1 309 läst ·
14 svar
1k läst
14 svar
Vattenbrist pressar upp elpriserna!
Att vattenbrist skulle tvinga upp elpriserna är ett
avancerat skitsnack.Men då Tyskarna snart äger all kraft i Sverige via Sydkraft och man får i Danmark 2 kr
kw/h måste man på något vis kunna berättiga en
sådan kraftig höjning,som det blir tal om för att kunna
komma upp till dessa nivåer.Jag tycker det är fegt att
inte kunna stå för det man gör,höjer avkastningen vilket
är fullt normalt.
avancerat skitsnack.Men då Tyskarna snart äger all kraft i Sverige via Sydkraft och man får i Danmark 2 kr
kw/h måste man på något vis kunna berättiga en
sådan kraftig höjning,som det blir tal om för att kunna
komma upp till dessa nivåer.Jag tycker det är fegt att
inte kunna stå för det man gör,höjer avkastningen vilket
är fullt normalt.
Apropå vattenbrist (fast i en helt annan mening än den här tråden gäller)..... ??? :-/
I Karlstad har man i veckan lagt budgeten för 2003. VA-verket kommer att höja kost/m3 för vatten nästa år.
Anledningen - vi gör av med mindre vatten år för år och därmed mindre intäkter för kommunen, men hallå :-/ :-/
Vilken tur att vi kommuninvånare betalar för att det finns rådgivare som jobbar åt kommunen för att vi skall förbruka mindre vatten.
Heja Sverige
I Karlstad har man i veckan lagt budgeten för 2003. VA-verket kommer att höja kost/m3 för vatten nästa år.
Anledningen - vi gör av med mindre vatten år för år och därmed mindre intäkter för kommunen, men hallå :-/ :-/
Vilken tur att vi kommuninvånare betalar för att det finns rådgivare som jobbar åt kommunen för att vi skall förbruka mindre vatten.
Heja Sverige
Kan det vara så att kommunens rörliga kostnader för vatten är ganska små? Dvs det kostar ungefär lika mycket för kommunen oavsett hur mycket vatten som innevånarna förbrukar. Därför måste kommunen öka avgifterna för att täcka utgifterna när förbrukningen minskar. Inte så konstigt.Edvin skrev:Apropå vattenbrist (fast i en helt annan mening än den här tråden gäller)..... ??? :-/
Heja Sverige
Det hade kanske varit mer rätt av kommunen att ha en hög fast årsavgift och en betydligt lägre avgift per kubikmeter vatten.
Man kunde väl åtminstone dra till med en "vit" lögn i dokumentet om ökade omkostnader eller nå'n annan standardkommentarer så kanske det skulle kännas lite bättre....(fast det kanske är bra med ärlighet?)
Man höjer förresten både förbrukningsavgiften och den fasta avgiften lika mycket.
Man höjer förresten både förbrukningsavgiften och den fasta avgiften lika mycket.
När det gäller elpriset så är en stor faktor skatten plus det faktum att vi betalar moms på både elpriset OCH skatten. Är det inte så att vi betalar mer för skatt och nätavgifter än själva elen?
2 kr Kw i danmark tror jag inte riktigt på, du får nog ta bort skatt, moms och nätavgifter för att kunna jämföra ordentligt
Snacket om att vi ska få ransonera elen och importera smutsig brunkolsel från Polen kanske får dom vill stänga av kärnkraften av fundera på det miljövänliga i det. Men det är ju sant att våra koldioxidutsläpp blir mindre. Att sedan Polens utsläpp ökar det struntar våra politiker i eftersom Sveriges minskar och det ser ju bra ut >
2 kr Kw i danmark tror jag inte riktigt på, du får nog ta bort skatt, moms och nätavgifter för att kunna jämföra ordentligt
Snacket om att vi ska få ransonera elen och importera smutsig brunkolsel från Polen kanske får dom vill stänga av kärnkraften av fundera på det miljövänliga i det. Men det är ju sant att våra koldioxidutsläpp blir mindre. Att sedan Polens utsläpp ökar det struntar våra politiker i eftersom Sveriges minskar och det ser ju bra ut >
Jag är skittrött på alla stora drakar man ständigt är beroende av.
