Byggahus.se
Vi har nyligen flyttat in i ett hus där ett av badrummen är ca 15 år gammalt. Idag efter en dusch upptäckte jag att det bubblade till när jag gick på en av plattorna (placerade ca 1.5 meter från duschen) vid en spricka i fogen. Det är blött på golvet från efter duschandet och hoppas att det är därifrån vattnet kommer och inte någon läcka. Vad tror ni? De två plattorna närmast den spruckna fogen var lite mjuka att gå på. Vi hade tänkt renovera badrummet nästa år men inte just nu pga massa andra utgifter, men detta känns kanske lite akut?
 
  • Kaklat badrumsgolv med toalett och värmeelement synligt. Ljust, mönstrat, slitna fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så länge tätskiktet under plattorna är helt är det ingen fara. Fogarna är ju inte vattentäta. Bubblar det sitter väl plattan löst. Bara bra om det ska rivas snart.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Så länge tätskiktet under plattorna är helt är det ingen fara. Fogarna är ju inte vattentäta. Bubblar det sitter väl plattan löst. Bara bra om det ska rivas snart.
Tack för svar. Hur vet jag om tätskiktet under plattorna är hela dock? Denna spricka var här i fogen när vi flyttade in, men har ej märkt att det bubblar till såhär under de två veckorna vi bott här. Vi har egentligen inte råd att renovera badrummet just nu men hur vet man om det är akut eller kan vänta 1 år?
 
Ska man vara krass så vet du att det inte är det när du får en vattenskada.
Tills dess vet du inte.

Edit: saknade ett "du".
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Om golvet "mjuknar" kan man misstänka att tätskiktet läcker men det är som sagt först då man konstaterat vattenskada t.ex. att vatten läckt igenom bjälklaget eller när man river upp golvet som man vet säkert. Knackar man på plattorna hörs det om de är lösa eller något skumt pågår.
 
Om vattnet är kvar kan ju tätskiktet faktiskt vara intakt. Om det är gammalt träbjälklag med otillräckligt underarbete. Tex för brett mellan golvbjälkar, för klen spånskiva osv osv kan ju svikten i undergolvet bakom göra att kaklet sviktar också och då kanske det bildats en liten liten grop som vatten ansamlats i?
 
J Jakan4444 skrev:
Tack för svar. Hur vet jag om tätskiktet under plattorna är hela dock? Denna spricka var här i fogen när vi flyttade in, men har ej märkt att det bubblar till såhär under de två veckorna vi bott här. Vi har egentligen inte råd att renovera badrummet just nu men hur vet man om det är akut eller kan vänta 1 år?
Byt plattan och skrapa bort dåliga fogar och foga nytt. Klarar du själv med hjälp av Youtube, du klarar det på under tusenlappen.
 
BirgitS
Emanuel.Sandstrom Arsenij skrev:
Byt plattan och skrapa bort dåliga fogar och foga nytt. Klarar du själv med hjälp av Youtube, du klarar det på under tusenlappen.
Och om tätskiktet blir skadat när man tar bort plattan och fogarna?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
om endå ska renoveras inom kort... för att skippa oro och bekymmer och funderingar kan man alltid sätta klick sanitetssilkon
 
HogeN HogeN skrev:
om endå ska renoveras inom kort... för att skippa oro och bekymmer och funderingar kan man alltid sätta klick sanitetssilkon
Vad skulle en klick silikon tillföra ?
 
namnbyte
L Liljeros skrev:
Vad skulle en klick silikon tillföra ?
Ett fäste gissar jag
 
L Liljeros skrev:
Vad skulle en klick silikon tillföra ?
kan du räkna ut =)
 
HogeN HogeN skrev:
kan du räkna ut =)
Plattan/plattorna är ju lösa ? Silikon kommer ju knappast förändra detta faktum… är ju bara att snarast möjligt planera för en renovering och hålla tummarna för att det inte nötts hål i tätskiktet.
 
L Liljeros skrev:
Plattan/plattorna är ju lösa ? Silikon kommer ju knappast förändra detta faktum… är ju bara att snarast möjligt planera för en renovering och hålla tummarna för att det inte nötts hål i tätskiktet.
"Vi hade tänkt renovera badrummet nästa år men inte just nu pga massa andra utgifter"

samt mjuka att gå på behöver inte betydea är lös för att säkerställa det behöver man knacka på dem om det låter ihåligt...

och sen att byta plattan och fog ökar risken att skada tättskikte som kanske är helt

SÅ min utttaln om att sätta en liten klick silkion i hålet där fogen är borta är att minska OM det är ett hål elr inte...

lite som att ha en bransläckare hemma även om huset inte brinner när man köpt den
 
H
Är du orolig sätt in en duschkabin.
Vad har du under klinker ? Betong eller trägolv?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.