Jochi skrev:
Och då blir ju frågan hur TS reglerar golvärmen så den dra (och värmer upp) mindre då de inte är där.
Att styra elpannan med någon typ av automatik/wifi/etc (samt att lämna golvvärmens cirkulationspump på) tror jag blir en bra och billig lösning (i förhållande till att installera en LVVP för golvvärmen )