El (producentledet)
Mat (distributörerna)
Bensin
Bank
Försäkringsbolag
De har för länge sedan gemensamt lämnat fokus på kunden och verksamheten hoch intresserar sig nu bara åt att förvalta de feta tillgångar de klämt ur oss. Produktion och tjänster är bara en bisyssla till den verkliga verksamheten - att rulla runt stålar och försöka få göra mera stålar.
Men vad gör man åt saken?
Skriver ett par sura rader i ett obskyrt forum...
Men det känns lite bättre når man får gnälla lite
El (producentledet)
Mat (distributörerna)
Bensin
Bank
Försäkringsbolag
De har för länge sedan gemensamt lämnat fokus på kunden och verksamheten hoch intresserar sig nu bara åt att förvalta de feta tillgångar de klämt ur oss. Produktion och tjänster är bara en bisyssla till den verkliga verksamheten - att rulla runt stålar och försöka få göra mera stålar.
Men vad gör man åt saken?
Skriver ett par sura rader i ett obskyrt forum...
Men det känns lite bättre når man får gnälla lite
Mellan tummen och pekfingret kan man säga att elpriset består av tre ungefär lika stora delar: nätavgift, energiskatt och moms och så till sist själva elkostnaden. Det enda man själv kan påverka genom att leta efter en billig leverantör är den sista tredjedelen.
Vattenbrist har alltid pressat upp elpriserna. Innan avregleringen av elmarknaden "drabbade" det i första hand producenterna och de elåterförsäljare som inte hade någon egen produktion. Nu är elbolagen snabbare när det gäller att höja för "gemene man".
Det man som privatperson kan göra för att inte drabbas när det blir torrår är att binda sitt elpris, på liknande sätt som man gör med sina räntor.
Det sämsta är vanligtvis att ha det branschen kallar för tillsvidarepris. Det brukar ligga långt över det pris man kan få från samma leverantör om man tecknar ett avtal.
Tilläggas kan att producenterna naturligtvis (rätt eller fel?) tar ut så mycket pengar de kan. Elbranschen är en bransch där minsta lilla investering kostar hur mycket som helst. Nybyggnation av produktion kan kosta både miljoner och miljarder beroende på energislag och storlek.
/Inger
Vattenbrist har alltid pressat upp elpriserna. Innan avregleringen av elmarknaden "drabbade" det i första hand producenterna och de elåterförsäljare som inte hade någon egen produktion. Nu är elbolagen snabbare när det gäller att höja för "gemene man".
Det man som privatperson kan göra för att inte drabbas när det blir torrår är att binda sitt elpris, på liknande sätt som man gör med sina räntor.
Det sämsta är vanligtvis att ha det branschen kallar för tillsvidarepris. Det brukar ligga långt över det pris man kan få från samma leverantör om man tecknar ett avtal.
Tilläggas kan att producenterna naturligtvis (rätt eller fel?) tar ut så mycket pengar de kan. Elbranschen är en bransch där minsta lilla investering kostar hur mycket som helst. Nybyggnation av produktion kan kosta både miljoner och miljarder beroende på energislag och storlek.
/Inger
Jag jobbar i vanliga fall på Fortum, men är just nu föräldraledig och har här enbart uttalat mig som privatperson.
Om du lusläser mitt tidigare inlägg så kan du se att jag inte gör reklam för något bolag alls. Jag tänkte bara att jag skulle använda de kunskaper jag har till att lysa upp tillvaron för er andra. Besserwisser som jag är.
Det var absolut inte menat som lobbying för energibranschen.
/Inger
Om du lusläser mitt tidigare inlägg så kan du se att jag inte gör reklam för något bolag alls. Jag tänkte bara att jag skulle använda de kunskaper jag har till att lysa upp tillvaron för er andra. Besserwisser som jag är.
Det var absolut inte menat som lobbying för energibranschen.
/Inger
Klicka här för att svara