3 720 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Vattenåtgång?
Hej!
Vi har nyligen grävt en vattenbrunn ocn nu undrar jag om någon har uppgifter på hur mycket vatten det går åt/dygn på ett en familjs hus?
Just nu är vi bara 2 men i framtiden kanske det blir fler. Har vattenburen golvvärme och vatten element på övervåningen.
Någon som har tips annars var jag kan leta?
Vi har nyligen grävt en vattenbrunn ocn nu undrar jag om någon har uppgifter på hur mycket vatten det går åt/dygn på ett en familjs hus?
Just nu är vi bara 2 men i framtiden kanske det blir fler. Har vattenburen golvvärme och vatten element på övervåningen.
Någon som har tips annars var jag kan leta?
Jag började bli orolig när vår vattennivå sjönk. Vi har en brunn som består av 8 cementringar á 60 cm hög och 120 cm i diameter, varav 3 ringar( i början 5) är fyllda (egentligen är det bara 2 då den nedersta ringen mest innehåller lera från grävningen. Det rasade i brunns hålet när vi höll på sätta dit ringarna.)
De 3 ringarna fylls upp på ca 2-3 dagar.
Då kanske jag inte behöver oroa mig så?
De 3 ringarna fylls upp på ca 2-3 dagar.
Då kanske jag inte behöver oroa mig så?
Enligt denna sida så kan du va lugn.. Din brunn ska då klara 5 personer som du beskriver.. Pratade med farsan idag om detta han har varit med o gjort flera brunnar..Levis skrev:
Han sa att det dröjer ett tag innan du har full effekt på brunn.. Vattnet måste göra sej vägar...
Vill bara konfirmera att 10 kbm/mån för ett 3-personshushåll överensstämmer med mina erfarenheter. Är du trädgårdsfreak får du ev öka med ca 10 kbm extra för sommarhalvåret - beroende lite på hur mycket freak du är :
.
Klicka här för att svara