2 365 läst ·
31 svar
2k läst
31 svar
Vatten värmepump dragit 3000 kw för vatten
Hur kan jag stänga av elpatronen så den inte går igång om utedelen skulle sluta fungera?R Runnis skrev:
Nu är det inte vinter.
Kan du utveckla den påstådda haveririsken?
Kan du utveckla den påstådda haveririsken?
Jaaa asså det är ju det som är min fråga jag har inte varit hemma på en månad och ser att det förbrukats 2900 kw för vattenuppvärmning. Jag ser en blixt på displayen och förstår det som att elpatronen gått igång. Varför är ju då min fråga. Pannan är 2-3 år gammal och jag hade service för ca 1.5mån sedan av den.D Daniel 109 skrev:
Kontakta de som installerade den så får dom felsöka. Att den drar 2,9 MW och du ser en blixt säger tyvärr ingenting.N Nino92 skrev:Jaaa asså det är ju det som är min fråga jag har inte varit hemma på en månad och ser att det förbrukats 2900 kw för vattenuppvärmning. Jag ser en blixt på displayen och förstår det som att elpatronen gått igång. Varför är ju då min fråga. Pannan är 2-3 år gammal och jag hade service för ca 1.5mån sedan av den.
Hur har du mätt upp förbrukningen?N Nino92 skrev:Hej, Jag har en Mitsubishi Electric
SWM80 Ecodan Luft-vattenvärmepump installerat. I mars drog den totalt 500 kw för uppvärmning av vatten samt ca. 70 kw för värme. Vi har inte varit hemma under hela april och åkte hem idag och såg då att den dragit en förbrukning på 2900 kw för vatten trots att vi inte varit hemma. väldigt låg förbrukning för värmen. Hur är detta möjligt att vatten värmen ligger så högt 500kw i mars när vi varit hemma och 2900 kw när vi inte varit hemma alls. Vad är fel?
Har även husets totala förbrukning stigit orimligt mycket sista tiden.
Sedan så måste du få rätt enheter i texten.
https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/vad-ar-kilowatt/
Det är t.ex. fortfarande minusgrader om nätterna i inre Norrland och bara enstaka plusgrader på dagen. Då gäller det att luftvärmepumpar klarar att stanna och avfrosta för att de ska fungera. Blir det helt fel på temperaturerna luftvärmepumpen jobbar med och utedelen ett "ispaket" kan det leda till haveri.R Runnis skrev:
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Oavsett om värmepumpen eller tillskottsvärmen går, så är dte inte rimligt med över 2000 kWh för varmvattenproduktion under en månad om ingen är hemma (och även OM man är hemma så låter det väldigt mycket). Vanligaste förklaringen är om en kran står öppen, eller en läcka.
Men det fins även ett rätt vanligt fel med växelventilen. I anläggningen finns en ventil som styr så att det uppvärmda vattnet (värmt med värmepumpen eller elpåatronen) antingen cirkulerar ut i huset och värmer huset, eller cirkulerar i varmvattenberedaren och producerar varmvatten. När det skall värmas varmvatten indikerar temp. givaren i beredaren att tde är klart, när den värmer huset så styrs det av utegivaren och/eller givare inomhus.
Om då växelventilen fastnar, så att värmen går ut i huset när den skall värma vatten beredaren, så blir givaren i beredaren aldrig "nöjd", det blir ju inte varmt där, istället värms huset upp oknotrollerat. De givare som styr värmen till huset är inaktiva när man tror att varmvatten produceras.
En växelventil som fastnar kan förklara det som hänt. Dels den extrema förbrukningen, dels att den kör tillskottsvärme. Eftersom den vill värma varmvatten, men aldrig får upp temperaturen, så tror den att värmepumpen inte räcker till och fyller på med tillskottstvärme.
Det blir ofta bastuvamt inomhus när det är fel på växelventilen. Men inte alltid. Ibland kan den tydligen fastna i något halvläge, där den värmer varmvatten lite halvdåligt, och skickar ut en massa onödig värme till huset.
Men det fins även ett rätt vanligt fel med växelventilen. I anläggningen finns en ventil som styr så att det uppvärmda vattnet (värmt med värmepumpen eller elpåatronen) antingen cirkulerar ut i huset och värmer huset, eller cirkulerar i varmvattenberedaren och producerar varmvatten. När det skall värmas varmvatten indikerar temp. givaren i beredaren att tde är klart, när den värmer huset så styrs det av utegivaren och/eller givare inomhus.
Om då växelventilen fastnar, så att värmen går ut i huset när den skall värma vatten beredaren, så blir givaren i beredaren aldrig "nöjd", det blir ju inte varmt där, istället värms huset upp oknotrollerat. De givare som styr värmen till huset är inaktiva när man tror att varmvatten produceras.
En växelventil som fastnar kan förklara det som hänt. Dels den extrema förbrukningen, dels att den kör tillskottsvärme. Eftersom den vill värma varmvatten, men aldrig får upp temperaturen, så tror den att värmepumpen inte räcker till och fyller på med tillskottstvärme.
Det blir ofta bastuvamt inomhus när det är fel på växelventilen. Men inte alltid. Ibland kan den tydligen fastna i något halvläge, där den värmer varmvatten lite halvdåligt, och skickar ut en massa onödig värme till huset.
Redigerat:
Ja vi har ju plusgrader i skåne. Min elpatron har inte gått igång över vintern ensJ Josth skrev:Det är t.ex. fortfarande minusgrader om nätterna i inre Norrland och bara enstaka plusgrader på dagen. Då gäller det att luftvärmepumpar klarar att stanna och avfrosta för att de ska fungera. Blir det helt fel på temperaturerna luftvärmepumpen jobbar med och utedelen ett "ispaket" kan det leda till haveri.
Det står ju på skärmen hur mkt förbrukningen är. 2024 var min TOTALA förbrukning värme+vatten 5500 kwh. Nu under april hamnade endast vsttenippvärmningen på 2900kwh så ja du förstårH H-Thomasson skrev: