Hej, vårt befintlig grävt brunn börjar sina och behovet att borra nytt börjar blir akut. Bor i Sala kommun och skulle behöva få tag i ett pålitlig borrnings firma. Just nu har vi lite vatten men i mellanåt kommer det luft via kranen. Vatten djup är ca 60-70 cm för tillfället i brunnen.
 
Hur djup är brunnen och är den lättillgänglig? Då kan det ju vara smidigare att göra den djupare istället för en ny.
 
P Prodigys skrev:
Hur djup är brunnen och är den lättillgänglig? Då kan det ju vara smidigare att göra den djupare istället för en ny.
Ca 6 m. Kollar precis med en firma för att vakumkransspola och rengöra brunnen för att utvigda sprickorna till grundvatten och sen lägga nytt botten grus. Ca 6000- 7000kr med rot denna åtgärd. Tar in rörmokare för att checka ledningen innan pumpen samt kalkfiltern som vi har. Typ runt 10000 kr första steg.
 
Att få bort gammalt slam brukar göra mer för kvaliten än mängden vatten. Är brunnen stensatt eller av betongringar?
 
P Prodigys skrev:
Att få bort gammalt slam brukar göra mer för kvaliten än mängden vatten. Är brunnen stensatt eller av betongringar?
Betongringar Betongringar i rad med kablar som går genom dem, sett från ovan i en brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pertti A Pertti A skrev:
Betongringar [bild]
Har ca 60-70 cm vatten djupet just nu.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.