Hej, Jag har en Mitsubishi Electric

SWM80 Ecodan Luft-vattenvärmepump installerat. I mars drog den totalt 500 kw för uppvärmning av vatten samt ca. 70 kw för värme. Vi har inte varit hemma under hela april och åkte hem idag och såg då att den dragit en förbrukning på 2900 kw för vatten trots att vi inte varit hemma. väldigt låg förbrukning för värmen. Hur är detta möjligt att vatten värmen ligger så högt 500kw i mars när vi varit hemma och 2900 kw när vi inte varit hemma alls. Vad är fel?

N Nino92 skrev:
Hej, Jag har en Mitsubishi Electric

SWM80 Ecodan Luft-vattenvärmepump installerat. I mars drog den totalt 500 kw för uppvärmning av vatten samt ca. 70 kw för värme. Vi har inte varit hemma under hela april och åkte hem idag och såg då att den dragit en förbrukning på 2900 kw för vatten trots att vi inte varit hemma. väldigt låg förbrukning för värmen. Hur är detta möjligt att vatten värmen ligger så högt 500kw i mars när vi varit hemma och 2900 kw när vi inte varit hemma alls. Vad är fel?

Läckage av varmvatten?

A antiiee skrev:
Läckage av varmvatten?
Nej. Inget tyder på det. Men nu kom jag på att på displayen var en "blixt" vilket det inte varit tidigare. Googlade snabbt vad det menas och såg att det visar att elpatronen gått igång. Det förklarar ju varför den dragit så jävla mycket. Men varför har detta gått igång då?

Fel på värmepumpen. Då kör den el-patronen istället.

J Josth skrev:
Fel på värmepumpen. Då kör den el-patronen istället.
Hmm? Den har precis servats så det ska inte vara några konstigheter. Är det något jag kan göra, ?

Går ens värmepumpen? Den ska ju inte behöva köra elspetsen nu förutom vid legionella körning.
Måste ju vara något fel som andra skrivit.

E Emanuel01 skrev:
Går ens värmepumpen? Den ska ju inte behöva köra elspetsen nu förutom vid legionella körning.
Måste ju vara något fel som andra skrivit.
Jaa den fungerar som det ska ju, har både golvvärme och varmvatten. Men frågan är varför den ens gått igång. Det är liksom 15gr här. Den har aldrig gått igång, inte ens under vintern. Och ja, som sagt den har ju servats nyligen

N Nino92 skrev:
Jaa den fungerar som det ska ju, har både golvvärme och varmvatten. Men frågan är varför den ens gått igång. Det är liksom 15gr här. Den har aldrig gått igång, inte ens under vintern. Och ja, som sagt den har ju servats nyligen
Jag menar går utedelen?

N Nino92 skrev:
Värmepumpen sitter utanför huset. Går inte den så tar elpannan inne över så man fortfarande får värme och varmvatten, fast mycket dyrare.

N Nino92 skrev:
Vad är fel?
Enheterna är definitivt fel.

• Haha
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Jag menar går utedelen?
Jaha. Du menat så. Ja jag har ju inte varit hemma så ingen aning. Den går ju vanligtvis inte konstant. Men jag ska ha lite koll på den, kom hem för ikväll. Men pillade lite på displayen och blixten försvann iallafall

D Daniel 109 skrev:
Enheterna är definitivt fel.
Jahoppp.. pannan är ju ca 2-3 år gammal. Han är på semester nu. Kan jag på något vis göra något så patronen intr går igång igen eftersom jag ändå inte är hemma

useless useless skrev:
Värmepumpen sitter utanför huset. Går inte den så tar elpannan inne över så man fortfarande får värme och varmvatten, fast mycket dyrare.
Jag gick ut precis och kollade. Utedelen fläkten snurrar så drt verkar funka nu? Frågan är varför den gick igång då elpatronen

N Nino92 skrev:
Jag gick ut precis och kollade. Utedelen fläkten snurrar så drt verkar funka nu? Frågan är varför den gick igång då elpatronen
Utan mer information är det omöjligt att ge några ledtrådar. Det enda vi vet är att det var en blixt på displayen (men den syns inte efter att du har pillat på något) och att ditt hus måste ha huvudsäkringar på 4000 Ampere.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Menar du kilowatt så skriv kW.
Menar du kilowattimmar skriv kWh.

I detta läget hade jag helt klart blockerat elpatronen för att snabbare upptäcka när VP ballar ur, om den gör det. Det är lixom inte kallt ute så inget fryser.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.